• پنجشنبه / ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۸:۵۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400011909384
  • خبرنگار : 50165

رئیس اتاق بازرگانی زنجان:

نقشه راه تجارت خارجی زنجان ویرایش می‌شود

نقشه راه تجارت خارجی زنجان ویرایش می‌شود

ایسنا/زنجان رئیس اتاق بازرگانی زنجان گفت: نقشه راه تجارت خارجی زنجان ویرایش می‌شود.

علی یگانه‌فرد شامگاه دیروز (۱۸ فروردین‌ماه) در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، ضمن تسلیت شهادت دو تن از محیط‌بانان زنجانی، اظهار کرد: سال گذشته سال بسیار سختی برای عموم مردم ایران به ویژه فعالان اقتصادی بود. مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده و از طرف دیگر تحریم‌های ظالمانه آمریکا و استکبار جهانی و متاسفانه تحریم‌های مضاعف داخلی، فضا را برای فعالان اقتصادی تنگ کرده بود که امید است امسال در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها که از سوی مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده است، شاهد رونق کسب و کار و تجارت در کشور باشیم.

وی با اشاره به اینکه تقویم جلسات شورا، به‌ صورت منظم برای سال‌جاری تدوین شده است، افزود: برای هر جلسه در طول امسال موضوعات مشخص شده تا با نظرات کارشناسی که اخذ و اعمال می‌شود، نتایج مطلوبی حاصل و در کنار آن پیگیری سایر مشکلات نیز در دستور کار قرار گیرد.

این مسئول با اشاره به ویرایش نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان، گفت: در چهار فصل، اقداماتی که باید انجام و عملیاتی شود، مشخص شده که امید است در این راستا گام‌های عملیاتی برداشته شود.

در ادامه این جلسه، گزارشی از سوی دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان با عنوان برنامه‌های پیش‌نیاز تحقق شعار سال و انتظارات بخش خصوصی در سال‌جاری ارائه شد که بر اساس آن سال گذشته ۱۱ جلسه اصلی شورا و ۱۹ جلسه کارشناسی برگزار شده و دستور جلسات مختلفی از جمله صنایع نساجی، زیتون، حوزه کشاورزی، صنایع دارویی، صنایع تبدیلی، فرآورده‌های فلزی و غیره مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفته است.

در ادامه این گزارش، برنامه‌های عملیاتی نقشه راه تجارت خارجی استان در سال ۱۴۰۰ به‌ عنوان پیش‌نیاز تحقق شعار سال در بخش‌های مختلف، از جمله اعزام هیئت‌های تجاری و پذیرش، نمایشگاه‌های مشترک، وبینارها، اجلاس با کشورهای همسایه ایران و کشورهای دارای ارتباط تجاری، نشست مشترک با سایر اتاق‌ها، دعوت از سفرای کشورهای مختلف برای سفر به استان زنجان، شناسایی کشورهای با هدف بازار جدید و کشورهایی با حفظ بازارهای قبلی و کشورهای دارای اولویت تجارت با استان در سال ۱۴۰۰ ارائه شد.

همچنین در بخش دیگری از این گزارش در راستای حمایت از تولید مشکلات و پیشنهادات احصا شده بود که بر اساس آن در این بخش ضعف فناوری در بخش کشاورزی، صنعت و معدن استان، فاصله زیاد از تولید فناورانه، تملک واحدهای تولیدی توسط بانک‌ها، اجرا نشدن صحیح الگوی کشت محصولات کشاورزی، از جمله مشکلاتی بود که برای حل آن‌ها پیشنهاداتی از جمله تقویت آموزش و پژوهش در واحدهای صنعتی و تولیدی و مراکز تحقیق و توسعه، پشتیبانی هرچه بیشتر از شرکت‌های دانش‌بنیان، حل و فصل دعاوی و داوری مشکلات واحدهای صنعتی تولیدی با حکمیت اتاق بازرگانی، تقویت بیمه محصولات کشاورزی و ترویج و اجرای کشاورزی قراردادی و غیره در نظر گرفته شده بود.

در بخش پشتیبان‌ها نیز مشکلاتی از جمله نبود اطلاعات مشترک از مشکلات و موانع کسب و کار میان ستادها، کارگروه و شوراهای استانی، همکاری و هم‌افزایی کم‌رنگ همه دستگاه‌های ذی‌ربط و قوا، سرعت پایین برنامه‌ریزی و اقدامات برای رفع موانع تولید و زمان‌بر بروکراتیک احصا شده بود و پیشنهاداتی از جمله هم‌فکری و آگاهی از مشکلات و موانع کسب و کار تولید در استان در قالب نشست‌های پی‌درپی و مشترک ستادها و کارگروه‌های استانی، افزایش سطح اختیارات کارشناسی دستگاه‌های اجرایی استان، تشکیل کارگروه موانع یا عضویت دستگاهای ذی‌ربط و غیره پیشنهاد شده بود.

در بخش مانع‌زدایی‌ها نیز مشکلاتی از جمله رسیدگی به دفاتر ۱۰ سال گذشته شرکت‌ها، اعمال رویه واحد در پذیرش چک و سفته و وثایق در زمان تقسیط بدهی،  استفاده نکردن از اختیارات تقسیط بدهی، تطابق نداشتن برخی استانداردها با استانداردهای جهانی، کمبود نیروی انسانی در گمرک، محدودیت منابع بانکی و مشکل در گشایش اعتبارات اسنادی احصا شده بود و پیشنهاداتی از جمله محدود کردن رسیدگی به دفاتر شرک‌ها صرفاً در یک سال آخر مالی، بازنگری در سهم بیمه کارفرما، اعمال مساعدت در پذیرش سایر اسناد در زمان تسویه بدهی، افزایش سقف اعتبارات بانک‌ها در استان‌ها، تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری فی ما بین بانک‌ها و بخش خصوصی در استان و ... ارائه شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha