• شنبه / ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۵:۵۰
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 1400012110969
  • خبرنگار : 71049

/روز ملی فناوری هسته‌ای/

آغاز تجهیز و بهره برداری از مرکز ملی جداسازی و توسعه کاربرد ایزوتوپ‌های پایدار در فردو

آغاز تجهیز و بهره برداری از مرکز ملی جداسازی و توسعه کاربرد ایزوتوپ‌های پایدار در فردو

در ادامه رونمایی از پیشرفت‌های هسته‌ای از سوی سازمان انرژی اتمی در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای چندین طرح و پروژه دیگر نیز افتتاح شد. 

به گزارش ایسنا، یکی از مهمترین اقداماتی که روز شنبه از آن رونمایی و اعلام شد پایان عملیات اجرایی احداث مرکز ملی جداسازی و توسعه کاربرد ایزوتوپ های پایدار در فردو و آغاز تجهیز و بهره برداری از این مرکز بود. 

*طراحی، ساخت و بهره برداری از اورژانس پرتویی سوانح و سوختگی اراک یکی دیگر از پروژه ها بود.

پروژه اورژانس سوانح، سوختگی و پرتوی اراک با زیر بنای ۳۲۰۰ متر مربع در سه طبقه با محوطه اختصاصی به وسعت ۵۰۰۰ متر مربع پیشبینی و احداث گردیده است. این پروژه شامل بخش های کاملاً مجزا منطبق بر استاندارهای روز بیمارستانی جهت خدمت رسانی به بیماران سوانح سوختگی و پرتوی است این، اورژانسی شامل ۱۰ اتاق BICU (آی سی یوی سوختگی) یک اتاق عمل سرپایی و یک اتاق عمل با رعایت کلیه استاندارهای مربوطه است. در بخش پرتوی، دارای ده تخت بستری بیماران پرتوی است که قابل تغییر کاربری برای سایر مصدومین را نیز دارد.
همچنین این بخش دارای کلیه امکانات رفع آلودگی پرتوی شامل آلودگی های خارجی و داخلی با استانداردهای به روز است.

*یکی دیگر از موارد اعلامی سانتریفیوژ بانک خون بود.

سانتریفیوژ بانک خون از جمله تجهیزات مهم و استراتژیک سازمان انتقال خون محسوب می گردد. این دستگاه که تاکنون توسط شرکت های خارجی ساخته و تأمین می شده است بطور عمده در مراکز فرآوری خون و پلاسما مورد استفاده قرار می گیرد. این ماشین ظرفیت ۱۲ کیسه خون ۷۵۰ گرمی را دارا میباشد و تا سرعت ۴۵۰۰ دور در دقیقه (۶۰۰۰ برابر شتاب جاذبه زمین) دوران می نماید. این دستگاه که مجهیز به سیستم بارکد خوان میباشد به سیستم کنترل مرکزی مجموعه متصل شده و اطلاعات کیسه‌های خون را به همراه سایر پارامترهای فرآیندی برای سیستم کنترل مرکزی ارسال می نماید. دستگاه سانتریفیوژ یخچالدار بانک خون به دلیل شرایط خاص عملکردی و فرآیندی در زمره سانتریفیوژهای پیشرفته آزمایشگاهی محسوب شده و طراحی و تولید این دستگاه نمونه دیگری از توانمندی متخصصین داخلی برای پاسخگویی به نیازمندی صنایع بهداشت و سلامت جامعه است. 


تولید ۱۱۰ زیست ملکول ایزوتوپی مورد استفاده در کیت غربالگری نوزدان از دیگر طرح های اعلامی امروز بود.

