• سه‌شنبه / ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۵:۳۰
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 00061762150
  • خبرنگار : 30054

تابلو فرش دستباف تبریز هنری ماندگار

تابلو فرش دستباف تبریز هنری ماندگار

هنر بافت فرش و تابلو فرش در شهرستان آذربایجان شرقی ( تبریز) قدمت چند صد ساله دارد به طوری که قشر وسیعی از مردم این شهربه طور مستقیم یا غیرمستقیم از این هنر کسب درآمد می‌کنند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام اصل فرش تبریز، تبریز با سابقه طولانی و حجم عمده تولیدات فرش، سال‌هاست که در بسیاری از جوامع با عنوان صادر کننده تابلو فرش به اقصا نقاط جهان مشهور است. تابلو فرش‌ های دستباف تبریز به دلیل وفور طیف رنگ و ظرافت به کار رفته در آنها از ارزش و مقبولیت بسیاری در سطح جهانی برخوردار است. تابلو فرش تبریز اغلب در قالب پرتره ( چهره) بافته می‌شود، نقش‌های هنری، نقاشی، منظره و آیات قرآن دیگر طرح‌های مرسوم به کار رفته در این تابلو فرش‌ها هستند که در واقع با ابتکار و به روز شدن هنرمندان قالیباف، این صنایع بومی نیز با شرایط زندگی روز و سلایق خریداران انطباق پیدا کرده است.

باید بدانید که امروزه فرش و تابلو فرش دستباف تبریز یک پای ثابت موزه‌های بزرگ جهان و کلکسیونرهای بزرگ دنیاست.

برابر با آمار قدیمی و البته مهم که در سال ۱۳۶۴ از شهر تبریز و اطراف آن استخرا ج شده بود، ۱۶ هزار دار قالی و بیش از ۳۲ هزار کارگر قالیباف مشغول به فعالیت برای بافتن فرش دستباف به بهترین و زیباترین حالت ممکن هستند.

تابلو فرش تبریز

فرش و تابلو فرش دستباف هنری ماندگار

تابلو فرش دستباف تبریز یکی از پر طرفدارترین صنایع دستی از خانواده فرش دستباف برای تزئین خانه و یا محل کار است. تابلو فرش دستباف فی الواقع یک فرش تصویری است که پر از نقش و نگاری بدیع است؛ به طوری که طرح‌های آن حتی جنبه روایتگری و داستان سرایی هم دارند.

تابلو فرش دستباف یک کالای هنری پیچیده است و گره‌هایی ظریف را در دل خود جای داده است. البته در کنار نوع گره که ریز یا درشت باشد، موضوع مهم دیگری نیز روی کیفیت تابلو فرش دستباف اثرگذار است که همانا میزان شانه زدن قالیباف روی کار است. موارد گفته شده معمولاً پشت تابلو فرش دستباف‌های استاندارد موجود است.

شهر سردرود پایتخت تابلو فرش جهان

شهر سَردْرود یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی است که در جنوب غربی شهر تبریز واقع شده و 7 کیلومتر با شهر تبریز فاصله دارد. این شهر دومین شهر پرجمعیت شهرستان تبریز و یازدهمین شهر پرجمعیت استان آذربایجان شرقی است.

وجود کلمه  سردرود ، مهر اطمینان و استانداردی است که مقبولیت جهانی دارد. برای دوستداران تابلوهای هنری ، نام این شهر کافیست که رضایت خاطر آنها را فراهم آورد ، چرا که هنر تابلو بافی سردرود در دنیا بی نظیر بوده و شهرت جهانی یافته است.

در سردرود بیش از ۱۰۰۰ کارگاه خانگی تابلو فرش فعالیت دارند. با توجه به تحریم ها صادرات غیر مستقیم تابلو فرش به آمریکا انجام میگیرد. با توجه به کثرت ایرانیان مقیم آمریکا بازار آمریکا یکی از بازار هدف برای تابلو فرش های سردرود است.

علی رغم وضعیت بیمارگونه اقتصاد کشور، بالغ بر ۳۰۰ گالری تابلو فرش در شهر سردرود تا آخرین ساعات شب، مشغول به فعالیت هستند.

تابلو فرش سردرود

تولید تابلوفرش با موانع مالیات و بیمه

رئیس اتحادیه تابلوفرش سردرود گفت: تابلوفرش سردرود در طول سال‌های گذشته، چراغ بازار فرش تبریز را روشن کرده اما اکنون مالیاتی که در این صنعت وضع می‌شود، در حال خاموش کردن چراغ صنف قالی بافی و تولید تابلوفرش سردرود است.همچنین بیمه نشدن قالی بافان، فعالان این حوزه را دلسرد می‌کند.

رئیس تنها اتحادیه تابلوفرش ، با اشاره به مشکل بیمه قالی بافان که طی چند سال گذشته هیچکدام از قالی بافان تحت پوشش بیمه قرار نگرفته اند، افزود: در حوزه قالی بافی، هر کسی که اقدام به اشتغالزایی حتی با یک نفر کند، به سرعت بیمه او را قطع می‌کنند و حتی امسال نیز قرار است بحث بیمه قالی بافی کلا منتفی شود.

از مشکلات این قشر می‌توان به :

· مالیات و بیمه تولیدکنندگان

· وضع مالیات بر مواد اولیه قالی بافی

· مشکلات صادرات فرش

· گرانی مواد اولیه و دستمزد قالی بافی و نیاز به سرمایه در گردش بیشتر

اثر ویروس کرونا بر بازار فرش و تابلو فرش

به نقل از اتحادیه تولیدکنندگان فرش ایران، علی ملکی‌جو، معاون سابق بازرگانی شرکت سهامی فرش درباره تاثیر گسترش ویروس کرونا بر بازار داخلی و صادرات فرش گفت:  رکود بازار بر تمامی بخش‌های اقتصادی کشور تاثیرگذار بوده است و تقاضای داخلی و صادرات فرش نیز متاثر از این شرایط کاهش داشته است.
وی ادامه داد:‌ وقتی مشکلی ایجاد می‌شود فضای منفی ایجاد می‌کند که ممکن است تا مدت‌ها باقی بماند. در کالاهایی که به صورت سنتی تولید می‌شوند دخالت دست زیاد است و امکان انتقال بیماری نیز بیشتر است و رکود صنایع دستی علاوه بر کاهش تقاضا به دلیل ترس از رعایت نکات بهداشتی نیز می‌باشد.

 تابلو فرش دستباف

راهکارهای گذر از این برهه

 مرکز ملی فرش دستباف ایران، ابعاد تاثیرگذاری کرونا بر اقتصاد کشور و راهکارهای آن محور مداقه قرار می دهد.

 با توجه به آسیب جدی به زنجیره ارزش و تامین فرش و آثار مخرب آن، راهکارهای برون رفت از این بحران در دستور کار مرکز قرار دارد و به همین منظور، استفاده از تمامی ظرفیت های موجود به خصوص بخش خصوصی، تشکل ها، انجمن ها و اتحادیه های فرش دستباف برای تبیین دقیق این مشکلات در اولویت قرار دارد و تحلیل، بررسی، ارائه طریق و مطالبه به منظور کاهش آثار منفی اقتصادی بر فرش دستباف با همکاری وزارت صمت در حال پیگیری است.

امید است با بهبودی شرایط کرونا و تمهیدات مسئولین ، دوباره این صنعت در کشور رونق گرفته و کمکی به چرخه اقتصادی کشور چه از لحاظ صادرات و چه از لحاظ تولید داخلی ایفا کند.

انتهای رپرتاژ آگهی