• پنجشنبه / ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۹:۳۳
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1400011204669
  • خبرنگار : 71641

مالیات خانه‌های خالی چگونه محاسبه می‌شود؟

مالیات خانه‌های خالی چگونه محاسبه می‌شود؟

سرانجام مالیات بر خانه‌های خالی با فراز و فرودهای بسیار در سال گذشته به قانون تبدیل شد و به مرحله اجرا رسید. طبق اعلام رئیس کل سازمان امور مالیاتی، مرداد ۱۴۰۰ اولین مالیات از خانه‌های خالی دریافت می‌شود.

به گزارش ایسنا، دریافت مالیات از خانه‌های خالی که از آن به عنوان درمان گرانی و کمبود عرضه در بازار مسکن یاد می‌شود، مدت طولانی بود که اجرای آن یا به تاخیر افتاده یا موفقیت آمیز نبوده است؛ تا اینکه در سال گذشته مجلس به بررسی و تدوین برنامه‌هایی برای عملیاتی‌ کردن هر چه زودتر آن پرداخت.

بدین منظور، در ۲۲ تیرماه پارسال مجلس یازدهم دو فوریت طرح مالیات بر خانه‌های خالی با ۱۱ تبصره را تصویب کرد که طبق آن واحدهای مسکونی واقع در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور خانه خالی شناسایی شوند و چنانچه بیش از ۱۲ ماه از پایان عملیات ساخت (برای واحدهای نوساز) یا بیش از شش ماه از آخرین نقل و انتقال یا آخرین زمان سکونت (برای واحدهای غیرنوساز) گذشته باشد، در سال نخست مشمول مالیاتی به ازای هر ماه دو برابر ارزش اجاره ماهانه ملک می‌شود که این مالیات در سال‌های بعد ۵۰ درصد بیش از سال قبل خواهد بود. همچنین، این مالیات از سال دوم اجرا و مشمول تمام شهرها نیز می‌شود.  

مالیات بر خانه‌های خالی چقدر است؟ 

بر اساس قانونی که مجلس نوشته و به تایید شورای نگهبان رسیده است، اگر خانه‌ای بیش از چهار ماه خالی بوده و ساکن نداشته باشد، پس از آن به ازای هر ماه در سال اول شش برابر، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر مشمول مالیات متعلق به اجاره خواهد شد. طبق ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم، درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار می‌شود عبارت است از کل مال‌الاجاره، اعم از نقدی و غیر نقدی، پس از کسر ۲۵ درصد بابت هزینه‌ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره. 

به عنوان مثال، اگر یک واحد مسکونی با ودیعه ۵۰ میلیون تومان و اجاره ماهیانه ۲ میلیون تومان بیش از چهار ماه خالی بماند در سال اول مشمول ۳۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود. البته این نوع مالیات به واحدهای کمتر از ۱۵۰ متر در تهران و واحدهای کمتر از ۲۰۰ متر در شهرستان‌ها تعلق نمی‌گیرد اما در مالیات خانه خالی، این معافیت برداشته شده و همه خانه‌های خالی از سکنه را شامل می‌شود. 

پس از اصلاحات صورت گرفته در این لایحه سرانجام به قانون تبدیل شد و به مرحله اجرا رسید و به دنبال اجرایی شدن سامانه املاک و اسکان از ۲۸ مردادماه سال گذشته معادل ۱.۵ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه شناسایی و برای مالکان آنها پیامک ارسال شد و صاحب خانه‌ها باید با توجه به لینکی که در پیامک قرار داشت نسبت به اعلام وضعیت سکونت خانه خود اقدام می‌کردند که بنا به گفته محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی، عدم اصلاح و تغییر وضعیت سکونتی به معنای خالی بودن خانه تلقی می‌شود.
همچنین، بر اساس آخرین اعلام محمد اسلامی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ از ۱.۵ میلیون واحد خالی که تا کنون شناسایی شده حدود ۳۰۰ هزار مسکن به سازمان امور مالیاتی معرفی و به موجب قانون، این سازمان می‌تواند برای اخذ مالیات اقدام کند.

دریافت اولین مالیات از خانه خالی در تابستان ۱۴۰۰

از سوی دیگر، رئیس کل سازمان امور مالیاتی در این زمینه نیز در جدیدترین اظهارات خود در سال جدید گفت که نخستین مالیاتی که از خانه‌های خالی دریافت می‌شود در مرداد ۱۴۰۰ و به اندازه نصف ارزش اجاره ماهانه آن خواهد بود.

طبق اعلام وی برای مواجه نشدن با مالیات‌های بسیار سنگین خانه‌های خود را اجاره دهید. هدف از مالیات بر خانه‌های خالی کسب درآمد نیست، هدف این که افراد خانه‌های خود را خالی نگذارند.

بنابراین، پرونده اخذ مالیات از خانه‌های خالی در سال گذشته بسته است و دریافت مالیات از اولین خانه خالی به تابستان امسال رسید.

به اعتقاد کارشناسان اخذ مالیات از بازار مسکن نقش موثری در کاهش سفته بازی در این بازار خواهد داشت. اما از سوی دیگر، سعدوندی، یک تحلیلگر اقتصادی معتقد است که افزایش نرخ مالیات بر خانه‌های خالی در این طرح  منجر به کاهش عرضه مسکن می‌شود. زیرا، مالکان برای نپرداختن مالیات دیگر تمایلی به داشتن خانه دوم یا سوم نخواهند داشت.

وی جایگزین افزایش نرخ مالیات بر خانه‌های خالی را اخذ مالیات محدود از تمام واحدهای مسکونی می‌داند، زیرا از این طریق هزینه نگهداری خانه‌های خالی افزایش پیدا می‌کند و مالکان تمایل بیشتری برای عرضه واحدهای خالی خود پیدا می‌کنند.

حال باید در انتظار بود که اجرای دقیق و مناسب این مالیات چه تاثیری بر بازار مسکن و به خصوص کاهش قیمت آن خواهد گذاشت. آیا این نوع مالیات به ثبات این بازار یا آشفتگی بیشتر در آن منجر می‌شود؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۲ ۲۲:۵۵

سلام لطفا آدرس یا شماره تلفن در مورد خانه های خالی به مردم بدهید جهت معرفی خانه های خالی آز سکنه این کار جواب میده

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۴ ۱۵:۵۲

همون به کشورهای دیگه ساخت وساز کنند مرده شور هرچه بسازو بفروشه نوبت ما دهه ۷۰ تادیاشد که خواستیم خونه بخریم یهو یدفعه تو عرض چندماه خونه ۲۰۰برابر شد خوشبحال تو وجوانایی دهه ۵۰ که خیلی راحت صاحب خونه شدید الان اداری اینجوری نظر میدی چون به ضررته

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۲ ۲۳:۰۹

نظر به اینکه این قانون ناقض قانون مالکیت است و قوانین می‌بایست از اصل وحدت رویه تبعیت کنند وقوانین نباید ناقض هم باشد،، از طرفی این قانون اگر اجرا شود موجبات فرار سرمایه ودیگر انبوه سازان حاضر به ساخت وساز در کشور نخواهند شد وفعالیت خود را به کشور های همسایه منتقل می‌کنند واز طرفی مردم سرمایه خود را به کشور های دیگر منتقل می‌کنند،،، متاسفانه قانون گذار به جای تسهیل در فراوانی مسکن،، شیوه محدود کردن را پیشه کرده که در سال‌های آتی تبعات این تصمیم غلط آشکار می‌شود،،،

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۹ ۰۹:۱۹

اگر کسی فکر میکنه با این قانون باید بره جای دیگه سرمایه گذاری کنه، به نظرم بفرمایند تشریف ببرند و سرمایه شان هم ببرند. سودهای 200-300 درصدی در جیبشان بود و دودهای تورم افسار گسیخته در چشم مردم. مسکن نیاز اولیه انسانهاست نه ابزار سودجویی. در کشورهایی که نظام اقتصادی و اداری درست و حسابی دارند، به هیچ وجه سود مسکن مثل ایران عجیب و غریب نیست! با این سودهایی که مسکن دارد، در همین ایران نصف آقایون اطبا شدند ساختمان ساز.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۲ ۲۳:۳۱

ما تا به حال متوجه نشدیم که با حرکت های فکر نشده هیچ موفقیت حاصل نمیشه فردا تمام سازنده ها و کسانی که در زمینه ملک و ساخت فعالیت داشتند کنار میرن چرا که با توجه به هزینه های ساخت و قیمت ملک کلنگی و با توجه به اخذ مالیات های تعیین شده قیمت تمام شده بالا بوده و با رکوردی که ایجاد میکنیم خواهیم دید که در آینده نزدیک با کمبود آپارتمان مواجه خواهیم شد تولید اساس یه مملکت هست و تعزیع آن به نفع هیچ کس نیست

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۳ ۰۱:۳۰

بهترین راه کنترل و ثبات بازار مسکن مالیات سالانه بر املاک دوم به بعد و مالیات بر عایدی سرمایه بر سود معاملات مکرر ملک دوم به بعد می باشد و سپس مالیات بر خانه های خالی می باشد،مثل تمام دنیا که با ابزار مالیاتی از سوداگری و دلالی در بازارهای مختلف جلوگیری کرده اند.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۳ ۰۲:۴۰

هر کی فکر خودشه ...

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۳ ۰۳:۳۱

سلام و عرض ادب بسیاری از مجتمع ها بدون پایان کار هستند و همینجور خالی مانده اند. بهترین روش برای پیداکردن خانه های خالی گزارشات مردمی و راستی آزمایی ازطریق بسیج محله است البته اگربخواهید واقعا اجرا بشه.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۳ ۰۶:۰۶

این قانون برای کشورهای اروپایی و پیشرفته خوبه. چون در آنجا دولت خونه در اختیار مردم میگذاره با قرارداد ۹۹ ساله و کسی نیاز نداره خونه دوم داشته باشه. یا مردم پولهای مازاد خود را در بورس سرمایه گذاری میکنن بدون هیچ ترس و دلهره ای و مطمئن هستن سود خوبی گیرشون میاد و با این کار تولید و اشتغالزایی هم بوجود میاد

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۳ ۰۸:۳۹

این قانون نه تنها کمک نمی‌کند بلکه انگیزه را از انبوه ساز صلب می‌کند،،، کمبود مسکن منجر به گرانی،،، و تقاضای بیشتر می‌شود، از طرفی با بی انگیزگی ساخت،، بافت فرسوده بیشتر می‌شوند، و انبوه سازان ترغیب به کار در کشور های همسایه می‌شوند،،، از طرفی آنها که اندکی سرمایه دارند به جای خرید آپارتمان رو به خرید سکه ارز وخرید آپارتمان در کشور های همجوار چون دبی و ترکیه می آورند،،، در مجموع این قانون با قانون مالکیت در تعارض است و موجبات فرار سرمایه وگرانی از کشور را فراهم می آورد.... متأسفانه آن کسی که طرح می‌دهد واجرا می‌کند به عواقب آن نمی اندیشد،،،

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۳ ۱۳:۴۷

تو کردستان (شهر بانه)زندگی برای کرایه نشین طوری سختشده .... شما مسولین کجاید؟ .. توهم که مثل همیشه منتشر نمیکنی

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۳ ۱۳:۵۳

ه مردم رفتن ۱۳بدر من دنبال منزل کرایه ام دربدر(مسولین محترم ترخدا رسیدگی توشهر بانه هرچه خونه خالیه مال ثروتمندان است کرایش نمیدن تا قیمت زمین و..‌‌.ببرن بالا

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۳ ۱۴:۰۶

ان شاءالله که مالیات از خانه های خالی مستدام باشد. اتفاقا کار بجا و شایسته ای است حالا کسی که بخاطر مالیات خانه خالی تمایلی برای خرید خانه دوم نداشته باشد امر پسندیده ای است چون سودا گری در بازار مسکن از بین می رود آنجاست که شاهد قیمت های نجومی املاک نخواهیم بود

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۳ ۱۵:۱۳

بابا شماها خیلی مهمید! کسی که صاحب منزل و......ثروت زیاد هست براش سالانه این مبلغ چیزی نیست.فکر اساسی میخاد که بفکر شماها نمیرسد

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۳ ۱۶:۱۵

کاش فقط برای ۱ماه فقط۱ماه خدایا فقطو فقط۱ماه جای مستاجروصاحب منزل عوض میشد.... سخترین عذاب دراین دنیا مستاجری. خدا هست باید جوابگو باشید

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۳ ۱۸:۰۰

این خلاف شرع میباشد و بهتر است دولت راه دیگری پیدا کند و کلا وضعیت معیشتی مردم را حل کند این راه حل خوبی نیست

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۳ ۱۹:۳۳

به تو چه مربوط پولش را داده اید یا ملک پدرانتان بوده است کدامش اگر جگرش را دارید به قیمت بخرید و در اختیار بی خانمان بگذارید،..

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۳ ۲۳:۵۵

خیلی هم خوب. باید از زمینهای خالی در وسط شهرها و حریم شهرها هم به همین صورت عمل شود. دلیلی ندارد یک نفر چندین رمین مسکونی را احتکار کرده باشد و به گرانی ان با قیمتهای فضایی و کذایی دامن بزند.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۴ ۱۲:۱۱

دیگه ساخت ساز صورت نمی گیره سازنده سرمایه اش را میبره کشور دیگه مثل ترکیه اونجا سر مایه گذاری میکنه سال ۹۹ بیشترین خرید خانه ایرانها داشتند بنا بر این کاری بنایی هم برای طبقه کار گر فاتحه اش خوانده میشه بجای که شغل ایجاد بشه شغل از بین میره !

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۶ ۱۳:۰۷

بجای گرفتن مالیات از مردم از درامدهای باد آوردتون مایه بذارید