• سه‌شنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۹:۴۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 00061676054
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

پارکینسون دارید، ورزش کنید

پارکینسون دارید، ورزش کنید

ایسنا/اصفهان پارکینسون نوعی بیماری است که بیشتر در افراد سال‌خورده دیده می‌شود، اما ممکن است جوان‌ترها را هم درگیر کند. علت این بیماری تخریب تدریجی سلول‌های عصبی در بخش‌هایی از مغز میانی است که کنترل‌کننده‌ حرکات بدن هستند.

افرد مبتلا به پارکینسون در بعضی نقاط از بدن مانند دست، سر و… دچار لرزش می‌شوند و نمی‌توانند کنترلی بر روی این لرزش‌ها داشته باشند. یافته های جدید بیانگر آن است که ورزش کردن برای کمک به حفظ تعادل و تحرک بهتر در افراد مبتلا به پارکینسون بسیار مفید است.

دبیر هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان در خصوص نقش ورزش در افراد مبتلا به پارکینسون گفت: پارکینسون نوعی بیماری عصبی است که در حالت پیشرفته می تواند اختلالاتی مثل حس عدم تعادل، وضعیت ناپایدار در ایستادن ثابت و یا حتی راه رفتن فرد ایجاد کند، اما غالبا ما آن را در لرزها مشاهده می کنیم و این تفکر را در فرد و اطرافیان ایجاد می کند که فرد ممکن است تعادل خود را از دست داده و سرنگون شود.

مهدی محمدی در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: ورزش منظم و روزانه نقش مهمی در پیشگیری و پیشرفت پارکینسون دارد، البته باید یادآوری کنم این نقش، نقش مکمل دارد و فرد باید اقدامات درمانی خود را زیر نظر پزشک انجام دهد و ورزش را به آن ها اضافه کند تا کمک کننده باشد.

وی در خصوص ورزش هایی که افراد مبتلا به پارکینسون می توانند به آن بپردازند، گفت: اولین و مهم‌ترین موردی که پیشنهاد می شود این است که ورزش هایی انتخاب شوند که کمک می کند در فرد حس بهتری ایجاد شود و چه بهتر که خود فرد آن را بر حسب علاقه انتخاب کند، اما حرکاتی را بیشتر توصیه می‌کنیم که قسمتی از آن به عملکرد قلبی – عروقی فرد کمک کند، بنابراین ورزش هایی مثل دوچرخه سواری ثابت و متحرک (سه چرخه مناسب تر است)، اسکی فضایی، تایچی، یوگا، دویدن های آرام، پیلاتس و ایروبیک می توانند کمک کننده باشند.

وی افزود: با توجه به نیاز به قدرت بدنی و عضلانی استفاده از وزنه های بسیار سبک نیز پیشنهاد می‌شود، فشار دادن و بالا بردن انگشتان پا، اسکات اصلاح‌شده، نشستن و بلند شدن روی صندلی نیز از دیگر حرکاتی است که مناسب این افراد است که به راحتی در خانه می توانند انجام دهند.

این متخصص پزشکی ورزشی تاکید کرد: نکته ای که باید افراد توجه کنند این است که زمان زیادی را به ورزش کردن خود اختصاص ندهند باعث خستگی شود، بنابراین زمانی بین ۳۰ تا۲۰ دقیقه می تواند زمان مناسبی برای انجام حرکات ورزشی برای افراد مبتلا به پارکینسون باشد و در کنار آن حتما باید نکات ایمنی را در هنگام ورزش مورد توجه قرار دهند.

وی ادامه داد: ورزش های تعادلی برای افراد مبتلا به پارکینسون بسیار مناسب است که می تواند به صورت ایستا یا دینامیک باشد، به عنوان مثال ایستادن روی یک پا برای چند ثانیه و عوض کردن پا، ایستادن و یا راه رفتن روی تخته های تعادل البته این تخته های تعادل باید در فاصله بسیار کمی با زمین باشد که در صورت سرنگونی مشکل خاصی ایجاد نشود. ایجاد حس تعادل در فرد موجب می شود اعتماد به نفس بهتری پیدا کند.

وی اضافه کرد: تاثیر انجام حرکات ورزشی علاوه بر کمک جسمانی، از نظر روانی نیز به بیماران مبتلا به پارکینسون کمک می‌کند، ورزش به کاهش علائم خستگی، خلق‌وخو، مشکلات خواب و سلامت روانی کمک می‌کند.

محمدی خاطرنشان کرد: پارکینسون بر اثر کاهش دوپامین و اختلال جسم سیاه مغز ایجاد می‌شود. جسم سیاه پیام‌های عصبی را از طریق نخاع به عضلات مختلف ارسال می‌کند و این فرآیند از طریق ماده شیمیایی دوپامین صورت می‌گیرد که کمبود این ماده باعث اختلال در تعادل و کنترل عضلات می‌شود. روش‌هایی مانند تحریک مغز، به ترشح دوپامین کمک می‌کنند که البته درمان ‌کننده نیستند، بلکه علایم را کاهش می‌دهند. با انجام حرکات ورزشی و افزایش دوپامین در مغز حس بهتری در افراد مبتلا به پارکینسون ایجاد می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.