• شنبه / ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400011405588
  • خبرنگار : 71516

اتیوپی: تهدیدات سیسی جدید نیست/آماده هرگونه احتمالی هستیم

اتیوپی: تهدیدات سیسی جدید نیست/آماده هرگونه احتمالی هستیم

وزارت خارجه اتیوپی اعلام کرد، تهدیدات رئیس‌جمهور مصر درباره سد النهضه جدید نیست اما آدیس آبابا آماده هرگونه احتمالی است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه اتیوپی اعلام کرد: عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر در سال ۲۰۲۰ دو بار به صورت واضح اعلام کرد که اقدامات نظامی علیه اتیوپی مطرح نیست برای همین این بار اولی است که رئیس‌جمهور مصر علیه قوانین بین المللی صحبت کرده و به اعمال زور تهدید می‌کند.

این وزارتخانه اعلام کرد: به رغم اینکه سیسی برای اولین بار به اعمال زور تهدید کرد اما محمد مرسی، رئیس‌جمهور سابق مصر، حسنی مبارک، رئیس‌جمهور پیشین این کشور و قبل از آن نیز انور سادات اتیوپی را تهدید کرده بودند. بدترین آن‌ها اسماعیل پاشا بود که در سال ۱۸۷۵ و ۱۸۷۶ به اتیوپی حمله کرد و شکست خورد. برای همین ما عادت داریم به اینکه مصر از زور استفاده می‌کند. اظهارات سیسی جدید نیست و اتیوپی منظر خواهد ماند و آماده تمام احتمالات است. ما از همگان می‌خواهیم اشتباه نکنند چراکه اتیوپی نیز تمام گزینه‌ها را در نظر دارد.

این وزارتخانه تأکید کرد: هیچ رهبر مصری یک شب را نخوابیده مگر اینکه برای ایجاد بی ثباتی در اتیوپی تلاش کرده است.

این درحالی است که قرار است وزرای خارجه اتیوپی، سودان و مصر امروز(شنبه) در کنگو مذاکراتی را درباره سد النهضه آغاز کنند.

اخیرا سیسی در اظهاراتی اعلام کرد: اگر حقوق آبی مصر نقض شود بی ثباتی در منطقه رخ خواهد داد. مصر قادر به مقابله با هرگونه تهدیدی است. جنگ ما جنگ مذاکره است و با هرگونه اقدام خصمانه مخالفیم. اما هیچ کسی نمی‌تواند به حقوق آبی ما دست درازی کند.

سد النهضة (سد رنسانس) که توسط اتیوپی بر روی رود نیل در خاک این کشور ساخته شده، در صورت آبگیری کامل، ورودی آب به مصر را به میزان دستکم ۵۰ درصد کاهش می‌دهد و با توجه به اینکه این رودخانه شریان حیاتی و کشاورزی مصر است، خسارت‌های جبران ناپذیری را متوجه مصر خواهد کرد. در مقابل اتیوپی هم استفاده از این سد برای تامین برق مورد نیاز خود را ضروری می‌داند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha