• چهارشنبه / ۲۰ مهر ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 00062065912
  • خبرنگار : 71415

گام سنای آمریکا در تسهیل فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه

گام سنای آمریکا در تسهیل فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه

یک روزنامه ترکیه‌ای گزارش داد، مجلس سنای آمریکا دو متمم محدودکننده را از نسخه این مجلس برای لایحه فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه حذف کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این دو متمم از سوی باب منندز و کریس وان هولن، دو نماینده دموکرات مجلس سنای آمریکا معرفی شد که بر اساس آن جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مجبور می‌شد به قانونگذاران آمریکایی درباره تدابیری با هدف ممانعت از استفاده ترکیه از این جنگنده‌ها برای پروازهای غیرقانونی بر فراز یونان و دست زدن به اقدامات نظامی علیه متحدان آمریکا توضیح دهد.

همچنین بر اساس این متمم‌ها، فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه وابسته به تصویب کاندیداتوری فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو توسط ترکیه می‌شد.  

روزنامه ینی شفق ترکیه به نقل از منابع در کنگره آمریکا گفت، حالا انتظار می‌رود مجلس نمایندگان آمریکا هم به تبعیت از حرکت مجلس سنا، این متمم‌های پیشنهادی مربوط به این لایحه را دور بزند.

بر اساس این گزارش، بعد از آنکه مجلس سنای آمریکا نسخه خود از این لایحه را نهایی کند، آن را با نسخه مربوط به همین لایحه در مجلس نمایندگان آمریکا ادغام کرده و برای تایید نزد جو بایدن خواهد فرستاد.

آمریکا در آوریل ۲۰۲۱، ترکیه را از برنامه فروش جنگنده‌های نسل جدید اف-۳۵ به سبب تصمیم آنکارا برای خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه کنار گذاشت. واشنگتن در حالی یادداشت مشترک بر سر خرید جنگنده‌های اف-۳۵ را با ترکیه ملغی کرد که از سوی دیگر این سند را با هفت شریک دیگرش در این پروژه شامل انگلیس، ایتالیا، هلند، استرالیا، دانمارک، کانادا و نروژ امضا کرد.

بر اساس اعلام رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، واشنگتن در اکتبر ۲۰۲۱ به آنکارا پیشنهاد داده بود به جای خرید جنگنده‌های نسل پنجمی اف-۳۵، رو به خرید جنگنده‌های اف-۱۶ که نسل چهارمی به حساب می‌آیند، بیاورد.

بایدن هم اکنون در تلاش برای کسب تایید کنگره برای فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه بوده و وزارت امور خارجه آمریکا تلاش دارد قانونگذاران آمریکایی را متقاعد کند این معامله با منافع واشنگتن سازگار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha