• دوشنبه / ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۸:۴۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400012312197
  • خبرنگار : 50165

شفافیت کسب و کار با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی

شفافیت کسب و کار با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی

ایسنا/زنجان مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان گفت: اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی باعث شفاف شدن کسب و کار می‌شود.

میرحیدر رضوی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، اظهار کرد: در راستای پیاده‌سازی و اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و در چارچوب برنامه هوشمندسازی نظام مالیاتی، همه فرآیندهای مالیاتی بدون دخالت عامل انسانی و به صورت کاملاً الکترونیکی، مکانیزه و هوشمند انجام خواهد شد.

وی افزود: این قانون سال ۱۳۹۸ به تصویب رسید و برای اجرای موفقیت‌آمیز آن نیازمند همدلی و هم‌سویی همه ارکان نظام، چه حاکمیت و چه فعالان اقتصادی هستیم. سامانه مودیان هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است و ظرف چند روز آینده، آدرس و لینک این سامانه از سوی سازمان امور مالیاتی در اختیار رسانه‌ها و فعالان اقتصادی قرار خواهد گرفت تا ثبت‌نام خود را در سامانه مربوطه انجام دهند.

این مسئول ادامه داد: در سامانه مودیان، فایل الکترونیکی برای کارپوشه مودیان ایجاد می‌شود. همچنین دو کد شناسه شامل کد شناسه پایانه فروشگاهی برای شناخته شدن پایانه فروش مودی و نیز کد شناسه حافظه مالیاتی برای شناسایی و تعریف اختصاصی مودی تعریف می‌شود که بر اساس آن، مودی قادر خواهد بود صورتحساب الکترونیکی دارای شماره منحصر به فرد برای فروش خود صادر کند.

رضوی با بیان اینکه استانداردهای لازم برای چگونگی ایجاد و تهیه پایانه‌های فروشگاهی و حافظه مالیاتی نیز تدوین شده و به تایید کارگروه راهبری سامانه مودیان رسیده است، تصریح کرد: ویژگی پایانه فروش استاندارد و مورد نظر سازمان امور مالیاتی، هر شیء یا پایانه‌ای است که قابلیت اتصال به حافظه مالیاتی و نیز امکان صدور صورتحساب الکترونیکی را داشته باشد که می‌تواند یک لپ‌تاپ، کیس کامپیوتر و حتی دستگاه‌ها و ابزارهای پرداخت بانکی باشد.

وی عنوان کرد: حافظه مالیاتی استاندارد و مورد تایید سازمان نیز نرم‌افزاری است که به طور مستقیم بتواند با کد شناسه ارایه شده، روی پایانه فروشگاهی قرار گرفته و یا از طریق سوئیچی که توسط شرکت معتمد ایجاد می‌شود، به سامانه مودیان متصل شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان با بیان اینکه با اجرای این قانون، صرفاً فعالان اقتصادی قادر به صدور صورت‌حساب الکترونیکی استاندارد خواهند بود، گفت: البته قانون برای برخی اصناف که تک‌کالایی و تک‌خدمتی هستند، شرایطی را پیش‌بینی کرده تا بتوانند از ابزارهای پرداخت به عنوان پایانه فروشگاهی استفاده کنند.

این مسئول در رابطه با جرایم قانونی پیش‌بینی شده برای مودیانی که اقدام به ثبت‌نام در سامانه مودیان و اجرای قانون مذکور نکنند، گفت: از زمان لازم‌الاجرا شدن این قانون، همه صورتحساب‌های خارج از این سامانه، برای نظام مالیاتی فاقد اعتبار مالیاتی خواهد بود. علاوه ‌بر آن جرایمی به موجب قانون نسبت به خرید یا فروش بنگاه اقتصادی به آن تعلق گرفته و اعتبار مالیاتی ارزش‌افزوده که باید مورد قبول قرار گیرد نیز مورد پذیرش نخواهد بود.

رضوی خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی برای کسب و کارهایی که در سامانه مودیان ثبت نشده، نمی‌توانند صورتحساب صادر کنند و در چارچوب این قانون، هر فعال اقتصادی که در این سامانه ثبت‌نام می‌کند، دارای کارپوشه‌ای خواهد بود و صورتحساب الکترونیکی هم در کارپوشه خریدار و هم در کارپوشه فروشنده قرار می‌گیرد و محاسبات، اظهارنامه و فرآیندهای مالیات بر ارزش‌افزوده بدون دخالت عامل انسانی به صورت کاملاً هوشمند و الکترونیکی در سامانه کار پوشه مودیان انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha