• دوشنبه / ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۸:۲۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 00061932691
  • خبرنگار : 71489

اصلاح موادی از قانون اجرای محکومیت‌های مالی درباره مهریه در کمیسیون حقوقی

اصلاح موادی از قانون اجرای محکومیت‌های مالی درباره مهریه در کمیسیون حقوقی

یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی از اصلاح موادی از قانون اجرای محکومیت‌های مالی درباره مهریه خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی نقدعلی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مصوبات امروز جلسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: این جلسه در ادامه رسیدگی به اصلاح موادی از قانون اجرای محکومیت‌های مالی، با موضوع قانون مهریه برگزار شد. در این جلسه اصلاحات خیلی خوبی درباره قانون محکومیت‌های مالی انجام شده است که بخش عمده‌ای از آن به موضوع مهریه بازمی‌گردد.

وی افزود: از جمله مصوبات امروز کمیسیون حقوقی موضوع پذیرش اعسار زوج پیش از اعزام به زندان بود؛ پیش از دستورالعمل اخیر رییس قوه در این زمینه، زوج پس از بازداشت و در زندان باید اعسار خود را ثابت می‌کرد اما بر اساس مصوبه امروز ما اعلام کردیم که اگر زوج درخواست اعسار داد، مادامی که ملاعتش ثابت نشود، به زندان نمی‌رود؛ این یک تحولی در قانون است.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی خاطر نشان کرد: در جلسه امروز کمیسیون همچنین مصوب کردیم که زوجه می‌تواند سند مهریه را به عنوان سند اجرایی در ادارات ثبت به اجرا بگذارد؛ این مصوبه در راستای قضا زدایی انجام شد و بر اساس آن دیگر نیازی نیست که برای اجرای مهریه، زوجه دادخواست بدهد تا حکم دادگاه بگیرد، بلکه صرف ارائه سند ازدواج به ادارات ثبت، مهریه به اجرا گذاشته می‌شود؛ در این مرحله اگر زوج مدعی است که پیشتر مهریه پرداخت کرده است، باید ادله پرداخت را ارائه دهد.

نقدعلی گفت: دیگر مصوبه امروز کمیسیون حقوقی و قضایی پیرامون بحث قرار دادن حق‌الثبت برای مهریه بود؛ ما حداقل مهریه را مهرالسنه یا حداکثر صد سکه قرار دادیم و مصوب کردیم که حق‌التحریر این میزان مهریه رقم مختصری معادل ۰.۲ درصد است؛ بر این اساس اگر فردی حین ثبت ازدواج مهریه بالایی را تعیین کرده است، از او به مراتب حق‌الثبت بیشتری دریافت خواهد شد. به نوعی این حق‌الثبت چیزی شبیه مالیات بر مهریه خواهد بود تا عاملی بازدارنده برای جلوگیری از تعیین مهریه‌های سنگین باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۱۵:۲۴

خیلی عالی و اول ازدواج وقتی زوجه ببیتد که زوجه مبلغ زیادی باید مالیات بدهد حتما به مهریه کم راضی میشود و نمیگذارد پول بابت مالیات مهریه همسرش پرداخا کند و بطیار فکر عالی هست.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۲۱:۱۴

خیلی خوبه زندگی همه بهم ریختن با مهریه اجراگذاشتک

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۲۱:۱۹

سلام بدهکاران مهریه بدبخت شدند فکری بحالشان کنید مالیات گرفتن چه فایده دارد

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۴ ۱۷:۴۷

با توجه به شرایطی که برای بدهکاران مهریه هست چه تدبیری اندیشه کردید

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۶ ۱۵:۳۷

توراخدا مهریه را۱۴ سکه بکند به فکر مرد جوان باشید

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۷ ۰۹:۱۷

اینها که قبلا هم بود چیزی عوض نشده به غیر از مالیات

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۳۰ ۱۹:۱۱

سلام خانوما دارن کاسبی میکنن با مهریه خودشونم نخوان مامان و خواهر دختر ساده گول میزنن برای مهریه که ازش سو استفاده کنن مهریه حداکثر ۱۴ تا هم ازدواج زیاد میشه هم خانوما دنبال به خاطر پول زندگیشون خراب نمیشه

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۰۴ ۰۹:۱۷

مهریه حداکثر ۱۴ تا سکه بخاطر خدا

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۰۶ ۱۶:۲۷

به خدا کاسبی راه افتاده برای خانم ها...مجلس خوابه

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۲ ۱۴:۲۲

بابا یکی باید بیاد جلوی شما رو بگیره شما تو این دردسرهد تو فکر مالیات خودتونین تا الان مهریه زن کم بود مالیات شما هم اضافه شد بگید واسه زنهای که زندگیشون ول کردن ناشزه شدن چکار کردین واسه زندانیان چکار کردین مسبب تمام این بدبختیها شما هستین گرونی زندان بیمارستان قبرستون

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۹ ۱۶:۵۶

اقا شرایط اقتصادی درست کنین تا مردها بتونن مهریه بدن این گندی که زده شده مقصر شما مسولین هستین ....

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۲۹ ۱۳:۳۹

متاسفانه هیچ چیز عوض نشده که هیچ تازه به نفع خانمها شده که اجرای قوی تری برای مهریه داشته باشند ولی معسر بدبخت اگر یک قسط پرداخت نکنه باید همچنان بره گوشه زندان!! قوانین زن سالار / فمنیست

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۳۰ ۲۰:۵۰

کاش فکری به حال زنان کنید لااقل حق طلاق به زوجه بدید تا زوج از فردا شروع به باج گیری بابت طلاق و سرگردانی زوجه نکنه.