• پنجشنبه / ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۶:۱۵
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1400011909733
  • خبرنگار : 80001

آغاز ثبت اطلاعات ملکی در سامانه املاک

فرصت دو ماهه از امروز/ خانه خود را ثبت نکنید یارانه‌تان قطع می‌شود

فرصت دو ماهه از امروز/ خانه خود را ثبت نکنید یارانه‌تان قطع می‌شود

بر اساس اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۵ آذرماه ۱۳۹۹ مجلس، مبنای دریافت خدمات دولتی از قبیل یارانه، افتتاح حساب بانکی، پلاک خودرو، انشعابات خانگی، گذرنامه و بسیاری دیگر از خدمات، ثبت اطلاعات ملکی در سامانه املاک و اسکان و دریافت کد یکتا خواهد بود که عدم ثبت نام به معنای قطع این خدمات است.

به گزارش ایسنا، ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی خانوارها در سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir از امروز پنجشنبه ۱۹ فروردین آغاز شده است. طبق این قانون «کلیه سرپرستان خانوار اعم از شهری و روستایی، مالک و مستاجر و تمامی مالکین واحدهای مسکونی مکلف هستند که اطلاعات محل سکونت (اقامتگاه) و املاک تحت مالکیت خود (با مالکیت‌های رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی) را ظرف مدت دو ماه از تاریخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ در سامانه املاک و اسکان درج کنند».

در بند ۷ از تبصره ۸ این قانون، موضوع مهمی وجود دارد که هموطنان لازم است به آن توجه کنند. طبق این بند «پس از پایان مهلت خوداظهاری موضوع تبصره (۱) این ماده، دستگاههای اجرایی مکلفند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب باکی و صدور دسته چک، خدمات ناشی از اعمال سیاستهای حمایتی، یارانه ای و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گاز طبیعی، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهینامه رانندگی، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه، ثبت نام مدارس در منطقه محل اقامت، استحقاق دریافت خوابگاه دانشجویی و امثال آن را صرفا با اخذ کد ملی و بر اساس کد پستی یا شرح نشانی یکتای درج شده مربوط به اقامتگاه اصلی آنان در سامانه املاک و اسکان کشور ارایه کنند. همچنین حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این تبصره، کلیه ارایه دهندگان خدمات عمومی از قبیل آب و فاضلاب، برق، گاز و تلفن مکلفند قبوض مصرفی را بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه املاک و اسکان کشور، مطابق با کد پستی یا نشانی یکتا و به نام مالک یا بهره بردار صادر نمایند».

به عبارت ساده تر، مفهوم این بند از قانون این است که در صورت عدم ثبت اطلاعات ملکی خود از یارانه، پلاک خودرو، خدمات بانکی، انشعابات خانگی، گذرنامه و ... محروم خواهید شد. در واقع کسی که اطلاعات ملکی خود را ثبت می کند یک کد یکتا دریافت خواهد کرد که مبنای ارایه خدمات دولتی، این کد یکتا خواهد بود.

البته ثبت نام در این سامانه به معنای جریمه مالیاتی نخواهد بود. شما می توانید یک اقامتگاه اصلی و یک اقامتگاه فرعی غیر از شهر محل اقامت خود داشته باشید که مشمول مالیات نخواهند شد.

همچنین خانه های واقع در روستاها و شهرهای دارای جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر در صورت خالی بودن مشمول مالیات نمی شود. البته واحدهای مسکونی واقع در شهرهای زیر ۱۰۰ نفر جمعیت و روستاها که مالک و بهره بردار آنها هریک جداگانه در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد در حکم خانه خالی تلقی و مشمول جریمه ای معادل ۲۰ درصد مالیات سال اول این قانون خواهد شد.

واحدهای نوساز نیز پس از ۱۲ ماه و در طرح پروژه های انبوه سازی پس از ۱۸ ماه از زمان صدور گواهی اتمام عملیات ساختمانی مشمول مالیات موضوع این ماده می شوند.

جریمه ای که برای خانه های خالی در نظر گرفته شده چقدر است؟

بر اساس قانون هر واحد مسکونی واقع در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر که به استناد سامانه املاک و اسکان بیش از ۱۲۰ روز ساکن نداشته باشد در سال اول مشمول شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر مالیات متعلقه می شود.

مالیات متعلقه در واقع مالیاتی است که به خانه های اجاره ای تعلق می گیرد. طبق قانون واحدهای بالای ۱۵۰ متر در تهران و بالای ۲۰۰ متر در شهرستانها که اجاره داده می شوند مشمول مالیات هستند. بدین صورت که تا ۳ میلیون تومان درآمد اجاره مشمول ۱۵ درصد، بین ۳ تا ۱۰ میلیون مشمول ۲۰ درصد، بین ۱۰ تا ۲۵ میلیون شامل ۲۵ درصد، بین ۲۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان مشمول ۳۰ درصد و بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان شامل ۳۵ درصد مالیات خواهد شد.

حالا این رقمها با ضرایب شش برابر در سال اول مشمول خانه های خالی می شود. البته این بدان معنا نیست که قرار است از همه واحدهای اجاره ای مالیات دریافت شود بلکه ضرایب مالیاتی مربوط به خانه های اجاره ای بالای ۱۵۰ متر و بالای ۲۰۰ متر مبنایی برای محاسبه مالیات خانه های خالی قرار می گیرد. یعنی کماکان واحدهای اجاره ای کمتر از ۱۵۰ متر در تهران و بالای ۲۰۰ متر در شهرستانها از پرداخت مالیات معاف هستند.

همچنین در اصلاحیه موادی از قانون مالیاتهای مستقیم، معافیتهای مشروط برای واحدهای مسکونی موقوفه، دانشجویان، طلاب، دانش آموزان، شاغلان و مبتلایان به بیماری های خاص در صورت اقامت در شهری غیر از اقامتگاه اصلی و فرعی در نظر گرفته شده است. واحدهای مسکونی محل اشتغال صاحبان صنوف و مشاغل از جمله گردشگری و زیارتی در صورت درج در سامانه از مالیات معاف هستند. متن کامل قانون را می توانید در «قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم» مصوب پنجم آذرماه ۱۳۹۹ مشاهده کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۹ ۱۹:۴۲

اطلاعات دقیق نیست مطابق همین قانون داریم: در صورتی که اقامتگاه اصلی خانوار، تحت تملک یکی از اعضای خانوار باشد، خانوار مذکور می تواند حداکثر یک واحد دیگر از واحدهای تحت تملک خود را در همان شهر محل اقامتگاه اصلی به عنوان اقامتگاه فرعی ثبت نماید. اقامتگاه‌های موضوع این بند مشمول مالیات مندرج در ماده (۵۴ مکرر) این قانون نمیشوند. یعنی هر خانوار می تواند 2 ملک در یک شهر داشته باشد یکی اصلی و یکی فرعی

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۰ ۱۰:۵۱

سلام من در ایران نیستم چطوری خانه خود راثبت کنم

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۹ ۲۱:۵۱

لطفا این سوال رو هم در خبرهاتون پیگیری کنید. فقط باید سرپرست خانوار ثبت کند . مثلا یک خانه که به نام همسر سرپرست هست چه جوری میشه شرایطش؟ ممنون

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۹ ۲۳:۰۶

چرا اخبار را بررسی نکرده میگذارید. این سایت از 10 اردیبهشت برای ثبت اطلاعات باز است و نه از 19 فروردین

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۳۰ ۱۲:۳۱

تاثیری در قیمت ملک نداره

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۰ ۱۰:۰۲

این کارو باید چند سال پیش انجام می دادید نه حالا که قیمت ملک نجومی شده،مثل اکثر کشورهای جهان

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۰ ۱۱:۳۵

سلام.من نه خونه دارم نه ماشین سواری ونه سهام عدالت.این چوس یارانه راهم قطع کنیدخیرندیده ها.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۰ ۱۲:۵۳

سلام خانه نیمه ساز یا زمین ساخته نشده چه حکمی دارد؟

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۰ ۱۳:۲۳

در سولقان منطقه ۵ تهران بسیار هستند کسانی که چندین خانه و باغ ویلا دارند که جایی ثبت نشده و یارانه بگیر هم هستند انهم به دلیل اینکه خانه ها قولنامه ای است

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۰ ۱۳:۳۷

بنظرم تمام کسانی که حقوق ثابت دارند باهرمبلغی....وتمام مالکین باید ازلیست یارانه بگیرها حذف بشن...تمام یارانه ها معیشتی نقدی وبنزین...اختلاف طبقاتی زیاد شده یعنی مالکین هم دارن خونه هاشونو اجاره میدن هم املاکشون هم بهترین زندگی وخرج وخوراک....هم یارانه....بعد یه سری بدبخت بدون خونه وملک شغل ازاد مثل ما هم یارانه نداریم هم باید اجاره بدیم هم با درامد بالا پایین بسازیم وشغلی که دوسال در تنگنا کرونا مدام بازارها تعطیل میشه وحجم بزرگی ازبدهی...بخداوندی خدا این حق پایمال کردن ها گردنتون میمونه فشارش رو دوش ماست.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۰ ۱۵:۰۶

بهترین راه اینه که زمین مسکونی اینقدر ارزان بشه و نگهداری ان دردسر داشته و مالیاتهای سنگین داشته باشد که فقط برای نیاز و ساخت تهیه شود و همه اقشار جامعه با هر توان مالی بتواند بخرند و بسازند و زندگی کنند و تشکیل خانواده و فرزند اوری داشته باشند

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۰ ۱۶:۱۳

که چی بشه شما که همش میخیاد پول بگیری

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۰ ۱۷:۴۲

ظاهراقانون ؛جامع وکامل نیست.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۰ ۲۰:۱۷

تکلیف خانه هایی مالک آن فوت کرده و هنوز بین ورثه تعیین تکلیف نشده و خالی هم نیست چه میشود؟

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۰ ۲۲:۲۷

زمین خالی , تجاری , باغ هم باید ثبت شود؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۰ ۲۲:۳۷

هرچه سنگ برای پای لنگه! مولتی میلیاردرها، نیازی به یارانه وثبت املاکشون ندارند!

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۲ ۰۱:۱۷

مگه میشه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۰ ۲۲:۵۹

ما خونه نداریم یارانه ما را پنج، شش سال میشه قطع کردن

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۰ ۲۳:۳۲

با سلام وزیر مسکن و بنیاد مسکن و شهرسازی اون زنی ک بی سرپرسته و ی بچه کوچک داشته باشه باید کجا بیاره اورده بانک واریز کنه اینو لطفا مشخص کنید تا برم بیارم تو نون شب فرزندم ماندم

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۳ ۱۹:۰۹

چگونه وچطور باید ثبت نام شود

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۷ ۱۶:۵۳

سلام خواهشن امکان ویرایش درسامانه املاک واسکان را هرچه زودترفراهم کنید باتشکر

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۹ ۱۳:۰۶

فرزندان بالای 18 سال، مادر خانواده همگی افراد مستقل محسوب می شوند و در صورت امکان هریک می تواند ملک جداگانه داشته باشند، این مفهوم سرپرست خانواده فقط مالک محسوب میشه خیلی پیش پا افتاده و قدیمی است. با اصول جدید باید یک موضوعی مطرح شود نه انگار عصر حجر است و همه باید تو یک خانه متل یک غار زندگی کنند