• دوشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۶:۰۰
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 00061984007

معاون ارشاد فارس خبر داد:

آغاز پژوهش برای اقتصاد و اشتغال فرهنگ و هنر در فارس

آغاز پژوهش برای اقتصاد و اشتغال فرهنگ و هنر در فارس

ایسنا/فارس معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از انجام مراحل آغازین فعالیت‌های پژوهشی با هدف رسیدن به مدل راهبردی ایجاد و گسترش مراکز شتاب‌دهی و کسب و کارهای نوپا در عرصه فرهنگ و هنر این استان خبر داد.

غلامرضا خوش‌اقبال دوشنبه ۳۰ خرداد با اشاره به عقد قرارداد با دانشگاه و برخی از پژوهشگران شیراز، به خبرنگاران گفت: ارزیابی وضعیت موجود رشته‌های فرهنگی و هنری و وضعیت تطبیقی رشته‌های فرهنگی و هنری در دیگر کشورها، برای رسیدن به مدل راهبردی تأسیس و توسعه مراکز شتاب‌دهی و کسب‌وکارهای نوپا از کارکردهای بخش پژوهش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار می‌رود.

او، تمرکز بخش پژوهش این اداره را بر آسیب‌سناسی و بررسی راه‌کارهای رونق‌بخشی به اقتصاد بخش فرهنگ و هنر دانست و گفت: نبود طرح و برنامه کلان (سند راهبردی) برای خلق و توسعه اشتغال‌ها و کسب و کارهای نوپا یکی از موانع بزرگ توسعه اقتصادی در حوزه فرهنگی و هنری فارس است. در این راستا، تدوین مدل راهبردی و ارائه مدل و برنامه عملیاتی ویژه تأسیس و توسعه مراکز شتاب‌دهی و کسب‌وکارهای نوپا (استارتاپ) در حوزه فرهنگ و هنر فارس یکی از زمینه‌های مهم فعالیتی است که می‌توان رونق‌بخش بخشی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری استان باشد.

خوش‌اقبال افزود: شتاب‌دهنده‌های کسب و کار یا مراکز شتاب‌دهی به عنوان یکی از اجزای اکوسیستم کارآفرینی هر منطقه، با ارائه مجموعه ای از خدمات خاص و ویژه و متمرکز، نقش تسهیل‌گری و حمایت از استارتاپ‌ها در ابتدای راه اندازی و رشد آنها و پایین آوردن ریسک کارآفرینی و بالابردن نرخ موفقیت کسب و کارهای نوپا را بر عهده دارند و منجر به رشد سریعتر کسب و کارهای نوپا خواهند شد.

معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، شرکت‌های نوپا را الگوی جدیدی از کارآفرینی و کسب و کار خواند که در حوزه فناوری‌های نوین گسترش چشمگیری داشته‌اند و بسترساز رشد و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان شده‌اند و ادامه داد: نبود سند راهبردی ویژه برای راه‌اندازی و گسترش مراکز شتاب‌دهی و کسب‌وکارهای نوپا (استارتاپ) در علوم انسانی به‌ویژه در زمینه‌های ادب، فرهنگ و هنر، یکی از مسائل و موانع توسعه و مدیریت کسب و کارهای نوپا در استان فارس است. این در حالی است که با توجه به رشد روزافزون مشاغل وابسته به فضای مجازی و اینترنت و صدور غالب این مجوزها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیریت این اداره کل در استان، تدوین سند راهبردی فرهنگ کارآفرینی ویژه تأسیس و توسعه مراکز شتاب‌دهی و کسب‌وکارهای نوپا (استارتاپ) در علوم انسانی به‌ویژه حوزه ادب، فرهنگ و هنر از الزامات و نیازهای سازمانی این اداره کل است.

جمشید رضایی، کارشناس پژوهش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز گفت: این اداره اولویت‌های پژوهشی خود را همچون دیگر دستگاه‌ها به معاونت پژوهش و آینده‌نگری استانداری ارائه کرد که پس از تایید در فراخوان استانداری، اعلام شد.

رضایی افزود: پس از فراخوان، دو طرح «تدوین برنامه راهبردی و ارائه مدل و برنامه عملیاتی توانمندسازی مشاغل خانگی با رویکرد شناسایی فرصت‌ها و تهدیدهای فرهنگی و هنری فارس» و «تدوین سند راهبردی توسعه شتاب‌دهنده‌های فرهنگی با محوریت ارائه الگوی مناسب برای حمایت و توسعه کارآفرین‌های ادبی، فرهنگی و هنری (مبتنی بر اقتصاد مقاومتی) در استان فارس» مورد تایید قرار گرفتند. این دو طرح پس از بسته شدن تفاهم‌نامه، هم‌اکنون در گام اجرایی شدن است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha