• جمعه / ۱۴ آبان ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 00061807891
  • خبرنگار : 71660

لیتوانی روابط دشوارش با چین را "زنگ خطری" برای اروپا دانست

لیتوانی روابط دشوارش با چین را "زنگ خطری" برای اروپا دانست

معاون وزیر امور خارجه لیتوانی گفت که رفتار چین با لیتوانی "زنگ خطری" برای اروپا است و خواستار اتحاد و همبستگی اتحادیه اروپا در معامله با پکن شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از اینکه تایوان اعلام کرد که دفترش در ویلنیوس "دفتر نمایندگی تایوان در لیتوانی" نامیده می‌شود، چین در ماه اوت از لیتوانی خواست تا سفیر لیتوانی در پکن را بیرون کند.

لیتوانی با جمعیت حدود ۳ میلیون نفر در سال جاری نیز از سازوکار گفت‌وگوی "۱۷+۱" بین چین و برخی کشورهای اروپای مرکزی و شرقی خارج شد که آمریکا آن را تلاشی از سوی پکن برای ایجاد شکاف در دیپلماسی اروپا می‌داند.

آرنولداس پرانکوویچیوس، معاون وزیر امور خارجه لیتوانی در یک مجمع امنیتی در واشنگتن گفت: من فکر می‌کنم که این قضیه از جنبه‌های مختلفی زنگ خطری به خصوص برای اروپایی‌های هم‌وطن است تا متوجه شوند که اگر می‌خواهید از دموکراسی دفاع کنید، باید به آن متعهد باشید.

وی افزود: برای اینکه اروپا، به عنوان شریکی برای آمریکا، در جهان معتبر و قابل اطمینان باشد، باید در مقابل چین حرکتی از خود انجام دهد.

پرانکوویچیوس گفت: چین در تلاش است که ما را الگویی منفی تلقی کند؛ به طوری که دیگر کشورها لزوما آن مسیر را دنبال نکنند، و بنابراین این یک مسئله اصولی است و باید دید که جامعه غربی، آمریکا و اتحادیه اروپا چگونه واکنش نشان می‌دهند.

چین، که تایوان را بخشی از خاک و قلمرو خود می‌داند، مرتبا از هر حرکتی که نشان دهد این جزیره یک کشور جداگانه است، به شدت خشمگین می‌شود.

تنها ۱۵ کشور با تایوان روابط دیپلماتیک رسمی دارند، اما بسیاری از کشورهای دیگر سفارتخانه‌های دوفاکتو دارند که اغلب به آنها دفاتر تجاری می‌گویند که از نام شهر تایپه برای جلوگیری از اشاره به خود جزیره استفاده می‌کنند.

پرانکوویچیوس افزود: اقدام لیتوانی برای خروج از مکانسیم "۱۷+۱" ضدچین نبود، بلکه این اقدام برای طرفداری از اروپا صورت گرفت.

وی گفت: ما باید یکپارچه و منسجم صحبت کنیم زیرا در غیر این صورت نمی‌توانیم اعتبار داشته باشیم؛ همچنین قادر نخواهیم بود از منافع خود دفاع کنیم و روابطی مساوی با پکن داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha