• سه‌شنبه / ۳ آبان ۱۴۰۱ / ۰۳:۰۴
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 00062073713
  • خبرنگار : 71626

آشنایی با زبان‌ها و لهجه‌های ایرانی/۳

علت اشتباه دستوری در کتیبه‌های هخامنشی چیست؟

علت اشتباه دستوری در کتیبه‌های هخامنشی چیست؟

از کتیبه‌های شاهان هخامنشی می‌توان دریافت که زبان فارسی باستان از همان ایام رو به سادگی می‌رفته و اشتباهات دستوری این کتیبه‌ها ظاهراً حاکی از این است که رعایت این قواعد از رواج افتاده بوده. پس می‌توان مقدمۀ ظهور فارسی میانه (پهلوی) را از اواخر دورۀ هخامنشی دانست.

به گزارش ایسنا، زبان‌های میانه، فاصل بین زبان‌های کهن و زبان‌های کنونی ایران‌اند. دشوار می‌توان گفت زبان‌های میانه از چه تاریخی آغاز شده‌اند. اگر در نظر بیاوریم که سیر و تحول زبان از صورتی به صورتی دیگر تدریجی است، روشن می‌شود که تصور حد قاطعی میان زبان‌های کهن و میانه و کنونی همیشه ممکن نیست.

میزان تشخیص زبان‌های میانه اصولاً یکی تفاوت آن‌ها با صورت قدیم‌تر این زبان‌هاست (عموماً ساده‌تر بودن آن‌ها) و دیگر متروک بودن آن‌ها. اما ممکن است بعضی از زبان‌های رایج در تحول، محافظه‌کارتر از بعضی زبان‌های متروک باشند. چنانکه زبان‌های پشتو و آسی از پارتی و پهلوی محافظه‌کارترند و صورت کهن‌تری از زبان را محفوظ داشته‌اند. 

از کتیبه‌های شاهان متأخر هخامنشی می‌توان دریافت که زبان فارسی باستان از همان ایام رو به سادگی می‌رفته و اشتباهات دستوری این کتیبه‌ها ظاهراً حاکی از این است که رعایت این قواعد از رواج افتاده بوده است. بنابراین می‌توان مقدمۀ ظهور فارسی میانه (پهلوی) را به اواخر دورۀ هخامنشی منسوب داشت. (حدود قرن چهارم پیش از میلاد). 

اطلاع ما از زبان‌های ایرانی میانه با کشفیاتی که از اوایل این قرن در آسیای مرکزی و چین حاصل شد افزوده گردید و چند زبان میانه که قبلاً از آن‌ها آگاه نبودیم به دست آمد. فعلاً از زبان‌های میانه، فارسی میانه (پهلوی، زبان ساسانیان) و زبان پارتی (زبان اشکانیان) و زبان سغذی و زبان سکائی (ختنی) و زبان خوارزمی شناخته شده. قطعات کوچکی نیز به‌خطی مشتق از خط یونانی به دست افتاده که ظاهراً هپتالی و از زبان‌های ایرانی است. 

از این گذشته کلمه‌های بسیاری از زبان‌های پهلوی و پارتی که در دوره‌های اشکانی و ساسانی وارد زبان ارمنی شده از مأخذ عمده برای تحقیق زبان‌های میانۀ ایران به‌شمار می‌رود. 

زبان‌های ایرانی را معمولاً می‌توان بر حسب شباهت یا جدایی صوتی و دستوری و لغوی آن‌ها به دو دستۀ عمده تقسیم کرد: دستۀ غربی و دستۀ شرقی. 

زبان‌های فارسی باستان و مادی و فارسی میانه (پهلوی) و پارتی و فارسی کنونی به دستۀ غربی تعلق دارند. زبان‌های سغدی و سکایی و خوارزمی و آسی به دستۀ شرقی شبیه است. از این رو منسوب داشتن آن به یکی از این دو دسته آسان نیست. از لحاظ موطن از زبان‌های مشرق ایران است. 

چنین تقسیمی در زبان‌ها و لهجه‌های امروزی ایران نیز صادق است، چنانکه فارسی و کردی و لری و بلوچی و لهجه‌های سواحل جنوبی خزر و لهجه‌های مرکزی و جنوبی ایران همه به دستۀ غربی تعلق دارند ولی پشتو (زبان محلی افغانستان) و یغنابی (بازماندۀ سغذی) و لهجه‌های ایرانی فلات پامیر و آسی (که مردم آن از مشرق به قفقاز کوچیده‌اند) به دستۀ شرقی متعلق‌اند. 

لهجه‌های کافری افغانستان دنبالۀ زبانی هستند که شاید حد فاصل میان زبان‌های هندی و ایرانی بوده است و از این جهت با هر دو دسته وجوه مشترک دارد اما حقاً شباهت آن‌ها با زبان‌های هندی بیشتر است. 

در زبان‌های میانه به‌طور کلی می‌توان گفت که دستور زبان ساده‌تر شده و تصریف اسامی و صفات و ضمائر اگر از میان نرفته مختصر شده، و دستگاه مفصل افعال با وجوه و حالات و زمان‌های متعدد به سادگی گراییده و به کار برددن حروف اضافه برای تعیین حالات مختلف اسم بیش از زبان‌های کهن معمول گردیده و افعال مرکب رواج بیشتری یافته‌اند. 

دستۀ غربی در سیر به‌سوی سادگی بیشتر پیش رفته: در پهلوی و پارتی عملاً اسامی صرف نمی‌شوند. (در کتیبه‌های پهلوی بعضی اسامی به y ختم می‌شوند. این y در پهلوی کتابی به‌صورت w درآمده. گمان می‌رود که این حرف اثری از خواتیم اسامی در حالت متمم باشد.) تثنیه از میان رفته است. تشخیص مذکر و مؤنث نیز عملاً از رواج افتاده است. 

در این دو زبان از ماده‌های اصلی فعل مادۀ مضارع که فعل امر و فعل التزامی نیز از آن ساخته می‌شود، باقی مانده. مانند ماضی و مشتقات آن. چنانکه در فارسی دری و غالب لهجه‌های کنونی ایران معمول است از صفت مفعولی ساخته می‌شود و این یکی از ممیزات مهم این زبان‌هاست. مثلا برای ادای معنی «من گفتم» در حقیقت عبارت «گفتۀ من» به‌کار می‌رود. بدین‌گونه (در پهلوی):

علت اشتباه دستوری در کتیبه‌های هخامنشی چیست؟

به این ترتیب ضمیر ملکی در حقیقت جایگزین ضمیر فاعلی شده است. این طرز بنا کردن فعل ماضی یکی از موجباتی است که در نتیجۀ آن در بسیاری از لهجه‌های غربی ایران، و از جمله فارسی در ضمایر و صیغه‌های ملکی و اضافی اهمیت و تسلط یافته و ضمایر فاعلی و سایر ضمایر را از صحنۀ زبان رانده یا ضعیف کرده. 

زبان‌های دستۀ شرقی یعنی سغذی و سکایی و خوارزمی و آسی و پشتو و عده‌ای از لهجه‌های فلات پامیر در لغات و تغییرات صوتی و قواعد دستوری مشترکاتی دارند که آن‌ها را از دستۀ غربی متمایز می‌سازد. 

از جمله مشترکات دستوری می‌توان نبودن کسرۀ اضافه یا نظیر آن را در زبان‌های شرقی ذکر کرد. همچنین در ساختمان افعال می‌توان مشترکاتی یافت، چنانکه در سغدی و خوارزمی صیغۀ ماضی را می‌توان از مادۀ مضارع بنا کرد، برخلاف فارسی و پارتی که ماضی را همیشه از صفت مفعولی می‌گیرند. و نیز این دو زبان کلمۀ «کام» را برای بنای فعل آینده و به‌عنوان معین به‌کار می‌برند و «داشتن» را برای ساختن افعال تام متعدی.

در اصوات نیز می‌توان مشترکات عمومی یافت چنانکه عموماً حروف انسدادی آوایی در آغاز کلمات در زبان‌های شرقی تبدیل به حروف سایشی می‌شوند. 

منبع: «زبان‌ها و لهجه‌های ایرانی» نوشتۀ احسان یارشاطر (دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، سال پنجم، مهر و دی ۱۳۳۶، شماره ۱ و ۲ (پیاپی ۱۷ و ۱۸))

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۰۸:۱۸

تو دنیا خبر دیگه ای نبود ،گیر دادید به نوشته های کتیبه هخامنشی ،!!!!؟

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۱۸:۵۱

بهتر از خبرهای دروغی ست که هر روز در مورد اغتشاشات نوشته میشه

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۰۸:۳۶

سلام زبان تالشی درحالت خوشبینانه میتونم بگم انگار فراموش کردین.زبان ما همون زبان کهن همین منطقه است.که سمت اونطرف کوههای گیلان ترکی واذری جای اون رو گرفته.ولی قدیم مردمش به زبان ما صحبت میکردن.اون جملاتی که بابک خرمدین موقع مرگش به زبون میاره دقیقا تالشیه.ولی عیبی نداره.نیازی نیست کسی ازما حرف بزنه از ازل تا ابد بودیم وخواهیم بود.از جایی نیومدیم ولشکرکشی نکردیم مردمش رو قتل عام نکردیم تا صاحب سرزمینش بشیم.ایرانی هستیم تا ابد پرچم ایران بالاست.وفقط ایران#پرچم#پارسی

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۱۶:۵۴

زبان ماهم داره تحریف میشه...مثل تاریخمون

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۲۲:۰۶

درود....متاسفانه اونایی که ترک زبون شدن پانهاشون دنبال تاریخ جعلی نوشتن و به خورد مردم ترک زبان شده ان .....بله زبان اذری و تالشی زبان اصیل اون مناطقه که زبونشون رو به ترکی بیگانه باختن متاسفانه

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۴ ۰۱:۱۳

درود ودو صد بدرود بر ایرانی اصیل نه زبان ونه فرهنگش رو به زور شمشیر خمیده به کشورهای مغلوب تحمیل نکرده اما انگار مردم خواهند ودرکما تلاشی نمیشه

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۰۹:۵۰

سپاس و دوپاس و چهار پاس و پنج پاس و البته زاپاس از شما درود و سه رود و چهار رود و و رودهای فراوان بر شما زبان فارسی زبان بین‌المللی کاشت و داشت و برداشت و تجارت مواد مخدر در دنیا

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۱۰:۱۲

این کتیبه ها در زمان قاجار و پهلوی نوشته شده و ربطی به دو هزار و پانصد سال پیش ندارد و سطحی که بر روی آنها این نوشته ها حک شده اند بتنی می باشد(بتن ژئوپلیمر).

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۴ ۰۷:۱۹

ای داستان‌ها رو گفته بودن سر پدرت رو گرم کنن! دیگه نگو!

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۴ ۰۷:۵۴

کتاب سویی وجویی بگرد درمورد ترک نوشته خودت خسته اینجا نکن

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۱۰:۳۸

مگه هنوزم باور دارین خاخامنشیان وجود داشته،هنوز بر جعل بودن تخت جمشید و سایر بناها ایمان نیاوردین

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۱۸:۱۱

جای دیگه نگو داداش،، زشته، بهت بخندند، من ناراحت میشم هم وطن،، نکن با ما این کار رو،

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۱۸:۱۱

پس این همه تاریخ نویس درمورد یک داستان باهم نوشتن ؟؟پس یونانی ها اشتباه نوشتن

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۴ ۱۵:۳۹

متاسفم که تاریخ رو نخوندین و نظری را از معاندین عربی ضد ایرانی نقل میکنید. لطفا برید تاریخ هخامنشیان را بخوانید. حالا خوبه اسکندر و اعراب نتونستند همه‌ی آثار باستانی آن دوران را از بین ببرند. بد نیست یک سری به مناطق فارس بزنید تا از نزدیک همه چیز رو با چشماتون ببینید.

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۴ ۱۶:۱۹

داداش تاریختو مسخره نکن

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۴ ۱۹:۳۱

برادر روشن من '" آیدین "'، اگر بدنبال هویت قومی و محلی متفاوتی هستی ؛ راهش نفی هویت سراسری ملی ، که شواهد متقن دانشگاهی کشورهای پیشرو را هم دارد نیست . از شهریار بیاموزیم که در عین عشق به ایران حیدربابا را هم آفرید .

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۱۱:۱۷

کتیبه های داریوش هخامنشی تمام به خط تورکی باستان نوشته شدند و داریوش خودش تورک بود و تورکی حرف می زند و قشقایی ها فرزندان داریوش هخامنشی هستند و خود داریوش نامی تورکی الصاقی می باشد از طرف خسرو تورک قشقایی از نوادگان اغوزخان بزرگ و فرزند طاهرخان ایل بیگی از محققان تورک شناس و تورک پژو

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۱۶:۴۰

پژو نه.داریوش به نیسان آبی علاقه وافری داشت

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۱۶:۵۱

کاملا درسته

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۱۸:۱۳

چرا شما همه رو ترک میبینین کوروش و داریوش کبیر خودشون رو اریایی و ایرانی دونستن یعنی شما از خودشون بیشتر میدونین تاریخچه ترک ها برای ایرانه نه بلعکس

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۲۰:۰۶

داداشمون توسط پان ترک ها توهم شده بیا برو جمع کن برای خودت تاریخ نساز بودجه مالی ترکی رو مخت تاثیر گذاشته همین الانشم تو خود ترکیه ساتراپای هخامنشیان پیدا میشه و با کتیبه های که اعلام حضور هخامنشیان کردن ولی شما عزیزان به کتیبه و تاریخ نگران که توجه نمیکنید مدیریت سخنان افراد که برای خودشون شروع به تاریخ نویسی کردن و اصلا منطقی نیست کارشون گوش نیکنید

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۲۱:۰۲

داستان این تورک ها چیه جدیدا دارن همه چیزو تورک حساب میکنن حالا خوبه حداقل تو ایران که میدونن داستانتون چیه

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۴ ۱۵:۴۶

خودت خندت نمیگیره

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۵ ۰۰:۴۴

داداش حرفات را نمیتونی ثابت کنی ولی هر چند هم ما هم چندان نمی‌توانیم با نوشته ها ثابت کنیم ولی خوشبختانه امروزه ژنتیک جای کتاب های تعصبی تاریخ را گرفته که کل حرفات را نقض میکنه حتی نمی‌دانم اهل کجایی ولی به احتمال ۸۶ درصد ژنتیک ترک را نداری

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۱۲:۴۹

همش دروغ

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۴ ۰۰:۰۵

دروغ هویت جعلی یا تحریف تاریخ ایران قبل از اسلام است ،هنوز عده زیادی به تاریخ فرهنگ و تمدن ایران قبل از اسلام باور ندارند و نمی دارند مانند استاد معارف دانشگاهم

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۱۶:۲۱

بزودی همه زبانها یا ضعیف میشن یا کاملا از بین میرن فقط و فقط زبان انگلیسی میمونه،الان بیشتر لغاط انگلیسی در زبانهای دیگه نفوذ کرده بیخودی زبانهای فارس و ترک و بلوچ و زبانهای دیگه تو سر و کله هم نزنن همه رفتی هستن خخخخخخخ

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۱۸:۲۴

ممنون از شما جهت آگاهی زبانیتون

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۱۹:۴۰

نمیدانم چرا ما هنوز با وجود صنعت چاپ, اینهمه کتاب و بخصوص اینترنت هنوز بی سوادیم و جالب اینکه نظر هم میدهیم همین آقای یارشاطر عمر خود را صرف تالیف دانشنامه ایرانیکا کرد تا هر کس طالب حقیقت است به آن مراجعه کند کتاب تاریخ زبان فارسی نوشته دکتر محسن ابوالقاسمی و تاریخ هرودوت پاسخ سوالات شماست با تشکر از نویسندگان مطلب بخاطر استفاده از منبع باارزش

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۲۱:۴۰

زبان ما که همش دستورالعمل عربیه ،هه فارسی کجا بود

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۲۲:۲۵

در آن زمان مردم به زبان ایلامی صحبت میکردند نه فارسی زبان فارسی از باشقیزستان روسیه توسط زرتشتی های ساسانی آمد بر اساس همین مدرک کلیه کتیبه‌ها و تخت جمشید و هخامنشان دروغ محضه و اینها توسط انگلیسیها ساخته شد.

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۴ ۱۳:۱۳

😱

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۲۳:۲۸

فارسی امروز هیچ ربطی پهلوی دوره پیش از اسلام نداره فارسی یک زبان قابل فهم بین اقوام ایرانی پسا اسلام بوده یعنی یک زبانی که همه دست و پا شکسته می فهمیدند به رسم الخط عربی و گویش سیستانی اولین شعرها و کتاب ها نوشته شد در واقع رودکی پدر شعر فارسی و آغازگر جنبش نوشتاری فارسی بود(فارسی پیش از اسلام وجود نداشت بلکه با کلمات وام دار گویش های پهلوی) در نتیجه فارسی نسبت به پهلوی دارای برتری غنایی و فهمی و سهولت کاربرد برای همه اقوام ایران را داراهست فارسی دویست سال بعد از هجرت مدینه ای پیامبراسلام تکمیل شد

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۳ ۲۳:۳۷

مگه خط هخامنشیان میخی نبود ؟؟🤔😐 این بیشتر شبیه خط عربی یا هندی باستانه

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۵ ۱۱:۰۱

این متن به خط پهلوی ساسانی نوشته شده ربطی به کتیبه نداره در دوره ساسانی خط میخی برای کتیبه رایج نبوده و از خط دیگری استفاده می کردند که عکسش اینجا نیست در دوره هخامنشی زبان درباری فارسی باستان و زبان رسمی امپراتوری ,آرامی بوده که به نام آرامی امپراتوری شناخته می شود متن کتیبه بیستون به زبان آرامی در مصر در یک پادگان باستانی یافت شده که موید قدمت کتیبه است.

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۴ ۰۵:۵۱

پناهبرخدا حالا دیگه برای دوران هخامنشی ایراد میگیرد شما بزرگانتان یک متن را از روی نوشته نمیتوانید بخوانید

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۴ ۱۳:۳۶

ترکی عربی واژهای فارسی دارن همین الانشم تو خود استانبول توزبانشون فارسی دارن فقط یکم غرب زده شدن نوشتارشونو تغییر دادن ایران سرزمین مادر بوده و خواهد بود اینم خط پهلویه

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۴ ۱۱:۴۶

همگی حول محور خدا و پیامبر متحد باشید انقدر دم از قومیت و زبان نزنید ایرا ن برای ایرانیست

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۴ ۱۲:۵۱

زبان ساده و زیبای فارسی

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۴ ۱۳:۰۶

به نطرمن ممکنه دلیل این اشتباهات این باشه که اینا جعل هست ینی در دوران معاصر نوشته شده باشه 🤔🤔 البته این یک احتمال

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۱ ۲۲:۳۶

مرسی استاد از دقت نظرتون

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۴ ۱۶:۰۳

عکس بالا کتیبه پهلوی ساسانی است

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۴ ۱۶:۳۱

من واقعا متاسفم که بعضی افراد که کاملا مشخص است که ایرانی نیستند و کاملا به دنبال نابودی هویت ایران و ایرانی هستند میاییند در داخل کشور خودمان بر ضد ما حرف می زنند. در هر جای دنیا هر کشوری که تاریخ حتی نیم قرنی که دارد به آن افتخار می کند و برای آن احترام قائل است اما ما که تاریخ بسیار طولانی تری داریم اجازه می دهیم به بعضی ها که از ابتدا با ایرانی مشکل داشتند بیاییند و چنان گستاخانه در مورد تاریخ ما صحبت کنند. تاریخ هخامنشیان کاملا وجود دارد و هر که بخواهد آن را انکار کند هر آنکه بخواهد زبان پارسی را انکار کند هر آنکه بخواهد تاریخ ایران را تحریف کند به راحتی اگر در ایران هم باشد وطن خود را خواهد فروخت من به ایرانی بودن خود و تاریخ خود افتخار می کنم و اینکه ما از هیچ نژادی برتر نیستیم و همه انسان ها با هر زبانی برابرند و باید به عقاید و فرهنگ های هم احترام بگذارند.

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۴ ۱۶:۵۰

مشخص است احسان یارشاطر سیاسی کاری کرده نه نگاه علمی.

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۴ ۱۸:۴۱

زبان هخامنشی همین زبان بلوچیه یعنی هخامنشیان با این زبان گفتگو میکردن خطای ترجمه خطای میخی رو بخونین متوجه میشی

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۴ ۲۰:۲۵

کوروش بزرگ مردمت دیوانه شده اند نمیفهمند ترک فارس لر کرد بلوچ ترکمن کرمانج گیلکی وعرب عزیزخوزستان همه و همه از آن سرزمین مادری ایران هستن جانم فدای ایرانم سرزمینم فدای گریه های مادرم ایران فدای حال خرابش فدای وجب به وجب خاک پاکش

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۰۵ ۰۰:۳۷

در رابطه با اسم های مونث و مذکر بگم که در کردی کل اسم ها اعم از خاص و عام و ... به نر و ماده تقسیم می‌شوند