• پنجشنبه / ۵ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400010501655
  • خبرنگار : 71290

دیاکو حسینی:

نگاه چین به روابط با ایران با نگاهش به روابط با دیگر کشورهای منطقه تفاوت دارد

نگاه چین به روابط با ایران با نگاهش به روابط با دیگر کشورهای منطقه تفاوت دارد

مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه سفر وزیر خارجه چین به ایران نشان دهنده توجه آنها به گسترش روابط استراتژیک در منطقه است گفت: این سفر می تواند به تسریع و محقق کردن سند همکاری های ایران و چین هم کمک کند.

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به سفری که وزیر خارجه چین به تهران دارد گفت: به نظر می رسد این سفر نشان دهنده نگاه چین به مسائل منطقه، علاقمندی و اشتیاق چین به گسترش ارتباط با کشورهای حوزه آسیای غربی یا همان اوراسیایی باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به ادامه رشد اقتصادی چین و توانایی هایی که این کشور طی یک دهه گذشته در زمینه توسعه اقتصادی و گسترش روابط سیاسی از خود نشان داده این سفر در همین چهارچوب است، در واقع چینی ها در مقایسه با یک دهه قبل اشتیاق بیشتری نسبت به مسائل اقتصادی دارند و کمتر به مسائل حوزه نظامی وارد شده اند.

این پژوهشگر ارشد مسائل استراتژیک همچنین بیان کرد: تشدید رقابت آمریکا و چین و کسب نفوذ جهانی نیز از دیگر عواملی است که موجب شده چینی ها با رغبت بیشتری به سمت مناطق مختلف کشیده شوند، جاهایی که اطمینان پیدا کنند جاپای محکمی دارند و بتوانند آمریکا را خارج کنند، همین مساله انگیزه بیشتر چین به منظور توجه به کشورهای منطقه را نشان می دهد. 

حسینی با اشاره به اینکه وزیر خارجه چین به کشورهای دیگری از منطقه نیز سفر داشته است گفت: ایران هم در امتداد همین نگاه است. البته ایران به خاطر روابط سیاسی که با چین دارد و همچنین به سبب تقابل با آمریکا از اهمیت متفاوتی برای چین برخوردار است. در واقع نوع نگاه چین به کارکرد ارتباط با ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه تفاوت دارد.

مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: همچنین سفر وزیر خارجه چین می تواند نشان دهنده ادامه توجهات چین به روابط استراتژیک خودش در منطقه باشد.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر  این سفر می تواند به تسریع و محقق کردن قرارداد 25 ساله ایران و چین هم کمک کند که از اهمیت بالای اقتصادی برای چین و ایران برخوردار است.

حسینی در پایان اظهار کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه در آستانه تغییراتی در زمینه بازگشت طرف های برجام هستیم این سفر می تواند حاوی پیام هایی برای طرفین باشد که چه مواضعی را اتخاذ کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha