• چهارشنبه / ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۵:۵۴
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1400011809111
  • خبرنگار : 30165

چاپ مقاله دانشجوی دکترای مطالعات اعتیاد در مجله آمریکایی

چاپ مقاله دانشجوی دکترای مطالعات اعتیاد در مجله آمریکایی

مقاله شهاب باحشمت، دانشجوی دکترای رشته مطالعات اعتیاد دانشکده فناوری های نوین پزشکی با عنوان "همسرآزاری و کودک آزاری مرتبط با مصرف مواد غیرقانونی در ایران: یک مرور نظام مند و فراتحلیل" در مجله آمریکایی Trauma, Violence, & Abuse به چاپ رسید.

به گزارش ایسنا، مقاله شهاب باحشمت دانشجوی دکترای مطالعات اعتیاد دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با عنوان "همسرآزاری و کودک آزاری مرتبط با مصرف مواد غیرقانونی در ایران: یک مرور نظام مند و فراتحلیل"، ۲۱ اسفند ماه ۹۹ در مجله آمریکایی Trauma, Violence, & Abuse با ضریب تاثیر 6.232 با نمایه های معتبر دنیا به چاپ رسیده است.

شهاب باحشمت ضمن تشکر از استادان خود، دکتر آفرین رحیمی موقر، دکتر معصومه امین اسماعیلی، دکتر ژاله غلامی و دکتر بهرنگ شادلو که در این پژوهش وی را یاری کردند، گفت: این مقاله نشان داد مصرف مواد غیرقانونی در مردان ایرانی با افزایش خطر خشونت خانگی همراه است. در این پژوهش با روش مرور نظام مند و متاآنالیز (فراتحلیل)، نتایج 18 مطالعه ایرانی مرتبط با یکدیگر (14 مطالعه مرتبط با همسر آزاری و 4 مطالعه مرتبط با کودک آزاری) با هدف ترکیب آماری یافته ها با هم ادغام شدند.

بنابر اعلام روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ وی همچنین درباره نتایج این مقاله گفت: ترکیب نتایج این مطالعات نشان داد مصرف مواد غیرقانونی در مردان ایرانی می تواند خطر هر نوع خشونت، خشونت فیزیکی، روانی و جنسی نسبت به همسر را در بازه زمانی یکساله به ترتیب به میزان 3.5، 5.4، 6.2 و 7.2 برابر افزایش دهد. در مورد کودک آزاری نیز نتایج نشان داد خشونت فیزیکی یکسال اخیر نسبت به کودکان در والدینی که مصرف مواد غیرقانونی داشتند، 3.9 برابر بیشتر از والدین عادی بود. این نتایج، ضرورت تدوین مداخلات مؤثر به منظور پیشگیری و مراقبت از خشونت در زنان و کودکان دارای سرپرست مصرف کننده مواد غیرقانونی را برجسته می سازد. به این منظور، انجام اقدامات مناسب برای افزایش آگاهی‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی نسبت به آسیب پذیری زنان و کودکان و بهبود مهارت‌های مقابله ای این قشر از افراد جامعه ضروری به نظر می‌رسد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha