• پنجشنبه / ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1400011909426
  • خبرنگار : 50310

خاک را طبیعی تقویت کنیم

خاک را طبیعی تقویت کنیم

ایسنا/لرستان یک محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: جهت تقویت خاک و کمک به آن جهت نگهداری آب می‌توان از تقویت‌های کننده‌های طبیعی خاک استفاده کرد.

محمدعلی قنبرپور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یشترتقویت کننده‌های خاک، بافت خاک را بهبود بخشیده و توانایی خاک را در نگهداری آب افزایش می‌دهند.

وی ادامه داد: بسیاری از آن‌ها، پوشش بسیار مناسبی برای خاک تولید می‌کنند و برخی از نظر ارزش غذائی مناسب هستند، هر چند ممکن است حاوی مقادیر متغیری از سه عنصر مهم و ضروری یعنی نیتروژن، فسفر و پتاسیم باشند.

قنبرپور با اشاره به این‌که بسته‌های کودی موجود در بازار هم در صنایع وابسته به کشاورزی تولید می‌شوند، عنوان کرد: کشاورزان، کمپوست قارچ، پوسته برنج و دیگر موادی را که در حین تولید محصولشان بدست می‌آورند را می‌فروشند تا به کود آلی تبدیل شود و در برخی از شهرها مواد مختلف زاید جمع‌آوری شده و پس‌از طی فرآیندها و بسته‌بندی، به رایگان یا بصورت فروش، در اختیار مردم قرار داده می‌شود.

این محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان در رابطه با زمان و چگونگی استفاده از مواد اصلاح یا تقویت کننده، عنوان کرد: از پائیز تا زمستان که هنگام خواب گیاهان بوده، فرصت خوبی است که مواد را در ۳۰ سانتیمتری خاک مخلوط نموده تا در این زمان به مواد مورد استفاده گیاه تبدیل شوند.

وی ادامه داد: در خاک‌های شنی این مواد اصلاح کننده، ذرات خاک را بهم می‌چسبانند و ظرفیت نگهداری آبِ خاک را افزایش می‌دهند و از طرف دیگر در خاک‌های رُسی یا سنگین هم می‌توانند به افزایش نفوذپذیری خاک، منجر شوند.

قنبرپور با اشاره به این‌که برخی کارخانه‌ها لیست مواد غذائی موجود در بسته را روی آن درج کرده‌اند و البته برخی هم اینکار را انجام نمی‌دهند، افزود: هر چه سن کود تولیدی بیشتر باشد کود بهتری است، بعبارت دیگر تجزیه مواد کافی و اوره حیوانی از آن جدا شده است.

این محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان عنوان کرد: یکی‌از راه‌هایی که کود تازه یا به عبارتی داغ را می‌توانیم تعدیل کنیم این است که آنرا در معرض هوا قرار دهیم، اگر کود تازه‌ای داشتید که بوی آمونیم می‌داد باید بمدت ۶ هفته آنرا در معرض هوا قرار دهید. مکرر آنرا زیر و رو کرده و هرگز کود تازه مصرف نکنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha