• شنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۰۳:۵۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 00061944490
  • خبرنگار : 71624

زنگ خطر برای چندمین‌ بار و این بار بلندتر از همیشه به صدا درآمد؛

بی توجهی به ریاضیات، روزی گریبان همه را خواهد گرفت!

بی توجهی به ریاضیات، روزی گریبان همه را خواهد گرفت!

شاید ریاضیات برای اغلب مردم درسی دشوار به نظر برسد که از بسیاری از مفاهیم آن در طول زندگیشان حالا فقط با جمع و ضرب آن کار دارند! احتمالا برای اغلب ما، در میانه مسائل روزمره زندگیمان و مشکلاتی که با آن ها دست و پنجه نرم می‌کنیم، هم خبر "تعطیلی رشته ریاضی برخی دبیرستان‌ها به دلیل عدم تقاضا" چندان اهمیتی نداشته باشد! اما آن چه در سال‌های اخیر بر سر ریاضیات آمده، آثاری خواهد داشت که دیر یا زود، مستقیم یا غیرمستقیم گریبان همه‌ی ما را می‌گیرد!

به گزارش ایسنا، علوم پایه که در رشته‌های دانشگاهی به گرایش‌های ریاضیات، فیزیک، شیمی و زیست شناسی گفته می‌شود، در سال‌های اخیر بازی را به رشته‌های پزشکی و تاحدودی مهندسی باخته است. اگر در سال‌های اخیر و میان دوست و آشنا، داوطلب کنکوری‌ای داشته باشید، خوب می‌دانید که انتخاب اول اغلب دانش آموزانی که رشته‌ی دبیرستانشان ریاضی بوده، مهندسی است و داوطلبان رشته‌ی تجربی هم رویای برتَن کردن روپوش سفید پزشکی و دندانپزشکی را در سر دارند. انتخاب داوطلبان کنکور و توصیه مشاوران انتخاب رشته، معمولا این است که گزینه‌های پایانی را به رشته‌های علوم پایه اختصاص بدهد. آن‌ها معتقدند برای این رشته‌ها "کار نیست"!

در میان چهار رشته ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست شناسی می‌توان گفت که اوضاع همه بهتر از ریاضیات است. فارغ التحصیلان زیست شناسی و شیمی می‌توانند مشاغلی برای خود در شرکت‌های مرتبط با رشته‌ی خود بیابند و فارغ التحصیلان فیزیک هم بسته به نوع گرایش خود، نسبتاً بازار کار بهتری می‌توانند داشته باشند. ریاضی، ابزاری است عمیق و گسترده که علوم دیگر به آن نیاز مبرمی دارند. از تحقیق و پژوهش در داروسازی و پزشکی تا اثبات یک فرضیه اقتصادی و کنکاش در مسائل اجتماعی. ریاضیات است که به کمک دانشمندان علوم دیگر می‌آید و راه توسعه علم را برایشان هموار می‌کند. به همین دلیل است که سوق دادن دانش آموزان ضعیف‌تر به این رشته و انتخاب آن با اکراه و بی علاقگی، جز تحمیل هزینه به سیستم آموزش کشور و تلف کردن عمر یک جوان، نمی‌تواند اثر دیگری داشته باشد.

اما حالا دیگر سَر این قصه‌ی دراز، انتخاب رشته بعد از کنکور نیست. بحران از قبل‌تر شروع شده است. فقط کمتر از ۱۵ درصد دانش  آموزان متوسطه دوم، رشته‌ی ریاضی را انتخاب می‌کنند و این زنگ هشداری است برای آن چه در انتظار دانشگاه‌های کشور خواهد بود. متخصصان علم ریاضیات دلایل مختلفی برای این کاهش علاقه دانش آموزان به رشته ریاضی دارند.

قربانعلی نصیری، مدیر وقت خانه ریاضیات بروجن، در سال ۱۳۹۷ در گفت و گو با ایسنا و چند سال پیش از آن که آمار و ارقام کاهش داوطلبان رشته ریاضی به این مرحله وحشتناک برسد، گفته بود، کم طرفدار شدن رشته ریاضیات در میان دانش آموزان مهم‌ترین دغدغه وی است زیرا اگر بچه‌ها به ریاضیات علاقمند نباشند، آینده کشور به خطر می‌افتد. او معتقد بود یکی از مهم‌ترین دلایل این امر، دشواری‌های تامین شغل برای فارغ التحصیلان آن است.

گروهی دیگر از ریاضیدانان یکی از مسببان اصلی وقوع چنین وضعیتی برای ریاضیات را کنکور می‌دانند. دکتر علی رجالی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و موسس خانه ریاضیات معتقد است کنکور و آزمون‌های ورودی مدارس خاص، آموزش ریاضی را از بین برده‌اند.

او می‌گوید: دانش‌آموز درصورتی می‌تواند ریاضی را یاد بگیرد که بتواند خودش درباره ریاضیات فکر و مفاهیم را درک کند و وقت حل کردن مساله را داشته باشد؛ نه این که مجبور شود با سرعت مسائل را حفظ کند.

فهم صحیح از ریاضیات فقط مختص دانش آموزانی نیست که رشته ریاضی را انتخاب می‌کنند. دانش آموزان علوم تجربی و انسانی و هنر هم بعدتر، رشته‌هایی را خواهند خواند که ریاضی نقش مهمی در درک دروس تخصصی آن ایفا خواهد کرد و سست شدن پایه‌های ریاضیات در دوران مدرسه، می‌تواند چندین نسل از علم آموزان کشور را در سال‌های آینده درگیر کند.

شما فقط مهندسانی را تصور کنید که درک درستی از ابزارهای ریاضیاتی‌ای که از آن‌ها استفاده می‌کنند ندارند و صرفا به مقلدانی بدون خلاقیت تبدیل شده‌اند! و یا محققان علوم پزشکی را در نظر بگیرید که از آمار و ریاضی آنقدر به دور بوده‌اند که نمی‌توانند پژوهش‌های خود و نتیجه‌های آن را استدلال کنند! در واقع به بن بست رسیدن ریاضیات در سطح دانشگاهی، می‌تواند ایران را قدم‌ها عقب‌تر از کشورهای دیگر نگاه دارد.

قطعاً کنکور و حاشیه‌های آن مانند موسساتی که با کلاس‌های اضافه و کتاب‌های کمک آموزشی سعی دارند فهم ریاضیات را فدای پاسخ سریع به تست‌های کنکور کنند تنها مقصر افول ریاضیات در ایران نیستند. برخی از استادان ریاضیات دانشگاه و فارغ التحصیلان این رشته معتقدند سیاست گذاری‌ها هم علیه ریاضی خوانده‌ها، عمل کرده است. در سال‌های گذشته، یکی از جدی‌ترین مقاصد شغلی برای بخش قابل توجهی از دانش آموختگان ریاضیات، تدریس ریاضی در مدارس بود. اما حالا آموزش و پرورش نیاز خود به معلم ریاضی را از دانشگاه فرهنگیان و فارغ التحصیلان رشته آموزش ریاضی رفع می‌کند!

دکتر زهرا گویا پیشتر در گفت وگویی با ایسنا، گفته بود: دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه نوپا است که با طرح و برنامه‌اش، نمی‌تواند جایگزین یک دانشگاه جاافتاده در تربیت پایه‌ای یک دانشجوی ریاضی باشد. تربیت معلم ریاضی با تربیت معلم علوم یا زبان فرق دارد. تحقیقات بسیاری هم پشتیبان این ادعا هستند که این آموزش‌ها متفاوت است و نمی‌شود آموزش‌ معلمان هر حوزه یا موضوع درسی را از خود آن حوزه، جدا کنید. یعنی نمی‌شود ریاضی، جدا از آموزش ریاضی باشد.

به گزارش ایسنا، کاهش متقاضیان رشته ریاضیات در سطح متوسطه و نتایج آن از ابعاد مختلفی قابل بررسی است. از کمبود قابل توجه مهندسان در آینده و عقبگرد کشور در زیرساخت‌های عمرانی و فناوری‌های گوناگون و ساخت و تولید تا بسته شدن راه تحقیق و پژوهش برای دانشجویان و دانش آموختگانی که از نهادهای علوم انسانی و تجربی سر برآورده‌اند. اما پیش از هر چیز، زنگ خطر آن چه بر ریاضیات میگذرد برای چندمین بار و این بار بلندتر از همیشه به صدا درآمده است. باید دید آیا سیاستگذاران نهادهای آموزشی کشور تصمیم دارند از نظرات متخصصان علوم پایه و راهکارهای مدنظر آن ها استفاده کنند یا خیر.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۰ ۰۹:۰۴

در ایران فقط پزشکان به سود می رسند و مهندسان سرشان بی کلاه مانده. برای همین است که ده ها هزار مهندس با تجربه در 4 سال اخیر از ایران خارج شده اند.

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۰ ۰۹:۳۴

سلام ‌‌درخصوص رشته کامپیوتر هم مشابه همین گزارش رو تهیه بفرمایید.مممون

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۰ ۱۱:۳۳

چه بریم رشته ریاضی و از بی پولی بمیریم چه ریاضی بمیره و ما زنده بمونیم ، فرقی ندارد هردو یکی هست فقط اولی یه ذره حماسی هست

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۴ ۱۰:۳۰

دوست عزیز شما که میگید ریاضی بازار کار نداره و ...... اگر در دانشگاه خوب قبول بشی و واقعا استعداد داشته باشی درست تموم شده میبرنت سرکار اما کسی که دانشگاه آزاد داره مهندسی میخونه انتظار درآمد خوب و شغل خوب داره؟!! ریاضی بازار کارش سخته چون باید دانشگاه خوب قبول بشی که در این اوضاع درآمد خوب داشته باشی و خیلی ها از این میترسن..... اما پزشکی بعدا ک مطب زدی و ... هیچکس نمیپرسه که مدرکت از از دانشگاه دولتیه یا آزاد هیچکس نمیپرسه دانشگاه دولتیت کجا بوده جایی مثل الیگودرز بوده یا تبریز...... اما ریاضی این نکات برای کار مهمن و تلاش بیشتری میخواد که متاسفانه خیلی ها از این تلاش بیزارن....پزشکی سخته و همه برای تهران و مشهد و .... تلاش میکنن اما اگه شهر کوچک و .... قبول شدن میگن تهش مطب که زدیم براشون مهم نیست و ....

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۰ ۱۲:۰۸

اساس علم کامپیوتر ریاضیاته. همینطور فیزیک و شیمی

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۰ ۱۲:۱۴

در کشور ما رابطه ها جای ضابطه ها را گرفته اند، در کجای دنیا پیدا میشه، دانشجوی دکتری ریاضی دانشگاه دولتی در خط تولید پای دستگاه بدون هیچ گونه سنخیتی با رشته تحصیلی ش کار کنه، و بالا سری هاش با مدارک دیپلم و فوق دیپلم باشند و قدم بزنند... این نمونه ای از شاید ده ها و صدها نمونه های دیگر باشد برای ایجاد بی انگیزگی دانش آموزان و علاقه مندان به ریاضیات

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۰ ۱۲:۱۴

مسولان امر شغلی برای فارغ‌التحصیلان این رشته ایجاد کنند طی یکی دو سال ورودی رشته ریاضی اکیدا صعودی خواهد شد، سیاست های غلط گذشته اسوه ها و الگوهای ریاضی را کم اهمیت جلوه داده اند، وقتی دانش آموزی وضعیت نامناسب شغلی این الگوها را می بیند بی درنگ بر رشته ریاضی خط بطلان می کشد. علاوه بر این وقتی آموزش پرورش برای انتخاب محدودی فارغ‌التحصیل ریاضی طبق ماده 28 آزمون استخدامی برگزار می کند و به فارغ التحصیلان این رشته حتی با مدرک دکتری اطمینان ندارد و آموخته های آنها را کافی نمیداند، چطور می توان یک دانش آموز را تشویق کرد که این رشته را انتخاب کند.

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۰ ۲۰:۵۶

بنظرم این که میگن ریاضیات بازار کار نداره به حرف اشتباه وبی منطقی هست وآدم های سطحی این،رو میگن که از ریاضیات چیزی رو نمیدونن یا علاقه ای بهش ندارن ریاضیات یه درس درسطح جهانی و تغریبا بین تمام علوم در جهان بالاترین درجه رو داره و مادر تمام علوم حساب میشه تو کشور ما اشباع شده که ریاضی توش کار نیست وگرنه تو کشور های جهان اول ریاضیات بالاتر از همه علوم حتی از پزشکی هست ودو سه برابر بیشتر از علوم دیگه مخاطب داره و بیشتر میلیاردرهای جهان یا مهندسین کامپیوتر هستن یا بازار یاب یا تکنسین های برق

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۰ ۱۲:۳۱

ریاضی اصلا بازار کاری ندارد چرا باید بچه بره هزینه کنه عمرشو هدر بده برا هیچ،، اما بره تجربی حداقل بی منت میتونه پرستار بشه یا بره معلمی، من دیپلم ریاضی با معدل 19بودم اشتباه کردم رفتم ریاض ی

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۱ ۰۰:۴۶

وقتی هفتاد هشتاد درصد میرن پزشکی شغل کم در نمیاد مگه چقدر مریض داریم همه میخوان دکتر و پرستار بشن

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۰ ۱۲:۴۱

بی توجهی به دانشمندان و المپیادی های زحمتکش روزی گریبان همه را خواهد گرفت.

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۰ ۱۳:۲۱

در کشور ما یک رشته به دردبخور وجود دارد؛ رشته متقلبین پول پارو کن که بعدا مسئول و مدیر بشوند!

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۰ ۱۳:۵۸

ماشینی که زیر پاتونه / اینترنتی که دارین/ دستگاه هایی که پزشکا باهاش کارمیکنن/ پل و ساختمون های بزرگ / مادر فیزیک و شیمی و علوم مهندسی و هر آنچه که دارید و اسمش رو پیشرفت میذارید از صدقه سر ریاضی هست ... حالا هی بچه هاتون رو به زور دکتر کنید و بفرستید تجربی . ی روز پزشک عمومی میشه قشر ضعیف جامعه و ما میمونیم و کلی دکتر بیسواد که جمع و ضرب بلد نیستن ...

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۰ ۱۴:۱۴

خب خیلیا به رشته ریاضی علاقه ندارن به خاطر اینکه سخته! بعد شماها بیاید بگید ترو خدا برید رشته ریاضی ما هر رشته ایی رو که در توانمون باشه میریم بخودی زور هم نکنید...!

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۰ ۱۵:۵۶

آینده کشور با کم توجهی به علوم انسانی سال هاست که به خطر افتاده،حالا که ریاضی چیزی نیست در برابر اون

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۰ ۱۶:۱۲

سلام من خودم دبیرم .به نظرم بچه ها حق دارن برن رشته های غیر از ریاضی اولا همین کنکور سال 1400را ببینید ریاضی را چنان سخت آوردن که نفرات اول هم نتونستن 50درصد بزنن ..دوما ایا تو کشور برا فارغ التحصیل ها ی این رشته فکری کرده برا این همه مهندس بیکار فکری کرده اصلا برنامه داره .در آخر انتظار نداشته باشید دراین سالهای اخیر یه تعداد معلم نهضت با سن بالا استخدام کردیدکه حتی خودشون هم از ساده ترین فرمول ریاضی موندن ...بچه‌ها را خدا می‌دونه در آینده مدیون این نسل هستید که حتی روخوانی هم بلد نیستند ...ببخشید

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۰ ۱۹:۱۴

ملتی که فکر نمی کنه، به روزمرگی دچار شده و اسیر یک سری کلیشه های سخیف شده، نیازی به ریاضیات و فیزیک و فلسفه ندارد.

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۰ ۲۰:۰۸

وقتی حقوق پزشکان مدیریت نمیشود ، همین میشود. خدا لعنتشون کند 🙂

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۰ ۲۰:۴۲

آقایون کلاه رو بالاتر بذارید نسل ما که با مهندسی بیکار و بی پول عمرمون با این رشته سخت تلف شد تو کنکور مافیا تو بازار مافیا تو نظام مهندسی مافیا اینجا مهندس نمیخاد دلال لازم داره مشاور املاک لازم داره ایرانو چ ب حساب و کتاب چه به ساختن چه به تکنولوژی ایران تعمیر کار میخاد ک جنسای چینی رو بتونه تعمیر کنه دست دومای بقیه کشورا رو بتونه دستی بکشه بده به چارتا بدبخت تر از خودش

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۰ ۲۱:۱۹

سلام وای بر کشوری که درآمد پزشکان بیشتر از مهندسین می باشد! صنعت کشور بر پایه رشته های ریاضی پیدا شد. متاسفانه دولت هم از رشته ریاضی خیلی حمایت نمی کند و بیشتر فارغ تحصیلات در رشته های مرتبط با رشته ریاضی بیکار هستند...

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۰ ۲۱:۲۸

صد داد و بیداد...

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۰ ۲۱:۵۹

وقتی ما بیایم فقط مسعله بدیم به دانش اموز اونم مسعله های کنکور قبول کنید رغبتی نمیمونه

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۰ ۲۲:۰۶

من به رشته ریاضی علاقه دارم ولی از اون جا که معلومه بازار کارش خوب نیست

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۰ ۲۲:۲۲

واقعا ریاضیات از اصلی ترین و محکمترین رشته برای نظام آموزش هرکشوری هست آخه چرا مسولین ما اینقدر فهم ندارن اینقدر بی بخردن؟!

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۰ ۲۳:۰۵

ریاضیات تنها در کشور های پیشرفته دنیا که همه چیزشان روی اصول درست بنا نهاده شده ارزش دارد .‌ در کشور های دیگر چندان ارزشی ندارد . یک دیپلم ریاضی با پایه ریاضیات قوی در کشور های طراز اول جهان مانند آمریکا و انگلیس و آلمان و سوئد و ... خواهان زیادی دارد و شرکت های بسیار معتبر حاضرند آن ها را بورسیه کنند . یک دیپلم ریاضی با پایه ریاضیات قوی مانند الماس است و در کشور های درجه یک دنیا طرفدار دارد .‌ خانم میرزاخانی یک دختر با پایه ریاضی قوی بود و برای آمریکا از الماس ارزشمند تر بود ...

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۰ ۲۳:۵۵

هیییچ ریاضیدانی بچه ش ریاضیدان نشده!!! اما تا دلتون بخواد خانواده هایی داریم که همه پزشک هستن!!! خانواده هایی که همه بازیگر هستن!!! خانواده هایی که همه بازاری هستن!!! و... ریاضیات (عشق) و علاقه می خواد، هر کسی که رشته ی ریاضی رو انتخاب می کنه (فقط) عاشق ریاضیات هست و بس

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۱ ۰۰:۲۳

مهم ترین دلایلش همین بازار کاره و همچنین یخ خانوم رو ببینن بره رشته ریاضی فیزیک با یه دید عجیبی بهش نگاه میکنن انگار این خانوم چیکار کرده دختر رو چه به مهندسی از این حرفا.میگن محیط کار مردونه اس و اصلا دهها مشکل برا دختر کا نصف جامعه است برا رفتن به رشته ریاضی مشکلات زیاده آقای نصیری و بقیه همکاران

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۱ ۰۷:۳۰

سلام حرف درستی هست ریاضی فقط جمع و تقسیم هش بدرد میخوره بقیه فرمول ها هیچ دردی نمیخوره و هیچ کاربردی ام نداره آلان هر کس رشته ریاضی هست داخل مکانیکی داره کار میکنه

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۱ ۰۹:۲۳

سلام، من با داشتن رتبه در المپیاد ریاضی و فارغ التحصیل شدن از دانشگاه رتبه A تهران، بی کار هستم و دچار افسردگی شدم. حتی برای دبیری ریاضی هم باید در آزمون استخدامی شرکت کنم بعد از اون همه سال زحمت، چرا! چرا! چرا! ای کاش به داد جوانان برسند.

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۵ ۰۸:۵۸

وقتی درس ریاضی دشوار و خسته کنندس، خب طبیعتا ازش زده میشن و کمتر کسی میره سمت این رشته

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۷ ۱۰:۲۰

همین که توی کنکور امسال 140 هزار داوطلب ریاضی وجود داشته هم زیاده! کشور ما فقط واسه تاجرها و پزشک ها خوبه. بقیه مهم نیستن. من دکترای سیستم های نرم افزاری دارم از یکی از بهترین دانشگاه های ایران و دارم توی بخش کامپیوتر یک بیمارستان ویندوز نصب میکنم و کامپیوتر بادگیری میکنم! من با ال نود میام سر کار و توی همین بیمارستان میبینم طرف کارشناس آزمایشگاهه و با سراتو میاد! عمر بچه هاتونو تلف نکنید! حتی اگه دانشج.ی مهندسی هم هستن برن انصراف بدن چند سال تجربی بخونن بیان تکنسین اتاق عمل بشه وضعشون در آینده خیلی خیلی بهتر خواهد شد. کاش یکی پیدا مشد این چیزا رو به ما هم یاد میداد که عمرمون رو تلف نکنیم.