• چهارشنبه / ۶ مهر ۱۴۰۱ / ۱۵:۵۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 00062057707
  • خبرنگار : 71475

واشنگتن به سودان درباره احداث تاسیسات نظامی روسیه در دریای سرخ هشدار داد

واشنگتن به سودان درباره احداث تاسیسات نظامی روسیه در دریای سرخ هشدار داد

سفیر آمریکا در خارطوم، به دولت سودان درباره عواقب اجازه دادن برای احداث تاسیسات نظامی روسیه در دریای سرخ واقع در شرق این کشور هشدار داد.

به گزارش ایسنا، جان گادفری، سفیر آمریکا در خارطوم در گفت‌وگو با روزنامه سودانی "التیار" گفت: ما گزارش‌های خبری را دنبال کرده‌ایم که نشان می‌دهد روسیه به دنبال اجرای توافق قبلی با (رئیس جمهور سابق سودان) عمر البشیر در سال ۲۰۱۷ برای ایجاد یک تاسیسات دریایی در بور سودان است.

وی ادامه داد، باید گفت که انزوای بین المللی روسیه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور در حال حاضر به دلیل حمله غیر موجه به اوکراین در حال افزایش است.

گادفری هشدار داد، اگر دولت سودان در موضوع ایجاد این تاسیسات یا مذاکره مجدد درباره آن پیش برود، این به ضرر منافع سودان خواهد بود.

وی توضیح داد، این امر به انزوای بیشتر سودان در زمانی منجر می‌شود که بیشتر سودانی‌ها می‌خواهند به جامعه بین‌المللی نزدیک‌تر شوند.

او گفت: همه کشورها در انتخاب سایر کشورهایی که با آنها شراکت برقرار می‌کنند، حق حاکمیتی دارند. اما این انتخاب‌ها پیامدهایی به همراه دارد.

گادفری عنوان کرد، کشورش مایل است شریک سودان باشد و آنها می‌توانند شریک خوبی باشند. اما کلیدی که راه را برای همکاری بیشتر بین دولت‌های آمریکا و سودان باز می‌کند، تشکیل یک دولت جدید با رهبری مدنی و چارچوب انتقالی است که انتقال دموکراتیک سودان را احیا می‌کند.

مسکو اخیرا درباره توافقنامه‌ای که با خارطوم برای ایجاد پایگاه نظامی روسیه در دریای سرخ امضا کرده، صحبت کرده است.

روزنامه رسمی روسیه در ۹ دسامبر ۲۰۲۰ متن توافقنامه بین دو کشور را درباره ایجاد پایگاه برای نیروی دریایی روسیه در دریای سرخ با هدف "ارتقای صلح و امنیت در منطقه" منتشر کرد. این توافقنامه مبنی بر ایجاد تاسیساتی با قابلیت پذیرش ناوهای جنگی هسته‌ای و ظرفیت ۳۰۰ نظامی و غیرنظامی است. این پایگاه می‌تواند همزمان پذیرای ۴ فروند کشتی جنگی باشد و تعمیر ناوها و تدارکات لازم برای خدمه کشتی‌های روسی را انجام دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha