• چهارشنبه / ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۸:۲۳
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 00062017713
  • خبرنگار : 50040

سرپرست دانشگاه گیلان خبر داد

افتتاح دبیرخانه دائمی دانشنامه دفاع مقدس در دانشگاه گیلان

افتتاح دبیرخانه دائمی دانشنامه دفاع مقدس در دانشگاه گیلان

ایسنا/گیلان سرپرست دانشگاه گیلان، از افتتاح دبیرخانه دائمی دانشنامه دفاع مقدس استان با همکاری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خبر داد و خاطرنشان کرد: این دبیرخانه را در پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان راه اندازی کردیم.

دکتر فرید نجفی در آیین رونمایی از آثار ادبی و هنری با محوریت نقش روحانیت در دفاع مقدس که در سالن دکتر رحمدل پژوهشکده گیلان شناسی برگزار شد، تبیین نقش و جایگاه شهدا در انقلاب اسلامی را وظیفه آحاد ملت ایران دانست و اظهار کرد: کشور ما در چند دهه اخیر با فراز و فرودهای زیادی مواجه بوده، اما امنیت و آسایش امروز رامرهون ایثار و فداکاری و از خود گذشتگی شهدای انقلاب و دفاع مقدس و هسته ای و مدافع حرم هستیم.

وی حفظ آثار و دستاوردهای شهدای انقلاب اسلامی را ماموریت جدی دستگاه های فرهنگی دانست و افزود: دانشگاه گیلان نیز تلاش می کند فرهنگ و معارف دفاع مقدس را به نسل جوان منتقل کند.

سرپرست دانشگاه گیلان از افتتاح دبیرخانه دائمی دانشنامه دفاع مقدس استان با همکاری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خبر داد و خاطرنشان کرد: این دبیرخانه را در پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان راه اندازی کردیم تا زمینه ساز حفظ و تدوین آثار و انتقال درست و دقیق آن به نسل های آینده باشد.

لزوم جلوگیری از تحریف با روایتگری صحیح دفاع مقدس

سرهنگ حسن حبیبی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان نیز، انقلاب اسلامی ایران را پرتوی از نهضت عاشورا دانست و افزود: قیام ۱۵ خرداد به عنوان یکی از رویدادی مهم تاریخ معاصر که زمینه ساز نهضت امام خمینی(ره) شد، به تاسی از عاشورای حسینی و در ماه محرم اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه امام راحل نهضت انقلاب اسلامی را به تاسی از نهضت امام حسین(ع) دنبال کرد، گفت: یکی از ویژگی های مهم انقلاب اسلامی ایران در کنار بعد مردمی بودن و استقلال طلبی، احیاگری مذهبی آن است؛ تا جایی که مورد توجه بسیاری از اندیشمندان مسلمان و غیر مسلمان قرار گرفت.

مدیرکل حفظ آثار گیلان با اشاره به اظهارات مشاور دهه ۷۰ میلادی رئیس جمهور وقت آمریکا درباره انقلاب ایران، بیان کرد: کیسینجر صراحتا اعلام کرد که تا قبل از پیروزی انقلاب، دشمن درجه یک غرب اتحاد جماهیر شوروی بود، در حالی که با پیروزی انقلاب اسلامی، رادیکالیسم شیعی، بنیادگرایی اسلامی، انقلاب اسلامی ایران و اتحاد جماهیر شوروی به دشمنان غرب تبدیل شدند و درجه دشمنی شوروی از یک به چهار سقوط کرد.

حبیبی، دشمنی نظام سلطه را با ماهیت انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: دشمن هجمه های زیادی از جمله ترور شخصیت های اثرگذار و جنگ تحمیلی هشت ساله را برای از پا درآوردن انقلاب اعمال کرده، اما در همه این هجمه ها ناکام مانده است.

وی انقلاب اسلامی ایران را میدان دار بیداری اسلامی دانست و تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی نهضت امام خمینی(ره) همانند نهضت حسینی احیای دین مبین اسلام بود؛ البته همتراز قیام عظیم سیدالشهداء(ع) قیام روایتگری از واقعه کربلا نیز توسط امام زین العابدین(ع) و حضرت زینب(س) شکل گرفت.

مدیرکل حفظ آثار گیلان امام سجاد و زینب کبری را اسوه های جهاد تبیین در آن شرایط سخت دانست و عنوان کرد: جهاد تبیین موجب مانایی و ماندگاری قیلم و فلسفه عاشورا شده است.

وی از دفاع مقدس به عنوان جنگ جهانی یاد کرد و متذکر شد: با رهنمودهای پیامبرگونه امام راحل و با نقش و پیشتازی آحاد ملت این پیروزی به دست آمد.

حبیبی دفاع مقدس را مظهر تبعیت محض از ولایت و وحدت مثال زدنی ملی دانست و بیان کرد: استراتژی وحدت از نگاه امام راحل همه گروه های اسلامی و جریانات سیاسی و ملت ایران و مردم مسلمان و آزادی خواهان جهان را در بر می گیرد.

وی با اشاره به رسالت خطیر جهاد تبیین حوزه دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: اگر روایتگری صحیح از دستاوردهای دفاع مقدس نداشته باشیم، شاهد تحریف خواهیم بود. دفاع مقدس در کنار سختی ها و مشکلات با زیبایی هایی همچون ایثار و جهاد و شهادت و اخلاص و معنویت پیوند خورده و وظیفه ماست که این واقعیت ها را در بستر هنر به ویژه کتاب تبیین کنیم.

مدیرکل حفظ آثار گیلان با بیان اینکه از همه نویسندگان و شاعران و هنرمندان در حوزه معارف دفاع مقدس تمام قد حمایت می کنیم، گفت: با همکاری دانشگاه گیلان تاکنون بیش از ۲۰۰ جلد کتاب دفاع مقدس در حوزه تاریخ شفاهی و زندگینامه در استان تدوین شده که هر کدام قابلیت تبدیل به نمایشنامه دارد تا به نسل های آینده منتقل شود.

آیت الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز در این مراسم، امام حسین(ع) را الگویی برای جامعه بشری دانست که همه می توانند از این ظرفیت بهره مند شوند و اظهار کرد: انقلاب ما نیز به عنوان معجزه قرن شعاع عاشورایی داشت و برخاسته از مکتب عاشورا بود.

وی انقلاب اسلامی ایران را احیاگر مکتب حسینی دانست و افزود: ما مدعی هستیم که انقلاب ما برخاسته از تفکر ارزشمند عاشورایی است و لذا باید درس اخلاقی و عرفانی و سیاسی و اجتماعی را از این مکتب بگیریم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت، با اشاره به تلاش دشمنان اسلام برای ضربه وارد کردن به انقلاب، عنوان کرد: دشمن نخست عدم تثبیت نظام اسلامی را مطرح کرد و سپس به دنبال عدم مشروعیت و بعد از آن عدم کارآمدی رفت لذا امروز دوران تثبیت و مشروعیت و کارآمدی را گذراندیم و دوره پیشرفت و تحول را آغاز کردیم.

نماینده گیلان در مجلس خبرگان رهبری، لازمه تمدن سازی اسلامی را درک درست نسبت به مولفه های این تمدن دانست و تصریح کرد: توحید در راس تمدن سازی اسلامی است و باید گفتمان سازی و راهبردهای انقلاب از جمله علم و اخلاق و معنویت و عدالت محوری و ظلم ستیزی را محقق کنیم.

وی سبک زندگی اسلامی را نرم افزار تمدن سازی دانست و گفت: برای تمدن سازی اسلامی نیازمند جهاد جمعی و همت فراگیر با حضور همه اقشار به ویژه روحانیت هستیم.

آیت الله رمضانی، تبیین درست، جامع، دقیق و عمیق از دین، پاسخ به پرسش ها در مسائل مختلف و با زبان روز و شبهه زدایی را سه وظیفه اصلی روحانیت دانست و اضافه کرد: علم و دانش و معرفت از شاخصه های جامعه پیشروست و جامعه هم باید علمی باشد و هم معرفتی لذا در منابع دینی ما بر تعلیم و تعلم و دوستداری دانایی تاکید شده، زیرا جهل به جامعه ضربه می زند و تاریکی و دشمنی و اختلاف و جدایی را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه تعارضی بین عقل و دین وجود ندارد، تاکید کرد: شاگردان ائمه معصومین(ع) در رشته های مختلف ادبی و کلامی و علوم پایه و شیمی و... سرآمد بودند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت از روحانیت به عنوان مرزبانان دین یاد کرد که تاکنون به وظیفه خودشان عمل کردند و گفت: امام خمینی با نهضتش از مکتبی سخن گفت که می تواند به ما قانون زندگی را بیاموزد و لذا انقلاب اسلامی ایران برخاسته از یک تفکر ناب نسبت به امر دین است و امام راحل اعتقاد داشت که در عصر پست مدرنیته می توانیم حکومتی بر مبنای آموزه های دینی و جمهوریت داشته باشیم.

وی مردم را یکی از ارکان مهم انقلاب دانست که در همه صحنه ها حضور دارند و تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس همه اقشار مردم نقش آفرینی کردند و نقش روحانیت به واسطه آن قدرت معنوی بارز است.

آیت الله رمضانی با اشاره به تلاش دشمن برای ضربه زدن به جایگاه و قدرت معنوی روحانیت و مرجعیت، متذکر شد: دشمن به دنبال روحانیت سکولار است که در ساحات اجتماعی و سیاسی حضور ندارد، اما روحانیت هرگز صحنه دینداری را ترک نمی کند.

نماینده گیلان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: روحانیت باید محتوای دین را حفظ کند و به تبیین احکام و آموزه های دینی بپردازد و جلوی خرافات و بدعت ها را بگیرد تا دشمنان دین خدا را منحرف نکنند.

وی با بیان اینکه دشمن می خواهد دین ناب و جامع و عمیق را تبدیل به یک تجربه معنوی شخصی کند، گفت: اهل بیت(ع) مرزبانان راستین دین هستند و روحانیت دانش آموخته مکتب ناب حسینی است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت، با تاکید بر لزوم برجسته سازی معنویت دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: باید از زبان هنر برای بیان محتوای عمیق دفاع مقدس بهره مند شویم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha