• دوشنبه / ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۶:۴۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400012312797
  • خبرنگار : 71516

دیدار لاوروف و شکری درباره سوریه، فلسطین و سد النهضه

دیدار لاوروف و شکری درباره سوریه، فلسطین و سد النهضه

وزیر خارجه روسیه در دیدار با همتای مصری خود در قاهره تأکید کرد که بحران سد النهضه باید از طریق توافق سه‌جانبه حل شود و منافع همگان را محقق کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سامح شکری، همتای مصری خود در قاهره گفت: مسکو آماده ارزیابی اختلافات میان مصر و اتیوپی درباره سد النهضه است اما نقش میانجیگر را در مذاکرات ایفا نمی‌کند.

وی افزود: حل پرونده سد النهضه باید از طریق توافق میان مصر، سودان و اتیوپی صورت گیرد و منافع همگان محقق شود. ما از راهکاری از سوی اتحادیه آفریقا برای حل این بحران حمایت می‌کنیم.

لاوروف گفت: ما درباره پرونده سوریه و حق مردم سوریه برای تعیین سرنوشت خود بحث و گفت‌وگو کردیم.

وی بر لزوم بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تأکید کرد.

شکری گفت: سوریه بخشی از جهان عرب است و روابط تاریخی با مصر دارد.

به گفته وزیر خارجه مصر، همه شاهد مداخلات و حملات تروریستی در سوریه هستیم. امیدواریم سوریه رنگ ثبات را ببیند تا ملت سوریه از روند سیاسی برخوردار باشند.

او تاکید کرد: ملت سوریه همان کسانی هستند که آینده‌شان را تعیین می‌کنند و دولت به عنوان نماینده آنها در انتخابات آینده تشکیل خواهد شد.

وزیر خارجه مصر همچنین تاکید کرد: ما موعد برگزاری رایزنی‌های ۲+۲ را با طرف روس بررسی و مشخص کردیم.

شکری همچنین تصریح کرد: توافقی بین مصر و روسیه درباره حمایت از مذاکرات ژنو در خصوص لیبی وجود دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد: امیدواریم دولت متخصص در لبنان تشکیل شده از این کشور از بحران‌هایش خارج شود.

وی تأکید کرد: لاوروف موضع مصر درباره سد النهضه را درک می‌کند. روسیه آمادگی خود را برای ادامه هماهنگی با ما جهت رسیدن به توافقی که منافع سه کشور را محقق کند، نشان داد. ارتباط و هماهنگی با روسیه که نقش مرکزی دارد و عضو فعال شورای امنیت است و امکانات دیپلماتیک زیادی دارد، ادامه دارد.

شکری گفت: ما روی روابط روسیه با سه کشور و توانایی بین‌المللی‌اش برای ممانعت از هرگونه اقدامات یکجانبه درباره پرونده سد النهضه حساب باز کرده‌ایم. روند مذاکرات آفریقا درباره سد النهضه به دلیل لجبازی اتیوپی ناکام می‌ماند.

شکری درباره مساله فلسطین گفت: ما برای طرح روسیه درباره مساله فلسطین اهمیت زیادی قائلیم. من لاوروف را در جریان تلاش‌ها برای آشتی ملی گذاشتم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha