• دوشنبه / ۹ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1400010903162
  • خبرنگار : 71498

تاثیر قرارداد ۲۵ ساله با چین در صنعت نفت چیست؟

تاثیر قرارداد ۲۵ ساله با چین در صنعت نفت چیست؟

نماینده سابق ایران در اوپک معتقد است قطعا قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین تاثیر زیادی بر شرایط دو کشور دارد، از طرفی موجب افزایش تولید و صادرات انرژی ایران خواهد شد و از طرف دیگر موجب ایجاد امنیت انرژی برای چین می‌شود که نیاز روز افزون به انرژی دارد.

محمد خطیبی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه این قرارداد تاثیرات مثبتی بر صنعت نفت و گاز ایران دارد، اظهار کرد: هنوز جزییات این سند به طور کامل منتشر نشده اما با توجه به شنیده‌ها و اطلاعات به دست آمده بخشی از این صنعت مربوط به سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز است که چینی‌ها مبالغ قابل توجهی را برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران به اختصاص می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه این سرمایه‌گذاری‌ها موجب توسعه صنعت نفت ایران می شود، تصریح کرد: بر اساس این توسعه می توانیم میزان تولید را افزایش دهیم و در پی آن صادرات را توسعه دهیم که بخشی از آن قطعا به چین صادر می شود البته باید متن کامل این سند منتشر شود تا بتوان به طور کامل در مورد آن توضیح داد.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با بیان اینکه این قرارداد می تواند در خنثی کردن تحریم‌ها اثرگذار باشد، گفت: زمانی که سرمایه‌گذاری در جایی انجام می شود، طرف سرمایه گذار فارق از هر شرایطی که وجود دارد، یعنی تحریم باشد یا خیر، خود را ذی‌نفع می داند که از آن سرمایه گذاری ها استفاده کند و همین مساله در خنثی کردن تحریم‌ها تاثیرگذار است.

او با بیان اینکه قطعا سرمایه‌گذار سرمایه خود را رها نمی کند و از سرمایه خود استفاده خواهد کرد، گفت: قطعا این قرارداد در صادرات ما تاثیرگذار خواهد بود و باتوجه به اینکه تقاضای چین به شدت در حال افزایش است و طبق پیش بینی‌ها چین طی ۱۰ سال آینده قدرت اول دنیا خواهد شد و آمریکا را نیز پشت سر خواهد گذاشت.

خطیبی افزود: طبیعتا اقتصاد اول دنیا باید انرژی و نفت زیادی مصرف کند و نیاز چین افزایش خواهد یافت و ما می توانیم بخشی از این نیازها را تامین کنیم و آن‌ها می توانند روی امنیت انرژی کشورشان حساب کنند و این سرمایه‌گذاری‌ها نیز با همین هدف است که از تامین انرژی اطمینان خاطر داشته باشند.

وزیران امور خارجه ایران و چین بعدازظهر روز شنبه هفتم فروردین ماه بعد دیدار و رایزنی با یکدیگر، سند جامع همکاری های ۲۵ ساله بین دو کشور را در تهران امضا کردند.مقامات دو کشور از این سند به عنوان یک سند بالادستی برای گسترش و تعمیق روابط دو کشور یاد می کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۱-۰۹ ۲۳:۳۰

سلام در این موقعیت حساس. توافق خوبی انجام شده. .

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۱ ۰۷:۱۳

وقتی معلوم نیست چه قراردادی بسته شده و متن قرارداد رو هیچکس نمیدونه چی هست شماها از کجا فهمیدین قرارداد خوبی بسته شده یا قرار داد بدی بسته شده

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۰ ۰۸:۳۳

موافق هستم، عاقل آنست که بین بد و بدتر، بد را انتخاب کنید. ... این سند همکاری از هیچی بهتر است

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۱ ۰۲:۱۳

مهم آن ا ست عایدی آن در سفره مردم پیدا شود نا از قرار داد میترسیم برجام ما را 100سال به عقب راند

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۰ ۱۳:۵۱

اینم بگو دیگه واسه ایرانی کار پیدا نمیشه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۰ ۱۴:۳۴

انشاالله به نفع همه باشد

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۰ ۱۴:۳۶

سلام دراین جنگ اقتصادی حساس توافق خوبی انجام شده انشاالله این امضاه ۲۵ ساله قدمش خیر و زندگی ملت عزیز ایران باشه و هیچ مشکلی پیش نیاد

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۰ ۱۵:۰۴

البته اجرایی شدن این قرارداد زمانی است اما از لحظه امضای قرارداد اثرات مثبتی در روابط کلی با طرف غربی گذاشته که نشان از مهم بودن نفس قرارداد دارد

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۰ ۱۷:۲۱

انشالله که برای مردم مومن ایران خیر وبرکت داشته باشه وقلب اقا امام زمان خشنود باشه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۰ ۱۹:۲۶

وقتی شرایط منتشر نشده چطور میشه نظر داد

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۰ ۱۸:۰۵

ان شاء الله هم ایران و هم چین از این قرارداد نفع ببرند وراه برای برداشتن تحریم ها فراهم شود. ان شاء الله امام زمان پشت وپناه هر دو ملت باشه.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۰ ۲۱:۳۸

ظاهرا قرارداد به شکلی هست که اول باید چین تعهدش رو انجام بده بعد ایران بجاش نفت بده

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۰ ۲۲:۲۶

والا هنوز اصل توافقنامه رونمایی نشده که قضاوت کنیم

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۰ ۲۲:۲۷

والا هنوز اصل توافقنامه رونمایی نشده که قضاوت کنیم. نفع چی؟ وقتی تو تحریمیم ودلسوزی پیدانمیشه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۱ ۰۱:۱۷

سلام اصل قراداد این است که امریکا و صهیونیستها ناراضی اند و منافقین، چون انها نابودی ایران را میخوان با این حساب قرارداد عالیه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۱ ۰۲:۳۷

سلام خیلی خوب است۰ تاچین ازامریکاجلوبزند واین بنفع ایران است

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۱ ۱۱:۲۶

سلام.خداوند به کسانی که برای سربلندی و پیشرفت ایران تلاش می کنند جزای خیر دهد.ممنونیم از بزرگ مردانی که شرایط حساس مملکت را می سنجند و تصمیم درست می گیرند.به کسانی که دائم عادت دارند به همه چیز بدبین باشند و دائم غر بزنند و همه اتفاقات کشور حتی مثبتها را زیر سوال ببرند توصیه می کنیم آب به آسیاب دشمنان نریزند و خودشان را عقل کل ندانند و دربارهی اموری که نه درسش را خوانده اند و نه تخصص دارند نظر ندهند.با حرفهای بیربط آنان هیچ کس گمراه نمیشود.انشاءاله این توافق مایه ی خیر و برکت و بهتر شدن اوضاع معیشت مردم شودومنافقین رسوا شوند.