مهمترین زمینه فعالیت سازمان انرژی اتمی ایران در سال ۱۳۹۹ در زمینه توسعه دانش فنی تولید ترکیبات دوتر مورد نیاز در فرآیند غربالگری معطوف بوده است. در این راستا، در مجموع سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، بالغ بر ۱۱۰ ترکیب دوتره و غیردوتره ارزشمند سنتز و خالص سازی شده اند.
غربالگری به روش هایی اطلاق می شود که طی آن افراد به ظاهر سالمی که از نظر ابتلا به بیماری های متابولیک در معرض خط بیشتری هستند، از افراد سالم شناسایی می شوند و در مراحل بعدی برای تشخیص قطعی بیماری مورد آزمایشات تکمیلی قرار می گیرند و روند درمان یا مدیریت بیماری، در روزهای آغازین حیات نوزاد به سرعت آغاز خواهد شد.
غربالگری در ایران از سال ۱۳۸۴ با غربالگری بیماری کم کاری تیروئید نوزادان در نظام بهداشتی کشور آغاز شد و در سال ۱۳۸۶ با اضافه شدن دو بیماری فنیل کتونوری و فاویسم گسترش پیدا کرد و به عنوان یکی از شاخص ترین فعالیت های بهداشتی در سال های اخیر مطرح شد. با توسعه تکنیک آنالیزی طیف سنجی جرمی متوالی در سال ۲۰۰۰، روش رایج «یک تست – یک آنزیم – یک بیماری» به طور کلی متحول شد و پس از آن برنامههای غربالگری در مقیاس وسیع در کشورهای آمریکا، استرالیا و عربستان آغاز شد و امروز بیش از ۷۰ کشور دنیا برنامه غربالگری نوین با تکنیک طیف سنجی جرمی را دنبال می کنند. با اجرای برنامه های غربالگری جنینی و نوزادان، شاخص کلی سلامت IMR (مرگ شیرخواران) ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش خواهد داشت. در حال حاضر آزمایشگاه های غربالگری نوین در کشور با بهره گیری از تکنیک طیف سنجی جرمی و تاین استانداردهای دوتره مورد نیاز در قالب کیت های آنالیزی از شرکت های تأمین کننده خارجی، نیاز داخلی کشور را پاسخگو هستند. لیکن هزینه بالای کیت های غربالگری و نیز محدودیت های تجاری موجود در زمینه تأمین کیت غربالگری به واسطه تحریم های ظالمانه اعمال شده علیه کشور، همگانی کردن غربالگری نوزادان با روش نوین را با محدودیت مواجه کرده است.
با پشتوانه دانش بومی شده تولید ترکیبات دوتره در سازمان انرژی اتمی ایران و نیز در دسترس بودن آب سنگین به عنوان منبع تأمین دوتریم سنتز ترکیبات زیستی دوتره، ساخت استانداردهای نشاندار با ایزوتوپ پایدار مورد نیاز در کیت غربالگری در زمره اهداف واحد تحقیقیات تعریف گردید با دستاورد حاضر، امروز سازمان انرژی اتمی ایران در زمره معدود تولید کنندگان ترکیبات دوتره مورد استفاده در کیت غربالگری نوزادان در دنیا قرار گرفته است و با کسب دانش فنی ساخت کیت غربالگری، کیت پروتوتایپ آزمایشی تولید شده و مورد مقایسه با نمونه های تجاری موجود قرار گرفته است. با تولید کیت غربالگری بیماریهای متابولیک نوزادان، رویای غربالگری کل موالید در کشور، جامه تحقق پوشیده است.

*تولید نیمه صنعتی غناسنج آنلاین هگزافلوراید اورانیوم TEM یکی دیگر از اقداماتی بود که در مراسم امروز اعلام شد.

کاهش تعداد نمونه گیری ها و کنترل سریعتر زنجیره های تولیدی پس از اعمال تغییرات، ایجاد توان فنی بومی و رقابت پذیر در تأمین دستگاه های غناسنج آنلاین هگزا فلوراید اورانیوم
استفاده از این دستگاه در فرآیند غنی سازی به واسطه پایش آنلاین و لحظهای غنای محصول و پسمان خروجی از زنجیره ها، صحه گذاری و بررسی داده های ثبت شده دستگاه OLEM (دستگاه نصب شده آژانس بینالمللی انرژی اتمی بر روی خطوط) از ویژگی های این دستگاه است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha