• سه‌شنبه / ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۵:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400011003718

نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی:

یافته‌های باستان‌شناسی دامسک نمایان‌گر پیشینه تاریخی تربت‌حیدریه است

یافته‌های باستان‌شناسی دامسک نمایان‌گر پیشینه تاریخی تربت‌حیدریه است
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی نماینده مردم شهرستان‌های تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت ادامه مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناسی در منطقه تربت‌حیدریه برای آشکار شدن پیشینه تاریخی منطقه و جذب گردشگر تاکید کرد.

محسن زنگنه در حاشیه بازدید از کاوش‌های باستان‌شناسی دامسک اظهار کرد: تاریخ هر منطقه، هویت آن منطقه است و کاوش‌های باستان‌شناسی باعث می‌شود تا این هویت ناشناخته، آشکار و شناخته شود.

وی با اعلام آمادگی برای هرگونه همکاری برای ادامه کاوش‌‎ها اضافه کرد: اهداف و تلاش‌های باستان‌شناسان در معرفی یافته‌ها و گنجینه‌های تاریخی بسیار ارزشمند است چرا که پیشینه هر منطقه را نمایان می‌کند و تاریخ گمشده منطقه را می‌توان در لابه‌لای همین یافته‌های باستان‌شناسی پیدا کرد؛ به‌ ویژه این منطقه که برای بیشتر پژوهش‌گران و باستان‌شناسان ناشناخته است.

زنگنه ادامه داد: یافته‌های این کاوش، حفاظت اصولی خواهد شد و با تبدیل این مجموعه به سایت موزه باستان‌شناسی، به جذب گردشگر کمک زیادی خواهد کرد.

علی محمدی، رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌حیدریه، در این‌ مورد عنوان کرد: در اولین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی منطقه تاریخی دامسک بیش از ۳۰ خمره سفالی آذوقه مربوط به دوران پیش از اسلام کشف شد که نوع چیدمان و تعدد آن‌ در کشور بی‌نظیر است.

بر اساس گزارش روابط‌ عمومی اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی، وی ادامه داد: دومین فصل کاوش‌ها نیز از اواخر اسفند ماه سال ۱۳۹۹ آغاز شده و به مدت ۲ ماه ادامه خواهد داشت.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی تربت‌ حیدریه تصریح کرد: تاکنون از مجموع ۳۵۰ اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده در منطقه تربت حیدریه، ۵۶ اثر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha