• دوشنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۹:۰۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 00062015509
  • خبرنگار : 71647

ماهنامه «مدیریت ارتباطات» بررسی می‌کند

چرا خبر بد برایمان جذاب است؟

چرا خبر بد برایمان جذاب است؟

«خوانش یک خبر بد این نیاز وسواس‌گونه را توصیف می‌کند که هنگام ترس به‌دنبال یافتن پاسخ هستیم. ما از لحاظ زیستی به این کار تمایل داریم. روزنامه‌نگاری تا اندازه‌ای با این تمایل بازی می‌کند و تیترها و خبرهای تحریک‌آمیز مخاطب را جذب می‌کند؛ چراکه ترس و اضطرار را فرا می‌خواند.»(ماهنامه «مدیریت ارتباطات»)

به گزارش ایسنا، شماره ١٤٦ ماهنامه «مدیریت ارتباطات» با پرونده‌هایی درباره «خبر بد و اضطراب» و «روابط عمومی آکادمیک» به مدیرمسئولی امیرعباس تقی‌پور و سردبیری علی ورامینی منتشر شد.

شماره تیرماه این مجله با بررسی پرونده ویژه «خبر بد و اضطراب» به یافتن پاسخی برای چرایی جذابیت خبرهای بد است و در پرونده دوم تاریخچه و حضور «روابط عمومی آکادمیک» را مورد بررسی قرار داده است.

خوانش یک خبر بد این نیاز وسواس‌گونه را توصیف می‌کند که هنگام ترس به‌دنبال یافتن پاسخ هستیم. ما از لحاظ زیستی به این کار تمایل داریم. روزنامه‌نگاری تا اندازه‌ای با این تمایل بازی می‌کند و تیترها و خبرهای تحریک‌آمیز مخاطب را جذب می‌کند؛ چراکه ترس و اضطرار را فرا می‌خواند. این حس وجود دارد که اگر من آخرین خبرها را بدانم،‌ بهتر می‌توانم از خود و خانواده‌ام محافظت کنم، اما به نظر می‌رسد که در روزگار نو باید رفتار خود را تغییر دهیم؛ وگرنه اضطراب خبر بدخوانی ما را نابود خواهد کرد. در شماره جدید ماهنامه مدیریت به این موضوع پرداخته‌ شده که چرا خبر بد جذاب است؟ چه تأثیرات روانی بر انسان دارد؟ آیا جهان به اندازه‌ای که ما در اخبار می‌شنویم، تیره‌ و تار است؟

در این پرونده از استادان ارتباطات و روزنامه‌نگاری، محمدمهدی فرقانی، علی‌اکبر قاضی‌زاده، فریدون صدیقی و مجید رضاییان پرسیده‌ شده که چرا خبر بد ارزش خبری دارد؟ با بیژن عبدالکریمی و صالح نجفی خبر بد را از منظر فلسفی بررسی شده و سهیل رحیمی و مصطفی سلیمانی سراغ ابعاد روان‌شناختی خبر بد رفته‌اند. زهرا اجاق، پژوهشگر ارتباطات و محسن محمودی از دیگر نویسندگان این پرونده هستند.

عمر «آموزش دانشگاهی» روابط عمومی از تأسیس «واحد روابط عمومی» در سازمان‌های ایرانی کمتر است و سرعت تحولات و توسعه آن بسیار کم، اما بالاخره روابط عمومی به‌عنوان یک حرفه و تخصص در دانشگاه‌های ایران چنان اهمیتی پیدا کرد که مقطع کارشناسی آن برای اول‌بار در دانشگاه علامه طباطبایی دایر شود. کمی دیر است؛ در  روزهایی که دانشگاه‌ها از رونق افتاده. دانشگاه‌های ایران هم بیشتر. اما به نظر روابط عمومی آکادمیک همچنان ضرورت دارد؛ چراکه ما سنتی در روابط عمومی نداریم و یکسره مصرف‌کننده هستیم. با عنایت به این اتفاق پرونده‌ای درباره راه‌اندازی کارشناسی ارشد رشته روابط عمومی در دانشگاه علامه طباطبایی در شماره اخیر ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده است.

با حسینعلی افخمی، استاد روابط عمومی دانشگاه علامه و بنیان‌گذار کارشناسی ارشد این رشته درباره ضرورت توجه آکادمیک صحبت شده و علیرضا عبداللهی‌نژاد، رضا صابری و منصور ساعی که هر سه پژوهشگر، مدرس و فعال ارتباطات و روابط عمومی هستند، درباره این اتفاق در این پرونده قلم‌ زده‌اند.

صاحب‌امتیاز این ماهنامه، مؤسسه مطبوعاتی دایره‌رنگی ایده‌آل است، مدیرمسئول: امیرعباس تقی‌پور، سردبیر: علی ورامینی، تحریریه شامل حسن نمکدوست تهرانی، مسعود شاه‌حسینی، محسن آزموده، آرمین هاشمی، سبا حیدرخانی، فرانک کلانتری و محسن محمودی، مدیر اجرایی و هماهنگی: بهنام تقی‌پور، طراح جلد: جلیل نوربخش و گرافیک: نگار آشتیانی هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha