• چهارشنبه / ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۶:۱۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400011104214
  • خبرنگار : 71605

تعهد ژاپن و اندونزی به تقویت روابط امنیتی

تعهد ژاپن و اندونزی به تقویت روابط امنیتی

ژاپن و اندونزی همچنان که چین، همسایه نزدیک آن‌ها، به افزایش قدرت اقتصادی و نظامی خود ادامه می‌دهد، متعهد به تقویت روابط امنیتی شده و توافقنامه‌ای را با هدف تسهیل انتقال تکنولوژی و تجهیزات دفاعی امضا کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، ادعاهای ارضی چین در دریاهای چین شرقی و جنوبی، به یک مسأله اولویت‌دار در رابطه پرتنش چین و آمریکا بدل شده و نگرانی‌های امنیتی مهمی را نیز برای ژاپن ایجاد کرده است.

"پرابوو سوبیانتو"، وزیر دفاع اندونزی با اشاره به توافق مربوط به انتقال تجهیزات و تکنولوژی دفاعی گفت: به گمان من این یک اتفاق بی‌سابقه تاریخی در روابط دوجانبه ژاپن و اندونزی است.

وی به خبرنگاران گفت: ما از طرف ژاپنی درخواست می‌کنیم در مدرن‌سازی ظرفیت دفاعی اندونزی مشارکت کنند. ما همچنین تشویق به آموزش و تمرین مشترک بین ارتشهایمان- نیروهای دریایی و زمینی- می‌کنیم.

پرابوو این اظهارات را در کنفرانس خبری مشترک در توکیو و به دنبال نشست وزرای خارجه و دفاع ژاپن و اندونزی مطرح کرد.

"توشیمیتسو موتگی"، وزیر امور خارجه ژاپن گفت: ما در مورد وضعیت در دریاهای چین شرقی و جنوبی تبادل دیدگاه کردیم و نگرانی جدی خود در مورد ادامه و تقویت تلاش‌های یکجانبه برای تغییر وضع موجود با زور، را به اشتراک گذاشتیم.

این نشست به دنبال سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به این منطقه انجام شد در حالی که او گفت به چین از بابت آنچه که "زورگویی و پرخاشگری" و تلاش‌های چین برای قلدری کردن برای همسایگان برخوردار از منافع رقابتی خواند، هشدار می‌دهد.

اعضای "اتحادیه کشور های جنوب شرق آسیا" (آ.سه.آن) که شامل اندونزی هم می‌شود، در عین حال نسبت به از دست دادن دسترسی به اقتصاد چین هوشیار هستند و تمایلی به درگیر شدن در تقابل بین واشنگتن و پکن را ندارند.

"رتنو مارسودی"، وزیر امور خارجه اندونزی نیز به شدت از خشونت جاری علیه غیرنظامیان به دنبال کودتای نظامی ۱ فوریه در میانمار، انتقاد کرد. وی گفت: اندونزی به شدت چنین عملی را محکوم می‌کند. این کار ناپذیرفتنی است.

رتنو همزمان با تلاش برای میانجی‌گری برای مذاکرات با ارتش میانمار، که از آغاز کودتا بیش از ۵۰۰ معترض را به کام مرگ کشانده، به صدایی برای این کشور تبدیل شده است.

ژاپن، که منافع تجاری گسترده‌ای در میانمار دارد، تاکنون از اعمال تحریم‌ها علیه رهبری ارتش خودداری کرده است.

اما موتگی روز سه‌شنبه به پارلمان گفت که توکیو، که بزرگ‌ترین تأمین‌کننده کمک اقتصادی به میانمار بوده، کمک رسمی خود به توسعه این کشور را به حالت تعلیق درآورده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha