• سه‌شنبه / ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۵:۳۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400011708132
  • خبرنگار : 50378

هیچ‌گونه مجوز تخریب و عملیات اجرایی برای خانه کوزه کنانی صادر نشده است

هیچ‌گونه مجوز تخریب و عملیات اجرایی برای خانه کوزه کنانی صادر نشده است

ایسنا/خراسان رضوی معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: طرح‌های حفاظت، مرمت، بازسازی و توسعه خانه کوزه کنانی در شورای فنی استان بررسی و مصوب شده، اما هیچ‌گونه مجوز تخریب و عملیات اجرایی صادر نشده است.

مرجان اکبری در گفت‌وگو با ایسنا و با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر تخریب خانه کوزه کنانی با بیان این مطلب، اظهار کرد: دو جلسه شورای فنی در ۲۵ اسفند ۹۹ با موضوع بررسی طرح اثر فرهنگی تاریخی موسوم به خانه کوزه کنانی مشهد و ۲۸ اسفند ۹۹ با موضوع طرح بازسازی و توسعه خانه کوزه کنانی برگزار شده و طرح‌های حفاظت، مرمت، بازسازی و توسعه این اثر بررسی شده است.

وی ادامه داد: این طرح‌ها توسط مشاور ذی‌صلاح در شهر اصفهان با همکاری مشاور محلی دارای تخصص مرمت آثار میراث فرهنگی در مشهد ارائه شده است.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به سابقه اقدامات انجام شده برای این اثر تاریخی افزود: با توجه به این که در جلسه با حضور دکتر طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارت مقرر شد که دکتر جبل‌عاملی پیشکسوت میراث فرهنگی از این اثر بازدید و طرح‌های حفاظت، مرمت، بازسازی و توسعه با نظر این صاحب‌نظر تهیه شود. در راستای بازدید به عمل آمده از محل و طبق نظر این کارشناس پیشکسوت و صاحب نظر میراث فرهنگی در قالب سه صفحه گزارشی تهیه و  ارائه شد.

اکبری عنوان کرد: با توجه به تفویض اختیار صورت گرفته از سوی معاون میراث فرهنگی وزارت، طرح تهیه  شده برای این اثر تاریخی فرهنگی نیز بر اساس نظرات دکتر جبل‌عاملی پیشکسوت و صاحب‌نظر میراث فرهنگی تهیه و پیش طرح (فاز صفر پروژه) علاوه بر اخذ تائید از شورای فنی میراث فرهنگی استان، در شورای فنی کشور نیز ارائه و تائید شده است.

وی با بیان این که پروژه  شامل بخش حفاظت، مرمت، بازسازی و توسعه است، اظهار کرد: در قسمت اول که طرح با موضوع مرمت ارائه شده، طرح‌های عملیاتی تائید و مقرر شده است که آلبوم نقشه به اداره‌کل ‌میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان برای ممهور شدن به مهر شورای فنی توسط مشاور آماده و توسط کارفرما ارائه شده که تاکنون واصل نشده است.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، ادامه داد: در قسمت دوم که بازسازی و توسعه بنا قرار دارد نیز فاز اول طرح‌های معماری  مورد تائید قرار گرفت و مقرر شد ضمن اعمال اصلاحات اعلام شده از سوی شورای فنی، نقشه های فاز ۲ توسط مشاور در شهر اصفهان بلافاصله تهیه و برای طی روند تصویب در شورای فنی میراث فرهنگی استان ارائه شود.

اکبری تصریح کرد: اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی پس از دریافت طرح‌ها برای انجام اقدام قانونی لازم آمادگی دارد.

وی در خصوص انتشار اخباری مبنی بر تخریب خانه تاریخی کوزه کنانی اظهار کرد: بخش فرو ریخته شده توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی مورد بازدید قرار گرفته و اخطار لازم نیز داده شده است، البته این بخش در جبهه شمالی و محدوده طرح بازسازی قرار دارد و بر حفاظت عناصر واجد ارزش تاکید شده است. همچنین ابنیه دارای ارزش معماری در جبهه جنوبی و شرقی به صورت کامل در برنامه حفاظت و مرمت قرار دارد.

اکبری یادآور شد: هیچ‌گونه مجوز تخریب و عملیات اجرایی برای این بنا صادر نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha