• جمعه / ۲۹ مهر ۱۴۰۱ / ۰۶:۳۰
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 00062068288
  • خبرنگار : 71429

اخبار حقوقی در هفته‌ای که گذشت

آتش در اوین

آتش در اوین

آتش سوزی در اوین از مهمترین اخبار حقوقی و قضایی هفته گذشته بود.

به گزارش ایسنا، مهمترین اخبار حقوقی و قضایی ایسنا در هفته‌ای که گذشت را می خوانید: 

آتش در اوین

ساعت ۲۱:۳۰ شامگاه شنبه ۲۳ مهرماه تصاویری از وقوع آتش‌سوزی در زندان اوین تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و بلافاصله  قوه قضاییه اعلام کرد: ماجرا از این قرار بود که در پی درگیری بین تعدادی از  زندانیان محکومیت مالی و سرقت، یک کارگاه خیاطی کارآفرینی زندان اوین دچار حریق شد.

پس  از وقوع حادثه، علی صالحی  دادستان تهران اعلام کرد: درگیری  شنبه، ۲۳ مهر ۱۴۰۱ زندانیان هیچ ارتباطی با اغتشاشات اخیر ندارد و اساساً بند مرتبط با زندانیان امنیتی از بندهای سارقان و محکومان مالی که آتش و درگیری آنجا رخ داده، جداست و با آن فاصله دارد. هم اکنون اوضاع زندان اوین آرام شده  و آرامش برقرار است.

ناآرامی در اوین/برگزاری جلسات دادگاه میلاد حاتمی

پس از آن، زندانیان مقیم در اوین با خانواده‌های خود تماس گرفتند و امروز نیز امکان تماس طبق روال معمول در اختیار زندانیان است.

نهایتا قوه قضاییه اعلام کرد که آتش سوزی های شامگاه شنبه ۲۳ مهر در زندان اوین منجر به فوت 8 زندانی از زندانیان بند جرایم مربوط به سرقت شده و  ۶۱ نفر دیگر مجروح و بیش از ۷۰ زندانی که در معرض خطر آسیب دیدگی بودند نجات پیدا کردند.

کاظم غریب آبادی دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران نیز در بازدید از اوین گفت: سلامتی، ایمنی و امنیت زندانیان در درجه بالای اهمیت برای سازمان زندان‌ها قرار دارد.

طبق اعلام قوه قضاییه، در ۹ بند زندان ۵۷ هکتاری اوین، به جز محکومین امنیتی، محکومین مالی با عناوین مجرمانه کلاهبرداری، صدور چک بی محل، فروش مال غیر، جعل سکه، اختلاس، رشوه، اعمال نفوذ در دستگاه‌های اقتصادی، کلاهبرداری الکترونیکی و غیره نیز نگهداری می‌شوند.

در پی دستور رئیس قوه قضاییه، دو روز بعد از وقوع حادثه، تعدادی از مسئولین سازمان زندان‌ها با حضور در بیمارستان محل بستری حادثه دیدگان آتش‌سوزی زندان اوین، در جریان رسیدگی به وضعیت درمانی حادثه دیدگان قرار گرفتند.

آنچه در اوین به دست عوامل دشمن رخ داد "جنایت" بود

آتش در اوین

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه آنچه در زندان اوین رخ داد جنایتی بود که به دست عده معدودی از عوامل دشمن صورت گرفت، به مسئولان سازمان زندان‌ها و مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه دستور داد تا با همکاری نیروهای امنیتی عوامل اصلی جنایت رخ داده در زندان اوین را شناسایی و به دادسرا معرفی کنند و مسئولان دادسرا نیز به سرعت به پرونده آنها رسیدگی کنند.

محسنی اژه‌ای با اشاره به ضرورت اولویت‌بندی برای رفع نواقص و کاستی‌ها در بخش‌های مختلف دستگاه قضایی گفت: همیشه باور و اعتقاد من این بوده است که باید بررسی و رفع نقاط ضعف و نقصان‌ها را از مجموعه خودمان شروع کنیم؛ بر همین اساس از شما قضات دیوان عالی کشور که صاحب تجارب ارزنده در امر قضا می‌باشید و در زمره فرهیختگان محسوب می‌شوید می‌خواهم که در امر خطیر بررسی و رفع نقاط ضعف کمک‌کار مسئولان قضایی باشید.

رئیس قوه قضاییه در دیدار با منتخبین علمی، فرهنگی و ورزشی نابینا و ناشنوای سراسر کشور نیز گفت: دستورالعملی در خصوص «قانون جامع حمایت از حقوق معلولان» در قوه قضاییه در دست تدوین و نهایی شدن است.

«سعدالله امیرشقاقی» سرشاخه شبکه قمارِ «میلاد حاتمی»

ناآرامی در اوین/برگزاری جلسات دادگاه میلاد حاتمی

در اولین جلسه دادگاه متهم میلاد حاتم آبادی فراهانی معروف به «میلاد حاتمی» از گردانندگان سایت‌های قمار و شرط‌بندی در خارج از کشور و ۲۱ نفر دیگر از متهمان پرونده به ریاست قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، حسنی اعتماد، نماینده دادستان بخشی از کیفرخواست را قرائت کرد.

در دومین جلسه به قرائت ادامه کیفرخواست پرونده پرداخته شد.

در سومین جلسه دادگاه، نماینده دادستان گفت: میلاد حاتمی در بازجویی تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ اقرار کرد که با هدف همکاری شبکه سعدالله شقاقی برای افزایش فالوور برای تبلیغ در شبکه قمار از چالش‌هایی غیراخلاقی استفاده می کرد.

بر اساس کیفرخواست صادر شده برای میلاد حاتمی فرزند محسن، اتهام افساد فی‌الارض از طریق اشاعه فساد به صورت گسترده و اخلال در نظام پولی و ارزی کشور و پولشویی و دایر کردن مرکز قمار و تشویق به فساد در نظر گرفته شده است.

آزادی بیش از سه هزار زندانی جرایم غیرعمد در نیمه نخست سال

ناآرامی در اوین/برگزاری جلسات دادگاه میلاد حاتمی

علی شمس مدیرعامل ستاد دیه کشور از آزادی سه هزار و ۶۰۶ زندانی جرایم غیرعمد با رقم بدهی بالغ بر بیست هزار و ۸۵۵ میلیارد ریال در نیمه نخست سال خبر داد.

قوه قضاییه تدقیق در رسیدگی به موضوع خانم امینی را فدای سرعت نکرد

آتش در اوین

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در هفته گذشته درباره بررسی علت فوت (مهسا امینی) گفت: قوه قضاییه تدقیق در رسیدگی به موضوع را فدای سرعت نکرد و متمسک به یکی از بی‌نظیرترین و قوی ترین سطوح کمیسیونی شد که مربوط به کمیسیون‌های تخصصی در سازمان پزشکی قانونی بود. حضور ۱۹ نفر از صاحبنظران و متخصصین در این فن کاملا می‌درخشید و تجلی داشت. اینها دقت کامل و اقدام موشکافانه کردند و به دور از هر هیاهو دقت کامل کردند و به بررسی علت تامه فوت پرداختند و مشخص کردند نکاتی که ابراز شده مبنی بر این قضیه که صدماتی بر مرحومه وارد شده منطبق بر داده‌ها نیست و فوت بر اساس صدمات نبوده و ارتباطی با آن ندارد.

تحویل خودروهای پرونده ایرتویا و نگین خودرو در مراحل پایانی است

آتش در اوین

علی صالحی دادستان تهران گفت: در خصوص پرونده ایرتویا و نگین خودرو، تاکنون ۲۳۴ خودرو را تحویل مشتریان دادیم و ۱۸۰ خودروی دیگر هم به زودی تحویل مشتریان خواهد شد.

برخی مسئولین که موجب بهانه می شوند، مقصرند/ برخورد قاطع با سران اغتشاشات

آتش در اوین

حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور اظهار کرد: برخی از ما مسئولین در ایجاد زمینه هایی که موجب بهانه شود هم مقصریم. کسی که اختلاس می کند. کسی که در مراجعات مردمی با مردم بد برخورد می کند. کسی که حقوق عامه مردم را زیر پا می گذارد و در ادارات و دستگاه قضائی و هر جائی که وابسته به نظام است به گونه ای برخورد می کند که موجب آزرده خاطر شدن یک شهروند می شود، در این گناه شریک است.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه در برخورد با اغتشاشگران، مجازات متناسب با جرم را تعیین می کنیم، گفت: ضمن اینکه تاکید داریم همکاران در استان هایی که اغتشاش بوده، تسریع رسیدگی به پرونده اغتشاشگران را داشته باشند، تاکید داریم از مرز عدالت و قانون خارج نشوند.

وی افزود: یکی از آسیب های جدی و رنج هایی که در دستگاه قضایی می بریم، کثرت ورودی هاست و یکی از بهترین راه‌ها این است که از ظرفیت های مردمی برای پیشگیری از وقوع جرم و کاهش ورودی به دستگاه قضایی استفاده کنیم.

دادستان کل کشور گفت: دستگاه قضایی احتیاج به کار جهادی دارد و باید با وجود مشکلات موجود از جمله کمبود نیروی انسانی، کمبود فضای فیزیکی و ... در عرصه اجرای ماموریت های خود به شکلی جهادگونه تلاش کنیم.

اظهارات معاون اول قوه قضاییه در مورد پرونده متهمان ناآرامی‌های اخیر

آتش در اوین

حجت الاسلام مصدق معاون اول قوه قضاییه در بازدید از دادسرای شهید مقدس با اشاره به رسیدگی دقیق قضات به جرائم رخ داده در اغتشاشات اخیر تاکید کرد: در اینکه لیدرهای هدایت کننده اغتشاشات اخیر می‌خواهند به نظام ضربه بزنند شکی وجود ندارد و در این میان وظیفه ما هوشیاری و برخورد قاطع با عوامل ناامنی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha