• شنبه / ۸ آبان ۱۴۰۰ / ۱۶:۲۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 00061802985
  • خبرنگار : 71588

دو کشته و ۱۱۰ زخمی در تظاهرات علیه کودتا در سودان

دو کشته و ۱۱۰ زخمی در تظاهرات علیه کودتا در سودان

بعد از ظهر امروز (شنبه) تظاهرات ضد کودتای فرمانده ارتش سودان علیه شرکای غیرنظامی در منطقه «أم درمان» واقع در شمال غرب خارطوم برگزار شد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، کمیته پزشکان سودان امروز، شنبه اعلام کرد، دو شهروند به ضرب گلوله ارتش در شهر ام درمان در شمال غرب خارطوم، پایتخت کشته و ۱۱۰ تن در آمار اولیه سرکوب تظاهرات‌ها در ام درمان، بحری و القضارف زخمی شدند.

کمیته مذکور در فیسبوک نوشت: شبه نظامیان شورای نظامی کودتاگر در حال تیراندازی به تظاهرکنندگان در ام درمان و مناطق دیگر پایتخت هستند.

این کمیته افزود: انقلاب در رصد مستمر است و هیچ مجرمی از مجازات در آینده در امان نخواهد بود.

یک شاهد عینی گفت، صدها هزار سودانی امروز در اعتراضاتی در خارطوم در محکومیت کودتای نظامی اخیر تظاهرات کردند و خواستار حکومت غیرنظامی هستند.

معترضان با در دست داشتن پرچم‌های سودان شعارهایی نظیر "حکومت نظامی ما تو را نمی‌خواهیم" و "کشور حق ماست و حکومت مدنی حکومت ماست" سردادند.

سودانی‌های معترض در شهرهای مرکزی، شرقی و شمالی کشور نیز تظاهرات کردند.

نیروهای امنیتی به سمت تظاهرکنندگان در نزدیکی مجلس قانونگذاری در ام درمان تیراندازی و همچنین به سمت تظاهرکنندگان گاز اشک آور شلیک کردند. آنها در عین حال به تظاهرکنندگان در خیابان ستین در مرکز پایتخت تیراندازی کردند که تعدادی زخمی شدند.

این در حالی است که نیروهای پلیس سودان گفته از گلوله واقعی علیه تظاهرکنندگان استفاده نکرده است. بلکه یک نیروی پلیس به ضرب گلوله زخمی شده که در این باره تحقیق می‌کند. پلیس افزود: تظاهرکنندگان از چارچوب مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات خارج شدند و به مراکز پلیس و مقرهای مهم حمله کردند.

در مرکز خارطوم نیروهای امنیتی مسلح مستقر شدند که شامل ارتش و نیروهای واکنش سریع بودند، آنها از گاز اشک آور و گلوله‌های واقعی علیه تظاهرکنندگان استفاده کردند.

در همین راستا، یک فعال سودانی به نام محمد گفت: ارتش باید به پادگان خود بازگردد و راهبری آن را به حمدوک بدهد. خواسته ما یک دولت غیرنظامی و یک کشور دموکراتیک است.

پیشتر حامیان حکومت غیرنظامی خواستار برگزاری تظاهرات میلیونی در سودان شده بودند تا درخواست خود برای بازگشت نظامیان به پادگان‌های خود و تحویل قدرت به غیرنظامیان را مطرح کنند.

هزاران شهروند سودانی هفته گذشته در اعتراض به کودتای تحت رهبری عبدالفتاح البرهان که دولت عبدالله حمدوک، نخست وزیر این کشور را منحل کرد، تظاهراتی برگزار کردند که این اقدام کشورهای غربی را به سمت متوقف کردن ارائه کمک‌ها به صدها میلیون تن وا داشت.

با کشته شدن دست کم ۱۱ معترض در درگیری‌ها با نیروهای امنیتی در هفته گذشته، مخالفان شورای نظامی از کمپین سرکوب فراگیر و خونریزی بیشتر بیم دارند.

پیشتر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد، نیروهای امنیتی سودان باید به حقوق بشر احترام بگذارند و هرگونه خشونت علیه معترضان صلح‌جو غیرقابل‌ قبول است.

تظاهرات امروز تحت عنوان "میلیونی ۳۰ اکتبر" در مخالفت با تصمیمات عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی و با درخواست برای واگذاری قدرت به غیرنظامیان برگزار شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha