• شنبه / ۱۲ آذر ۱۴۰۱ / ۱۸:۰۸
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 00062102955
  • خبرنگار : 50560

یک مسئول:

۱۴۱ مددجوی بهزیستی قزوین در صف انتظار مسکن هستند

۱۴۱ مددجوی بهزیستی قزوین در صف انتظار مسکن هستند

ایسنا/قزوین مدیرکل بهزیستی قزوین گفت: بهزیستی در تأمین ودیعه  مسکن دچار برخی چالش‌ها و کمبودهای مالی است. در حال حاضر ۱۴۱ یک نفر از افراد تحت پوشش بهزیستی در صف انتظار مسکن هستند که این رقم سالانه افزایش می‌یابد. 

دکتر علی دهباشی‌پور شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت در سالن جلسات بهزیستی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: بالغ‌بر ۲۷ هزار و ۲۹۵ نفر تحت پوشش بهزیستی قزوین در حوزه معلولیت قرار دارند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین ادامه داد: یک‌هزار و ۸۴۵ نفر در آبیک، ۸۹۶ نفر در آوج، ۵ هزار و ۲۶۹ نفر در البرز،۲ هزار و ۷۸۴ نفر در بوئین زهرا، ۴ هزار و ۱۱ نفر در تاکستان و ۱۲ هزار و ۳۸۴ نفر در قزوین افراد دارای معلولیت تحت پوشش هستند.

وی ادامه داد: رشد جامعه هدف در قزوین بیشتر از سایر استان‌ها است، شهرستان البرز به دلیل مهاجر پذیر بودن و شهرستان تاکستان به دلیل رواج ازدواج فامیلی هم دارای رشد بیشتر هستند.

دهباشی‌پور بیان کرد: ۵ هزار و ۴۴۲ معلول شنوایی، ۵ هزار و ۳۱۵  معلول بینایی، ۱۱ هزار و ۶۴۲ معلول جسمی و حرکتی، ۶ هزار و ۹۱۵ معلول دهنی، ۲ هزار و ۹۲ نفر با اختلال روانی، ۵ هزار و ۹۴۸ معلول در حوزه صوت و گفتار، ۲ هزار و ۴۶۰ نفر در حوزه سالمندی و ۵۰۸ نفر در حوزه ضایعه نخاعی تحت پوشش بهزیستی قزوین هستند.

این مسئول با بیان اینکه در حوزه مراکز توانبخشی شبانه روزی، مراکز ویزیت در منزل، مراقبت در منزل و خانه‌های کوچک ۳۵ مرکز فعال درحال ارائه خدمات هستند، گفت: علی‌رغم رشد جامعه هدف، متأسفانه سرانه متخصصین در بهزیستی افزایش نیافته و بهزیستی قزوین از مشکل کمبود نیرو رنج می‌برد و اگر مراکز خصوصی ما نبود، امکان برآوردن نیازهای افراد تحت پوشش در استان وجود نداشت.

وی ادامه داد: بیشترین ضعف‌ها در استان قزوین، مربوط به حوزه توانبخشی است صرفا ۲ متخصص کاردرمانی ذهنی در استان قزوین داریم و اگر بخواهیم عملکردها را مورد بررسی قرار دهیم درمجموع قزوین استانی برخوردار از امکانات و تجهیزات مناسب نیست.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: یکی دیگر از مواردی که باید به‌طور ویژه در حوزه بهزیستی به آن توجه شود. جذب و جلب خیرین است در این راستا نیز نیازمند کمک رسانه‌ها هستیم. 

۲۲ هزار نفر مستمری بگیر بهزیستی قزوین هستند

وی عنوان کرد: صنایع در استان‌هایی که صنعتی است باید مکلف شوند درصدی از آورده‌های خود را برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و در دستگاه‌های خدمت‌رسان مثل بهزیستی هزینه کنند و نیاز داریم این موضوع به مطالبه‌گری عمومی تبدیل شده و قانون برای آن تصویب شود.

وی بیان کرد: برای خدمت‌رسانی هرچه بهتر به اقشار تحت پوشش در تلاشیم تا از تمام ظرفیت‌های داخلی و خارجی استان استفاده کنیم به عنوان مثال برای استفاده از ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حوزه کاشت حلزون به دنبال تفاهم‌نامه هستیم که عملی شدن آن مزایای مختلفی را به همراه خواهد داشت. 

دهباشی‌پور ادامه داد: ۵۰۸ حق پرستاری به صورت ماهانه برای ضایعه‌های نخاعی پرداخت می‌شود و ۷۷۴ مورد هم به سایر موارد تخصیص می‌یابد که البته تعداد بیشتر از این‌ها است و حدود ۲۲ هزار نفر مستمری‌بگیر داریم.

وی اظهار کرد: سال گذشته در حوزه خدمات موردی، ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به ازای بیش از ۱۶ هزار درخواست هزینه کردیم و امسال باتوجه به افزایش هزینه‌ها در حوزه درمان به یک و نیم تا ۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین افزود: یارانه و تعرفه مراکز غیردولتی از مواردی است که درحال حاضر مطرح است که هنوز مصوب نشده است که قرار است تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه بیماران روان با این مشکل مواجه هستیم که داروها خارج از پوشش بیمه قرار دارد و هزینه درمان این اقشار نیز افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: همچنین در تأمین هزینه‌های ودیعه مسکن افراد تحت پوشش کمبود داریم و طبق آخرین آمار ۱۴۱ نفر در نوبت اخذ مسکن قرار دارند که البته این میزان سالانه در حال افزایش است. 

دهباشی‌پور بیان کرد: حدود ۱۱۰ خانواده ۲معلولی داریم که بخشی از آن‌ها برای مسکن ثبت نام کرده‌اند و ۹۹ مسکن را امسال واگذار کرده‌ایم. اعتبار مصوب برای حوزه مسکن در سال جاری ۱۰ میلیارد تومان بوده است که درصورت تخصیص تمام تعهدات ما به مددجویان عملی می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha