• یکشنبه / ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۸:۲۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1400011506544
  • خبرنگار : 71442

«گاندو»؛ از پخش غیرمنتظره تا توقف یکباره

«گاندو»؛ از پخش غیرمنتظره تا توقف یکباره

ساخت فصل جدید «گاندو» در سکوت خبری، تصمیم دقیقه نودی برای پخش آن در مناسبت نوروز و توقف یکباره پخش، در کنار انتقادها و پاسخ هایی که از همان قسمتهای نخست شکل گرفت، باعث شد که سری دوم این سریال همانند فصل اول آن، با حاشیه های جدی و فراتر از مرزهای یک سریال معمول تلویزیونی همراه باشد.

به گزارش ایسنا، معمولا در ایام نوروز سریال‌هایی در ژانر کمدی مناسب ترین گزینه برای پخش تشخیص داده می‌شوند و اگرچه گاه ملودرام های عاشقانه و اجتماعی هم در کنداکتور نوروزی قرار گرفته اند اما انتخاب سریال امنیتی جاسوسی می تواند اتفاقی کم نظیر برای تلویزیون تلقی شود.

امسال هم با توجه به انتظارهای معمول و همچنین شرایطی که شیوع کرونا برای خانواده ها رقم زده بود، گمان بر این بود که روند پخش سریال های کمدی در نوروز به شکلی مضاعف ادامه پیدا کند و بر همین روال، شبکه سه سیما نیز در کنداکتور نوروزی خود سریالی طنز به نام «بوتیمار» را گنجانده بود؛ اما به ناگاه چند روز مانده به آغاز تعطیلات، «بوتیمار» جای خود را به «گاندو ۲» داد تا تغییر ناگهانی کنداکتور نوروزی سیما از همان ابتدای اعلام رسمی پخش سری دوم «گاندو»، به عنوان پرسشی جدی مطرح شود و در ادامه هم با حاشیه‌هایی که پیرامون این سریال شکل گرفت، این پرسش‌ نیز پررنگ‌تر از قبل در رسانه ها و از سوی مخاطبان عنوان شد.

و البته همان طور که پیش بینی می شد، پخش فصل دوم سریال «گاندو» در تعطیلات نوروزی همانند فصل اول آن با چالش ها و انتقادهایی از سوی نمایندگان دولت مواجه شد.

انتخاب نام «صابونچی» برای یکی از شخصیت های سریال و شباهت آن با اسامی واقعی دو تن از اعضای تیم مذاکره کننده از نخستین حاشیه های «گاندو ۲» بود؛ به نحوی که وقتی پخش قسمتی از این سریال با تاخیر مواجه شد، برخی آن را ممانعت از رفتن روی آنتن تلقی کردند که البته ادامه یافتن قسمت ها، این پیش فرض را موقتا کنار گذاشت.

در همان زمان، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار ویدیویی در صفحه اینستاگرامی خود، در شرح آن نوشت: «منو بشناس که من ایرانم». که انتشار این ویدئو و این جمله، از سوی برخی رسانه ها، واکنش احتمالی به سریال «گاندو ۲» تعبیر شد.

حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس جمهور از دیگر شخصیت هایی بود که به پخش گاندو واکنش نشان داد و در حساب کاربری اش در توییتر نوشت: «ای کاش ضداطلاعاتی داشتیم که جرأت می‌کرد تحلیلی واقع‌بینانه از کارکرد امنیتی مجموعه‌های گاندو ارائه نماید.
ای کاش آقای ظریف و وزیر اطلاعات حقایق را روشن نموده و قوه قضائیه هم عاقبت پرونده متهم جاسوسی در مذاکرات را اعلام می کرد. نباید کوتاه بینی‌های مقطعی جای هنر راهبردی را بگیرد.»

با این همه، انتقادهای گاندو به برجام ادامه دار بود و واکنش دولتی ها هم دامنه دار.

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش با ارسال توئیتی نوشت؛
چگونه می توان اعتماد ملی و امید به آینده را در نسل نو تقویت کرد وقتی که رسانه ملی چنین تصویری از اداره کنندگان کشور ارائه می دهد؟ در رسیدن به مقاصد کوتاه، به اهداف بلند آسیب نرسانیم.

سید عباس صالحی، وزیر ارشاد هم در واکنشی به «گاندو ۲»، توییت کرد:
«کارنامه کشور در رسانه رسمی در قالب خبر، گزارش، مصاحبه، فیلم مستند، سریال‌های سریالی! چنین است:
مسوولان چپاولگر اموال عمومی و جاسوس خارجی هستند!
آیا با این سطح از تبلیغات منفی در تدارک مشارکت حداکثری هستند؟!»

و البته این انتقادها چندان هم بی پاسخ نماند.

تهیه کننده «گاندو» در واکنش به اظهارات وزیر ارشاد نوشت:

«آقای وزیر محترم فرهنگ!
خجالت‌آور است جنابعالی که سالانه مجوز صدها فیلم و سریال شبکه نمایش خانگی و کتاب سیاه و تلخ و مخرب نسبت به خانواده و امنیت روانی جامعه را صادر می‌کنید چطور یک سریال که در آن حس اقتدار ملی و امید مردم را تقویت می‌کند و خط نفوذ انگلیس را به تصویر می‌کشد را تاب نمی‌آورید پناه میبرم به خدا از بستن دهان منتقدان...»

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با هشتگ «گاندو» در پاسخ به انتقادها توییت کرد: «متخصص فیلم و سینما نیستم، اما وقتی فریادهای توأم با تمسخر و توهین مقامات دولتی درباره دو فصل یک سریال تلویزیونی را می‌بینم، حس می‌کنم عصبانیت‌شان ناشی از ضعف سریال نیست؛ بلکه نگران ساخت فصل سوم‌اند در زمانی که ایشان قدرت فشار برای سانسور ندارند.»

فصل سومی که موضوع آن به کنایه از سوی علی جنتی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی به سازندگان پیشنهاد شده بود. جنتی در حساب توییتری خود نوشت: «‌پیشنهاد میکنم صدا و سیما، گاندو ۳ را به افشای شیوه های نفوذ جاسوسان اسرائیلی در نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و نظامی کشور اختصاص دهد که مرکز مهم هسته ای نطنز را منفجر کردند، هزاران سند بکلی سری را سرقت کردند و در روز روشن شهید محسن فخری زاده را به شهادت رساندند و کمترین ردپایی از خود بجای نگذاشتند.»

حاشیه های پیرامون «گاندو ۲» تا همین اواخر پخش هم ادامه داشت و حتی برخی رسانه ها ادعای کاهش بودجه صداوسیما به دلیل پخش این سریال را مطرح کردند.

متقابلا انتقادها به پخش هم از سوی دولتی ها ادامه دار بود؛ به نحوی که سخنگوی دولت در بخشی از صحبت های دو روز گذشته اش تاکید کرده بود، آنچه از صداوسیما پخش می شود باید متضمن افزایش اعتماد عمومی به ارکان و چهره های شاخص نظام باشد. اگر سریالی از تلویزیون پخش می‌شود، همه جانبه نگری و لحاظ کردن همه روایت‌ها در آن حداقل شرط انصاف است.

با این همه سرانجام «گاندو» همان طور که به یک باره روی آنتن آمد، یک باره هم به پایان موقت رسید تا برخی پایان این سریال در قسمت سیزدهم را به فشارها به صداوسیما نسبت دهند. هرچند حسام الدین آشنا، مشاور رییس جمهور با رد این ادعا، در توییتر خود نوشت: «صریح باشید و بازی نکنید بگویید چه کسی از کجا و چه زمانی درباره سانسور یا ممانعت از پخش کدام بخش از کدام سریال بر چه قسمتی از صدا و سیما فشار آورده است؟ آیا صداوسیما اساسا نقشی در تولید یا پخش این سریال داشته است؟»

البته این اظهارات همچنین از سوی مجتبی امینی، تهیه کننده سریال تلویحا تایید شده بود؛ چراکه امینی پس از پایان «گاندو ۲»، بر تولید و پخش ادامه قسمتها تاکید کرده و گفته بود: ما برای رسیدن به پخش نوروز به خاطر درخواست‌های زیاد مردم و پاسخ دادن به نیاز مخاطب در شرایط سخت کرونایی و با تلاش یک گروه دویست نفری سعی کردیم سریال را برای پخش در نوروز آماده کنیم که پخش در قسمت سیزدهم سریال موقتاً به اتمام خواهد رسید.

وی همچنین ابراز امیدواری کرده بود که ادامه سریال «گاندو»، بدون هیچ گونه ملاحظه‌ای روی آنتن برود.

ضمن اینکه کوروش کمره‌ای، مشاور مدیر شبکه سه سیما طی توئیتی اعلام کرد که «ادامه گاندو بعد از انتخابات» خواهد بود و در حقیقت با این جمله که «سخن بسیار است»، به حاشیه های «گاندو» به طور موقت پایان داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۵ ۱۸:۳۷

پخش سریال را قطع کردند که احتمالاً بتوانند باقیمانده آن را در زمان نزدیک به انتخابات پخش کنند.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۴ ۱۸:۰۳

یک سخنم‌از آقازاده ها بشنویم😂😂😂

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۵ ۱۹:۴۷

جدای از انتقادات جناحی و سیاسی، جای تأسف دارد که کار امنیت و اطلاعات در کشور این قدر سخیف، سطحی، دوزاری، و غیر واقعی نشان داده میشود، گاندو تبلور توهم توطئه است. سریالی که قصد دارد با مهندسی توهم، نه تنها ایجاد فاصله اجتماعی میان آحاد جامعه کند، بلکه این ذهنیت را بین مردم پدید آورد که حتی اتفاقات کوچک نظیر وارد شدن ناگهانی به خشک شویی یا پیچیدن معمولی یک خودرو جلوی شما، پشت بند سیاسی امنیتی دارد! دیوان سالاری و اداره مملکت هم به قدری کشک است که رسول و محمد و رئیسش برای شورای امنیت دستورالعمل آنی ابلاغ میکنند یا امنیت خلیج فارس با بی سیم بازی دو فرمانده تامین می شود!! باقی مسئولان و رجال مملکت هم نقشی دارند که بودن و نبودنشان فرقی نمیکند و مردم هم که اصلا حساب نمی آیند. جالب تر محتوای سطحی سریال به قدری تمسخرآمی است که در جاهایی محمد بعنوان یک فرمانده اطلاعاتی، در تحلیل های امنیتی خود از همسرش کمک می‌گیرد، مثلا نمیداند روس ها بیشتر در حال آمدن به ایرانند یا غربی ها!!...این دور در جا زدن ها جای تاسف دارد، در دنیایی که گوگل و ده ها شرکت دیگر تسلط اطلاعاتی بر جهان دارند، و سرویس های اطلاعاتی با تکنیک های جدید دست به عملیات آفندی و پدافندی می زنند، اینجا هنوز از تکنیک های قدیمی که حتی به دوران قاجار بر میگردد استفاده می شود. متاسفانه این توهمات دامن خود برخی از برنامه سازان و کارشناسان را گرفته است و در حماقتشان فرو برده است. امنیت در جهان متجدد ما مفاهیمی فراتر دارد و قدرت و اقتدار ملی کار یک فرد و گروه و اجرای یک سری دستورالعمل ها نیست.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۶ ۱۱:۴۹

من به نظر شما منتقد هستم چون تا به حال سریالی به این زیبایی در تشریح وقایع و خیانت ها ساخته نشده بود

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۶ ۲۲:۴۵

خوب از حقیقت فرار میکنی!

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۶ ۲۳:۱۰

برو بابا تو میدونی امنیت چیه

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۰۴:۳۵

سلام راجع به نظر المیرا بگم که اقای محمد داشت به خانمش یک دستی میزد که ازون خبر بکشه و ازخبراش مطمئن بشه وگرنه اون همه ی اطلاعات دستش بود ونیاز به گوگل یا به قول شما تکنیک دیگری نیست یک مامور امنیتی همه چیزو نمیتونه بر زبان جاری کنه که بله من این همه اطلاعات رو دارم. متاسفانه این سریال خیانت بعضی اقایون رو بر ملا ساخته و بعدشم اگه تو یک ایرانی هستی بزار خیانتا رو نشون بدند. اینا برا امثال شماها توهمه که درکی از گرسنگی و بیچارگی نکشیدین برا مردم بیچاره و عادی واقعیه که چه کثافتایی دارن به مملکتی که چه خون های با ارزشی رو داده خیانت میکنند. بعدشم خانم با سوات یا به قول خودت با سواد یک جوری حرف نزن که همه فک کنند تو هم یک جیسون رضائیان خائن هستی.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۵ ۲۱:۰۶

سریالی سراسر توهم و عشق پلیس بازی

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۳ ۱۷:۳۳

لطفا به نظرات بقیه احترام بگذارید این خیلی خوبه که سریالی ساخته بشه حقیقت کشور رو به رخ کسایی که اصلا خبری از این حقایق نداشتن مثل مردم عادی بکشه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۵ ۲۲:۱۸

پخش گاندو قطع شد چون خائن ها خیلی جیغ کشیدن ، البته مردم منتظر گاندو 4 و 5 هستند

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۵ ۲۲:۳۴

یعنی قرار شده بعد رفتن این دولت این سریال پخش شود تا دولت دیگر به صدا و سیما گیر ندهد یعنی دولت با صدا و سیما توافق کرده این چند ماه آخر که از عمر دولت باقی مانده در آرامش باشد

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۶ ۱۳:۱۱

سلام و عرض ادب خدمت شما من به تمام دست اندرکاران سریال گاندو خسته نباشید ویژه میگم و این سریال رو متوقف نکنید من و خانواده ام هرشب این سریال رو دنبال میکنیم این سریال واقعا جذابه و آرزوی سلامتی برای آقای جواد افشار و تمامی دست اندرکاران 🤍💛

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۶ ۱۰:۱۱

بی صبرانه منتظیریم که گاندوپخش شودوادامه پیداکندممنون ازعوامل این سریال باغیرت

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۶ ۱۰:۱۳

واقعا که میخوان رای مارو بگیرن بعدا پخش کنن مثل نوش دارو بعد مرگ سهراب 😏

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۶ ۱۳:۳۷

سریال ایرانی تا این حد جذاب و با محتوا ندیده بودم. واقعاً دست همگی بازیگران، کارگردان، تهیه کننده، و همه عوامل اجرایی درد نکنه.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۶ ۱۰:۳۰

گاندو از قسمت اول خوب شروع شد ولی چون سریال را قطع کردن نمیتوان کامل در ان نظر داد چرا مردم نباید بدانند؟ چرا گاندو رو سانسور می کنند؟ چرا سریال را قطع کردند؟ چه گندی خورده که مردم نباید بدانند؟ چرا مجتبی امینی در پیام خودش نوشت «امیدواریم گاندو در اینده ای نزدیک بدون «هیچ ملاحظه ای زوی انتن برود» چرا؟ بالا خره باید کس پاسخ گوی مردم باشد!

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۶ ۱۳:۰۷

این سریال عالیه من به تمام دست اندرکاران سریال گاندو خسته نباشید ویژه میگم واقعا این سریال به ما یاد داد که از سرزمین خود در برابر مزدوران محافظت کنیم و نزاریم کسی به خاک کشورمان تجاوز کند

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۶ ۱۲:۵۰

سلام سریال گاندو خیلی خوب و بی نظیر بود امیدوارم که ادامه داشته باشه وبا همون بازیگرها ولی خیلی تابلو بود که به زور بعضیها قطع شد فکر کنید که چه گندی زدن که اینقدر اصرار به قطع سریال داشتن

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۶ ۱۲:۵۴

سریالی بسار بسیار جالبی وروشنگر است کوتاه نظران به ان حمله میکنن حتما به خودشان شک دارن.این سریال حق میگوید همه مردم اگاهند وخوب خوب همه چیز را میفهمن دمتان گرم سربازان گمنام امام زمان.ممنون

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۶ ۱۸:۰۷

سلام خسته نباشید به بازیگران این سریال زیبا و قشنگ ادامه سریال کی و چند شنبه پخش میشود ؟‌

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۶ ۱۹:۲۴

سلام این سریال بهترین سریاله معرکس از کارگردان سریال آقای جواد افشار از تهیه کننده بازیگران محترم و تمام عوامل این سریال تشکر میکنم لطفا دوباره این سریال را پخش کمید منظورم از ادامه است و فصل بعدی منتظر فصل های بعد هستیم ممنون

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۶ ۲۰:۱۶

سریال بسیار خوب وجذابی بود.ما متوجه شدیم که چقدر کار سربازان گمنام امام زمان دشوار است. ممنون از تهیه کننده وکارگردان وبازیگران این مجموعه به امید پخش بدون سانسور این سریال

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۶ ۲۲:۲۳

ایا ازادی که می گفتن اینه !! توی یکی از سخنرانی های روحانی شنیدم که می گفت دولت یازدهم دولت ازادی هست و حتی هر کسی انتقاد کند بهش جایزه هم می دیم !!! بابا ایول جایزه نخواستیم لااقل جلو پخش سریال 16 قسمتی را نگیرید !!!

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۶ ۲۳:۱۲

آقادمتون گرم فوق العاده ترین سریالیه که پخش شده منتظر بقیشم هستیم

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۶ ۲۳:۴۳

مردم ایران وقتی یه فیلم یا سریالی را پسند میکنند دوست دارنندبه چه حقی به آنها بی احترامی میشود و به خود جرات میدهند سرخود وبه خاسته خود مانع پخش آن شوند؟؟؟اگر این حمایت مردم نباشد شما عددی نیستید پس خود را ضایع نکنید عوامل گاندو ما شما را دوست داریم و میخاهیم ادامه سریال راهمان گونه که واقعیت دارد بسازید

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۷ ۰۰:۱۴

افتخار می کنم به عنوان یک ایرانی به غیر از فوتبال هیچ برنامه ای از سیمای میلی تماشا نمی کنم وبه این مزخرفات اهمیت نمی دهم.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۸ ۰۵:۱۱

سریال گاندو اقتدار امنیت ملی را نشان می دهد لطفا بقیه قسمت های این سریال را هم پخش کنید و نگذارید این سریال پخشش قطع بشه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۲ ۱۳:۵۴

من واقعا از سریال گاندو خوشم میاد خیلی جذاب و عالی ساخته شده انشاالله که حاشیه ها و انتقادات کم بشه و ما دوباره بتونیم این سریال عالی رو نگاه کنیم. ممنون از تمامی عوامل گاندو

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۲ ۱۹:۳۴

به نظر من گاندو خیلی خیلی خوب هست و کسانی هم که میگن متوقف بشه حتما از گاندو میترسن چون لابد دستشون رو میشه

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۱۱:۰۹

ابن سریال یه پرونده واقعی رو به نمایش گذاشته و گناهکار رو مشخص میکنه و کسی که گفت گاندو متوقف بشه حتما خودش گناهکاره اما اون کسی که میگه این سریال توهمه کاملا اشتباه میکنه چون این اتفاقات تو کشور رخ داده و امثال ما ها خواب بودیم و هیچی ندیدیم این افرادی که میگن توهمه چهار تا نظر مزخرف شنیدن جو گرفتتشون انشالله یه دولت خوب بیاد بر کشور مسلط بشه که اونقدر جرئت داشته باشه یه فیلم رو به خاطر سیاسی بودنش متوقف نکنه البته دولت خوب با انتخاب مردم میاد امید وارم این بار مردم اشتباه رأی ندن

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۸ ۰۴:۱۶

به نظرم فیلمش خوبه 👍 ولب توهین هم شده بود توش