• سه‌شنبه / ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ / ۲۰:۱۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 00061773327
  • خبرنگار : 50071

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

فرصت واکسیناسیون بین ۲ موج کرونا را از دست ندهیم

فرصت واکسیناسیون بین ۲ موج کرونا را از دست ندهیم

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه هرچه زمان واکسن به تعویق بیفتد، ممکن است در موج بعدی که پیش‌بینی آن آبان است، مشکلات موج پنجم کرونا تکرار شود، گفت: انتخاب نوع واکسن و منتظر ماندن برای یک واکسن خاص فرهنگی اشتباه است. باید از فرصت طلایی تا موج بعدی استفاده کنیم و سطح ایمنی جامعه را بالاتر ببریم.

مهدی قلیان در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص واکسیناسیون کرونا در مادران باردار که در مرکز بهداشت شماره ۲ مشهد برگزار شد، اظهار کرد: از ۲۰ روز پیش روند واکسیناسیون در کشور و همچنین در خراسان رضوی و مشهد شدت گرفته است. پوشش واکسیناسیون تا ۲۰ روز گذشته زیر ۲۰ درصد بود. تا شب گذشته ۴۸.۷ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد دوز اول را دریافت کرده‌اند. البته انتظار ما این است که سرعت واکسیناسیون خیلی بیشتر باشد.

وی اضافه کرد: اتفاقی که افتاده این است که بین شهروندان حالت انتخاب و گزینش واکسن پیش آمده و مردم همان واکسنی که موجود نیست را می‌خواهند؛ در حالی که تمام واکسن‌های تایید شده حداقل بیش از ۷۵ الی ۸۰ درصد ایمنی دارد و تفاوتی بین آن نیست.

منتظر ماندن برای یک واکسن خاص فرهنگی اشتباه است

قلیان عنوان کرد: بهترین واکسن در دسترس‌ترین واکسن است. باید از فرصت طلایی تا اوج‌گیری موج بعدی کرونا استفاده کنیم و سطح ایمنی جامعه را بالاتر ببریم تا مجبور نشویم پروتکل‌های مانع کسب‌وکار مردم را پیاده کنیم یا بار درمان، مراقبت ویژه و مرگ‌ومیر بیشتر شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: واکسیناسیون مادران باردار از حدود ۲ ماه پیش آغاز شده و نوع واکسن‌های مجاز برای تزریق هم توسط سازمان جهانی بهداشت تایید شده است. متاسفانه مرگ مادران باردار در سال گذشته نسبت به سال ۹۸ به خاطر کرونا افزایش چشمگیری داشت. امیدواریم پوشش ۲۲ درصدی واکسیناسیون مادران باردار که در حال حاضر انجام می‌شود، به حدود ۸۰ درصد برسد.

وی با بیان اینکه مرجع علمی در مورد واکسیناسیون باید دانشگاه علوم پزشکی باشد، تصریح کرد: در حاشیه شهر متاسفانه مادران باردار زیادی هستند که ممکن است تبلیغات سوء علیه واکسن بر آن‌ها تاثیر گذاشته باشد.

واکسیناسیون سریع مادران باردار در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد است

شاپور بدیعی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این جلسه بیان کرد: مهمترین و بهترین سرمایه‌گذاری که می‌توان انجام داد، روی مادران باردار یک کشور است. مادران باردار در سن بهره‌وری هستند و از اجزای مهم بهره‌وری یک کشور به حساب می‌آیند چون آیندگان کشور را پرورش می‌دهند. در نتیجه از هر نظر برای یک کشور سرمایه هستند.

وی ادامه داد: تسریع در واکسیناسیون مادران باردار در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد است تا به پوششی برسیم که اگر موج بعدی رخ داد، خیالمان راحت باشد که مادران باردار ایمن هستند و مشکل حادی برای آن‌ها پیش نخواهد آمد.

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دریافت ۲ دوز واکسن کاهش بسیار زیادی در مرگ و میر ایجاد می‌کند. هر چه به مادران باردار واکسن بزنیم، ارزش چندبرابری دارد زیرا آینده کشور را نجات داده‌ایم.

محمدجعفر صادقی، عضو کمیته بهداشت ستاد مدیریت اجرایی مبارزه با کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در بخش دیگری از این نشست بیان کرد: در حال حاضر از نظر میزان واکسن برکت موجود، مقداری کمبود احساس می‌شود. در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیش از ۲۴۰ هزار دوز اول واکسن برکت و بیش از ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزار دوز دوم از این واکسن تزریق شده است. در حال حاضر واکسن‌های برکتی که در اختیارمان قرار می‌گیرد، برای دوز دوم تزریق می‌شود. امیدواریم تولید برکت به گونه‌ای باشد که بتوانیم برای دوز یک هم اقدام کنیم.

محمد احمدیان نیز در این نشست با اشاره به اینکه از اوایل شهریور ماه واکسیناسیون مادران باردار آغاز شده، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۶ مرکز در مشهد و در هر شهرستان استان یک یا ۲ مرکز برای واکسیناسیون خانم‌های باردار راه‌اندازی شده است. 

وی ادامه داد: هم‌اکنون ۳۶ هزار خانم باردار در مناطق دانشگاه علوم پزشکی مشهد شناسایی شده و تحت مراقبت و رصد هستند. از این ۳۶ هزار مادر باردار ۳۰ هزار نفر واجد شرایط واکسیناسیون هستند؛ یعنی سن بالای ۱۸ سال دارند و سه ماه اول بارداری را طی کرده‌اند. 

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: تاکنون بالغ بر ۶۷۰۰ نفر از مادران باردار واکسن دریافت کرده‌اند. در حال حاضر پوشش واکسیناسیون زنان باردار در خارج از مشهد حدود ۲۷.۵ درصد است. این آمار در مشهد از ۱۶ درصد تا ۳۵ درصد متغیر است.

احمدیان تصریح کرد: این میزان پوشش واکسیناسیون پوشش بدی نیست اما در مشهد و مخصوصا حاشیه مشهد برخی مادران باردار واکسن هراسی دارند و برخی اصلا واکسن را قبول ندارند و بعضی نیز تحت تاثیر آموزه‌های غلط هستند.

وی ادامه داد: آمار ۱۶ درصدی واکسیناسیون مادران باردار در حاشیه شهر مشهد با آمار ۲۷ درصدی در خارج مشهد و آمار ۳۵ درصدی که در نواحی دیگر مشهد به‌ جز حاشیه شهر انجام می‌شود، این باور را در ذهن ایجاد می‌کند که مردم حاشیه‌نشین نیاز به آموزش، تبلیغات و ترویجی مسائل آموزشی بهداشتی بیشتری دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha