• یکشنبه / ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ / ۲۰:۳۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400012212035
  • خبرنگار : 71145

وزیران خارجه ترکیه و افغانستان گفت‌وگو کردند/ افشای جزئیات سند نشست استانبول

وزیران خارجه ترکیه و افغانستان گفت‌وگو کردند/ افشای جزئیات سند نشست استانبول

یک منبع آگاه در وزارت خارجه ترکیه می‌گوید که وزیر خارجه این کشور با همتای افغان خود درباره آماده‌سازی نشست استانبول گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این منبع آگاه می‌گوید که مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه طی تماس تلفنی با محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه افغانستان درباره آماده‌سازی نشست صلح استانبول گفت‌وگو کرد.

گفتنی است نمایندگان آمریکا، روسیه، چین و پاکستان (کشورهای ترویکا) در پایان نشست مسکو با انتشار بیانیه ‌پایانی تاکید کردند که از احیای مجدد امارت اسلامی طالبان در افغانستان حمایت نمی‌کنند. آنها از دولت افغانستان و شورای عالی صلح ملی این کشور نیز خواستند که به گونه علنی با نمایندگان طالبان درباره یک راه حل سیاسی از طریق مذاکره تعامل کنند.

همزمان با نهایی شدن و ارائه یک پیش‌نویس از ۳۰ طرح صلح افغانستان، رسانه‌های این کشور جزئیاتی از نشست استانبول را منتشر کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، این شبکه خبری به جزئیات بیانیه نشست ترکیه که از سوی آمریکا، قطر، ترکیه و سازمان ملل متحد به هیئت‌های افغانستان و طالبان داده شده‌ است، دست یافته‌ است.

این اعلامیه ۹ ماده دارد. قرار است طرف‌های افغانستانی صلح پیش از نشست ترکیه درباره آن به یک دیدگاه واحد برسند و در نشست ترکیه دربارۀ آن توافق به‌ دست آید.

آتش‌بس دائمی، انجام برنامه‌های مشترک، مشارکت سیاسی، ایجاد حکومت انتقالی، حقوق مساوی شهروندان، برنامه‌های توسعۀ اقتصادی، حفظ روابط با کشورها و تضمین تکرار نشدن جنگ از مفاد این اعلامیه هستند.

متن کامل این اعلامیه

۱ - همه افغانستانی‌ها از چندین منازعه رنج برده‌اند، ما به درخواست خالصانه آن‌ها را جهت پایان دادن به جنگ احترام گذاشته و متعهد به پذیرش تقاضای آن‌ها جهت یک افغانستان شاهد صلح‌ از طریق مشارکت سیاسی و آتش‌بس دائمی و فراگیر هستیم.

۲ - دو طرف موافق هستند تا فعالیت‌های مشترک را بدون اتهام زدن متقابل، با یک روحیه مسالمت‌آمیز جهت دستیابی به هدف مشترک، متحد، صلح‌آمیز، با ثبات، مستقل، اسلامی و با حضور نمایندگان افغانستان انجام دهند.

۳ - اسلام دین رسمی افغانستان و منبع وحدت ملی است. مشارکت سیاسی در همخوانی با اصول اسلامی تحقق خواهد یافت.

۴ - ما به یک حکومت مشارکتی، فراگیر، قابل قبول و پاسخ‌گو در برابر مردم افغانستان که در چارچوب یک قانون اساسی مدون عمل نماید متعهد هستیم. ما توافق می‌کنیم که به‌ سرعت جهت دستیابی به یک مشارکت سیاسی که شامل یک اداره انتقالی قابل قبول برای یک دوره معین باشد که بتواند منجر به حکومت جدید و پایان قطعی منازعه شود، تلاش کنیم.

۵ - تنوع گسترده افغانستان، یک منبع قوت و افتخار برای مردم این کشور است. تمام ترتیبات سیاسی آینده ضروریست که بازتاب‌دهندۀ این تنوع از طریق تضمین حقوق مساوی برای همه شهروندان بدون هرگونه تبعیض باشد. زنان باید شریک مساوی در تمام زمینه‌های زنده‌گی بوده و حقوق‌شان در چارچوب ارزش‌های اسلامی و در همخوانی با مسؤولیت‌های بین‌المللی افغانستان حفظ خواهد شد.

۶ - ما متعهد به حمایت از حقوق‌بشری تمام افغان‌ها هستیم. ما به وجود میلیون‌ها قربانی در همه طرف‌ها اذعان کرده و به‌ صورت فعالانه برای التیام بخشیدن به زخم‌هایی که در نتیجه جنگ به وقوع پیوسته جهت دستیابی به یک همزیستی واقعی تلاش می‌کنیم.

۷ - حکومت آینده، برنامه‌های توسعه‌ای اقتصادی - اجتماعی متوازن را به منظور نجات مردم از فقر در دست می‌گیرد تا بتوانند در یک وضعیت صلح با عزت زندگی کنند. افغانستان همکای و مشارکت با اهداکنندگان بین‌المللی را به‌ منظور توسعۀ کشور ادامه خواهد داد. به کارمندان سازمان‌های بشردوستانه اجازه داده خواهد شد تا به تمام جامعه افغانستان کمک کنند.

۸ - افغانستان روابط دوستانه را با همسایگان، کشورهای منطقه و فراتر از جامعۀ بین‌المللی ایجاد می‌کند. ما متعهد می‌شویم این تضمین را بدهیم که افغانستان تبدیل به منبع تهدید برای کشورهای دیگر نشده و اجازه نخواهد داد که فرد و یا گروه دیگری از خاک افغانستان کشورهای دیگری را تهدید کند و در عین حال افغانستان را در مقابل مداخله خارجی می‌ایستد.

۹ - ما به یک روند گفت‌وگو و مذاکره صلح‌آمیز به‌ منظور تطبیق این اصول در راستای دستیابی به سیستم گذار و در نهایت ایجاد یک ساختار سیاسی دائمی در فضای به دور از خشونت پایبندیم و احترام متقابل و تعهد هیئت محترم مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان را بعد از بررسی دیدگاه و نظرات این کشور یپرامون اصول مشترک مطرح می‌کنیم که شامل موارد ذیل هستند:

•       دین مبین اسلام، تاریخ و مردم اساس وحدمت ملی افغانستان هستند.

•       کشورهای منطقه و همسایه، از ورود جنگ‌جویان خارجی به افغانستان ممانعت کنند.

•       سرنوشت و آینده سیاسی افغانستان را باید انتخابات آزاد و شفاف تضمین ‌کند.

•       هرگاه که در افغانستان مساله صلح به‌ میان آمده بعد از مدت کوتاهی جنگ‌های داخلی آغاز شده است لذا لازم است برای جلوگیری از تکرار آن، تضمین وجود داشته باشد.

این در حالی است که نمایندگان آمریکا، قطر، ترکیه، سازمان ملل متحد، هیئت‌های افغان و طالبان برای دو هفته در دوحه برای تعیین دستور کار نشست ترکیه رایزنی کردند.

امرالله صالح، معاون نخست رییس‌جمهوری افغانستان گفت که قرار است نشست ترکیه در جریان هفته جاری برگزار شود.

همزمان با این، پیش‌نویس طرح صلح جمهوری اسلامی افغانستان نیز امروز از سوی کمیته کاری شورای عالی صلح ملی نهایی شد.

در راستای این تلاش‌ها، زلمای خلیل‌زاد نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان برای دومین روز در کابل با چهره‌های سیاسی این کشور دیدار کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha