• شنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ / ۰۱:۴۸
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 00061775424
  • خبرنگار : 50310

یک متخصص طب ایرانی مطرح کرد:

ترخون، عامل جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی

ترخون، عامل جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی

ایسنا/لرستان یک متخصص طب ایرانی با اشاره به این‌که برگ‌های گیاه ترخون سرشار از آنتی‌اکسیدان است و به مبارزه با رادیکال‌های آزاد بدن کمک زیادی می‌کند، بیان کرد: آنتی‌اکسیدان‌ به بدن در جنگ با بیماری‌هایی مثل سرطان کمک می‌کند.

کبری روشن‌دل در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که ترخون یک گیاه چندساله از خانواده‌ی کاسنی با طبع گرم و خشک و بسیار اشتهاآور است، اظهار کرد: این گیاه به‌خاطر طعم کمی تند و رایحه‌ دل‌انگیزش در پخت‌وپز به‌کار می‌رود و علاوه بر این مصارف پزشکی متعددی نیز دارد.

وی با اشاره به این‌که دم‌کرده‌ این گیاه در رفع خستگی و آرامش اعصاب بسیار مؤثر است، افزود: افراد مبتلا به فشار خون بالا می‌توانند در غذاهایشان به‌جای نمک از ترخون استفاده کنند.

روشن‌دل عنوان کرد: ترخون حاوی مواد مغذی و روغن‌های ضروری مختلفی است که فواید بسیاری برای بدن دارند.

این متخصص طب ایرانی با اشاره به این‌که  جویدن برگ‌های ترخون به تسکین درد، به‌خصوص درد دندان و دهان کمک می‌کند، بیان کرد:  نوشیدن چای ترخون برای افرادی که دچار بی‌خوابی هستند مفید بوده و اثرات آرامش‌بخش ترکیبات این گیاه باعث می‌شود شب‌ها راحت بخوابید.

وی با بیان این‌که  اگر اشتهایتان کم است و در غذاخوردن مشکل دارید، مصرف ترخون می‌تواند به شما کمک کند، بیان کرد: با توجه به تحقیقات علمی، گزارش شده است که این گیاه باعث تحریک شیره‌های گوارشی معده و درنتیجه افزایش اشتها می‌شود.

روشن‌دل با اشاره به این‌که  ترخون یک گیاه کرم‌زداست، یعنی به دفع کرم‌های انگلی از روده‌ کمک می‌کند، ادامه داد: این خاصیت ترخون خطر ابتلا به بیماری‌های روده و سوء‌جذب مواد غذایی را کاهش می‌دهد همچنین  مصرف آن برای سلامت قلب بسیار مفید است، چون از تجمع پلاکت‌ها جلوگیری کرده و درنتیجه به‌طور بالقوه منجر به کاهش خطر حمله قلبی یا سکته مغزی می‌شود.

این متخصص طب ایرانی با اشاره به این‌که برگ‌های گیاه ترخون سرشار از آنتی‌اکسیدان است و به مبارزه با رادیکال‌های آزاد بدن کمک زیادی می‌کند، بیان کرد: آنتی‌اکسیدان‌ به بدن در جنگ با بیماری‌هایی مثل سرطان کمک می‌کند، درواقع از خواص ترخون می‌توان به جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی و ممانعت از ایجاد سایر بیماری‌ها اشاره کرد.

وی ادامه داد: برگ‌های ترخون سرشار از پتاسیم است که به عملکرد بهتر و درمان بیماری‌های کلیه، کبد و سلامت قلب کمک زیادی می‌کند، این برگ‌ها خواص ضدالتهابی نیز داشته و رگ‌های قلبی را از هرگونه آسیبی دور نگه می‌دارند.

روشن‌دل با اشاره به تأثیر این گیاه در کنترل قند خون در افراد دیابتی، تصریح کرد: برای اینکه سطح قند خون در بدن متعادل باشد، باید کالری‌های مصرف در بدن توزیع یک‌نواختی داشته باشند، برگ‌های ترخون سرشار از ترکیبات پُلی فِنولیک هستند که این ترکیبات شاخه‌ای از آنتی اکسیدان‌ها هستند که در گیاهان به‌وفور دیده می‌شود و علاوه‌براین وجود فیبر رژیمی در ترخون، عامل دیگری برای توزیع یک‌نواخت کالری در اعضای مختلف بدن است. این عملکرد می‌تواند باعث کاهش سطح قند خون در بیماران دیابتی شود.

این متخصص طب ایرانی با اشاره به تأثیر ترخون در جلوگیری از کم خونی، عنوان کرد: برای تولید سلول‌های قرمز خونی که حاوی هموگلوبین هستند، نیاز به آهن است، در برگ ترخون مقدار زیادی آهن وجود دارد و ضمناً برگ ترخون مملو از ویتامین C  است که به جذب مواد معدنی مانند آهن کمک شایانی می‌کند و مشکلاتی نظیر کم‌خونی را از بین می‌برد.

وی افزود: ازجمله دیگر خواص و فواید مصرف ترخون می‌توان به محافظت از مخاط روده، درمان دندان درد، جلوگیری از تجمع پلاکت‌ها و ارتقای سلامت جریان خون،  کاهش علائم التهابی، بهبود عملکرد هاضمه،  سلامت چشم، تقویت سلامت تولیدمثل در زنان،  تقویت سلامت و رشد ماهیچه‌ها، خواص ضد روماتیسمی،  بهبود عملکرد سیستم عصبی مرکزی، مبارزه با باکتری‌ها و ... اشاره کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha