• یکشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۴۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 00061749355
  • خبرنگار : 71234

موافقت کمیسیون امنیت ملی با امیرعبداللهیان

موافقت کمیسیون امنیت ملی با امیرعبداللهیان

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اعلام موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی خارجه ابراز امیدواری کرد: امیرعبداللهیان رای قاطعی کسب کند.

به گزارش ایسنا، محمود عباس زاده مشکینی در جلسه علنی‌نوبت عصر امروز ( یکشنبه) در توضیح گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: آقای امیرعبداللهیان در کمیسیون امنیت ملی ضمن معرفی خود در جلسه ای و ارائه سوابق تحصیلی و کاری، برنامه هایش را تشریح کرد. او دارای مدرک تحصیلی دکتری روابط بین الملل از دانشگاه تهران بوده و در دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه و دانشگاه تهران تدریس می کند همچنین استاد راهنمای رساله های دکتری دانشجویان زیادی است.

وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی امور خارجه کار در این وزارتخانه را از سطح کارشناسی شروع کرده که از جمله آن معاونت و ریاست اداره، مدیرکل امور خلیج فارس، معاونت آفریقا، معاونت سفارت ایران در بغداد، سفیر کشورمان در بحرین و عضویت در هیات مذاکره ایران و کشورهای اروپایی و ریاست کمیته سیاسی این هیات در بغداد و سایر کشورهای دیگر است، همچنین در کارنامه خود سابقه همکاری تنگاتنگ با شهید عزیز سردار سلیمانی دارد. برنامه هایی که امیرعبداللهیان در کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه کرد  بر تلاش برای تحقق سیاست خارجی متوازن و فعال و هوشمند تاکید دارد.

عباس زاده مشکینی افزود: طبق برنامه ارائه شده باید وزیر پیشنهادی براساس ظرفیت تمام کشورهای دنیا نقشه راهی برای ارتقا و تحکیم روابط با همه کشورهای دنیا داشته باشد و کشورهایی که به احترام متقابل و منافع متقابل اعتقاد دارند نیز در اولویت قرار بگیرند.

به گفته وی تحقق سیاست روان، تسهیل گر و هم افزا با کشورهای همسایه به خصوص مسلمان دارای اهمیت است. تحقق سیاست آسیامحور از دیگر نکاتی است که وی بر آن تاکید دارد. در واقع سیاست تک قطبی گری در دنیا به پایان رسیده و دهه آتی زمان ظهور و بروز قدرت های متکثر و مستقل به ویژه در آسیا است. ارتباط دوجانبه و چندجانبه با قدرت های آسیایی و همسایگان خصوصا کشورهای مستقل، تبدیل سیاست خارجه انفعالی به سیاست فعال از دیگر نکاتی مورد تاکید امیرعبداللهیان است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین گفت: امیرعبداللهیان از سال ۹۵ دستیار رئیس مجلس در امور بین الملل بوده که در این مدت اقدامات خلاقانه ای برای توسعه روابط پارلمانی انجام شده است لذا در کمیسیون به نمایندگان قول داد برای تغییر و تحول در سیاست خارجی به ویژه سیاست رسمی کشور از این ظرفیت استفاده کند علاوه بر این فعال سازی بازارچه های مرزی و تعامل با کشورهای همسایه، بهره گیری از فرصت اتحادیه اقتصادی اورآسیا، پرداختن به حضور فرصت محور ایرانیان خارج از کشور و بهره گیری از دانش و سرمایه آنها و ایجاد پل ارتباطی برای حضور مستمرشان در کشور و مشارکت آنها در توسعه پروژه های عمرانی، توجه به فعلیت رساندن ظرفیت های سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برای تعمیق و توسعه ارتباطات اقتصادی از جمله اولویت های اعلامی وزیر پیشنهادی است.  

وی افزود: امیرعبداللهیان وعده داده پس از استقرار در وزارت امور خارجه برای استفاده از ظرفیت های خارجی برای واردات واکسن، از یافته های خارجی و همچنین معرفی ظرفیت های داخلی در مهار کرونا و برای واکسینه کردن استفاده کند. برنامه های او بنا به نظر اکثر نمایندگان با اسناد بالادستی مشتمل بر قانون اساسی، سیاست های کلان تبیین شده توسط رهبر انقلاب، بیانیه گام دوم انقلاب، سند چشم انداز، برنامه ششم توسعه با قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی همخوانی دارد و به عنوان مبانی نظری برنامه های ایشان قرار دارد.

عباس زاده در پایان گفت که کمیسیون امنیت ملی ضمن موافقت با برنامه های امیرعبداللهیان به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه امیدوار است با رأی اکثریت نمایندگان در انجام مسئولیت های محوله موفقیت کسب کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha