• دوشنبه / ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 00061973033
  • خبرنگار : 71477

آمریکا سه کشور کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه را از نشست منطقه‌ای کنار گذاشت

آمریکا سه کشور کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه را از نشست منطقه‌ای کنار گذاشت

دولت آمریکا تصمیم نهایی خود را گرفت و از دعوت دولت‌های کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه به نشست منطقه‌ای قریب‌الوقوع کشورهای آمریکایی امتناع کرد؛ تصمیمی که مغایر با درخواست‌های رئیس جمهور مکزیک برای حضور این سه کشور در این نشست بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه بلومبرگ، منابع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند، آمریکا این تصمیم نهایی را پس از هفته‌ها رایزنی با دولت‌های آمریکای لاتین و منطقه کارائیب از جمله مکزیک اتخاذ کرد.

به گفته این منابع، آمریکا دارای نمایندگان غیردولتی از هر یک از این سه کشور است که نامشان برای شرکت در انجمن‌های ذی‌نفعان ثبت شده است. این در حالی است که سخنگوی کاخ سفید هنوز در این باره هیچ اظهارنظری نکرده است.

این منابع گفتند: این تصمیم آمریکا بر مبنای نگرانی‌ها درباره فقدان دموکراسی و احترام برای حقوق بشر در این سه کشور اتخاذ شده است.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک هفته‌هاست که تاکید کرده اگر نمایندگان این سه دولت به نشست "قاره‌ آمریکا" در لس‌آنجلس دعوت نشوند، وی نیز در این رویداد حضور نخواهد یافت. آمریکا با اشاره به سوابق "غیردموکراتیک" این سه کشور از دعوت آنها به این نشست امتناع کرد اما به گفت‌وگو با مکزیک درباره این مساله ادامه داد. رهبران دیگر کشورها از جمله گوآتمالا و هندوراس نیز اعلام کرده‌اند که ممکن است آنها هم در این رویداد شرکت نکنند.

رویدادهای غیررسمی و جانبی از امروز (دوشنبه) همزمان با ورود برخی سران به آمریکا آغاز می‌شوند. قرار است جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه رسما این نشست به میزبانی واشنگتن را که برای نخستین بار از زمان گردهمایی سال ۱۹۹۴ میلادی برگزار می‌شود، آغاز کند.

به‌رغم نگرانی‌های جدی همچون تورم، تیراندازی جمعی و جنگ اوکراین، بایدن قصد دارد پس از سال‌ها غفلت از روابط با همسایگان جنوبی تحت شعار "اول آمریکای" دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق این کشور، تعامل با این کشورها را تقویت کند تا به یک دیدگاه مشترک دست یابند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha