• سه‌شنبه / ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۹
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400011708057
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری:

الزامی بر افزایش تعداد مراکز علمی کاربردی وجود ندارد

الزامی بر افزایش تعداد مراکز علمی کاربردی وجود ندارد

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه الزامی بر افزایش تعداد مراکز علمی کاربردی وجود ندارد، گفت: اصل این است که مراکز موجود به‌اندازه کافی مورد حمایت قرار گرفته و تقویت شوند.

بهروز شایق بروجنی ۱۷ فروردین‌ماه در بازدید از ایسنا با اشاره به‌ اینکه کرونا بیشترین آسیب را به مجموعه آموزشی کشور وارد کرده است، اظهار کرد: در این بین، مجموعه‌های مهارتی بیشترین آسیب را متحمل شدند چرا که آموزش‌های نظری به‌راحتی می‌تواند از طریق فضای مجازی دنبال شود اما درباره آموزش دروس مهارتی این مسئله صدق نمی‌کند.

وی افزود: دو سوم آموزش‌های دانشگاه علمی کاربردی به‌صورت عملی و یک‌سوم نظری هستند، این در حالی است که طبق برنامه‌ریزی‌ها آموزش‌ها باید طبق برنامه برگزار شود، از سویی دیگر رعایت پروتکل‌ها اجازه صحیح در برگزاری برنامه‌ها و ارائه دروس عملی را نمی‌دهد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری در ادامه به مسئله پذیرش دانشجو در این دانشگاه اشاره و تصریح کرد: در مجموع پذیرش دانشجو در کشور به دلایلی همچون کاهش جمعیت دانشجویی و گسترش صندلی‌های دانشگاه‌ها با کاهش استقبال مواجه شده است.

وی ادامه داد: اما در بهمن‌ماه سال گذشته نسبت به سال ۹۸ استقبال نسبی مناسبی از ورود به دانشگاه علمی کاربردی در استان صورت پذیرفت، به‌صورتی که در مهرماه ۹۹، ۹۵۰ دانشجو در این دانشگاه جذب شد و حدود ۵۰ درصد این تعداد ( معادل حدود ۴۳۰ نفر) در مرحله تکمیل ظرفیت پذیرش شدند.

شایق با اشاره به اینکه فراخوان جذب مدرس برای دانشگاه علمی کاربردی در شهریورماه هر سال برگزار می‌شود، بیان کرد: در سال گذشته مسئله کیفی‌سازی مدرسان و افزایش سطح علمی اساتید با توجه به مدارک تحصیلی و تجربه عملیاتی شد، به‌نحوی که طی ارزیابی‌های صورت‌گرفته دانشگاه علمی کاربردی استان یکی از برترین مراکز جذب مدرس در سطح کشور شناخته شد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه دو گروه مدرس در دانشگاه علمی کاربردی فعالیت دارند، اظهار کرد: افرادی که در فراخوان شرکت‌ می‌کنند دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد بوده و یا عضو هیات علمی هستند که کد مدرسی دریافت می‌کنند، گروه دوم افراد خبره‌ای هستند که الزاما نیاز به داشتن مدرک کارشناسی ارشد نداشته و دارای تجربه بالا در آن رشته بوده و البته باید صلاحیت این گروه مورد تایید قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه از سال گذشته و از سوی وزارت علوم طرح آمایش آموزش عالی به استان‌ها ابلاغ شده است، اضافه کرد: این طرح در استان به ریاست رئیس دانشگاه شهرکرد تشکیل شده است، دانشگاه علمی کاربردی استان نیز از واحدهای استانی خود درخواست کرده است که بر اساس مطالعات، نقاط قوت و ظرفیت‌های استان را ارئه داده که طبق آن پیشنهاد افزایش یا کاهش رشته‌های دانشگاهی صورت بگیرد.

شایق با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف این آمایش حذف رشته‌های غیر ضروری است، یادآور شد: در ورودی مهرماه 1400، حدود ۲۵ درصد از رشته‌های دانشگاه علمی کاربردی دانشجو پذیرش نخواهند کرد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: طبق این آمایش به این نتیجه رسیده‌ایم که نیازی به اضافه شدن رشته‌های جدید در این دانشگاه نیست از طرفی حذف برخی رشته‌های غیرکاربردی در این دانشگاه به دلیل ماموریت آن مرکز امکانپذیر نیست و گاهی یک رشته‌ با وجود متقاضی کم همچنان پابرجا باقی مانده و حذف نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه الزامی بر افزایش تعداد مراکز علمی کاربردی وجود ندارد، بیان کرد: اصل این است که مراکز موجود به‌اندازه کافی مورد حمایت قرار گرفته و تقویت شوند.

شایق در ادامه با تقدیر از جهاد دانشگاهی استان خاطرنشان کرد: این نهاد دارای ریشه و سابقه زیادی بوده که به‌عنوان حامی مرکز علمی و کاربردی عمل می‌کند و در برگزاری آموزش‌های کوتاه‌مدت موفق عمل کرده است.

وی تصریح کرد: هماهنگی میان دانشگاه علمی کابردی و جهاد دانشگاهی با شناسایی ظرفیت‌های استان و در نتیجه برگزاری دوره‌های مهارتی می‌تواند در حل مشکلات کشور اثرگذار باشد و مردم باید خود به این نتیجه برسند که حل مشکلات کشور با فراگیری مهارت امکان‌پذیر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha