• سه‌شنبه / ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۹:۳۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400012413183
  • منبع : فضای مجازی

/یادداشت/

سوال مشخص از سئول

سوال مشخص از سئول

یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: کره جنوبی دریافته است که تصمیمات جمهوری اسلامی ایران تنها در تهران اتخاذ می‌شوند و چرخش و گردش و یا تب و لرز با خواست این و آن هیچ جایگاهی در مشی ومسیر تهران ندارند. به این سبب درصدد ترمیم و جبران برآمده است.

به گزارش ایسنا، صادق بروجردی، کارشناس روابط بین الملل در یادداشتی با عنوان " سوال مشخص از سئول " نوشت: سفر آقای چانگ، نخست وزیر کره جنوبی به تهران و گفت‌وگوهای ایشان با مقامات عالیرتبه کشورمان مورد توجه کارشناسان حوزه روابط بین‌الملل قرار گرفته است.

آقای خطیب زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور رفع انسداد منابع ارزی ایران در کره جنوبی را از اهم موارد در گفت‌وگوهای آقای چانگ با طرفین ایرانی دانسته اند. برای سال های متمادی ایران از مهم ترین منابع پایدار تامین انرژی مورد نیاز سئول بوده و بازار گسترده و متنوع ایران هم برای محصولات الکترونیکی کره، صنایع خودرو سازی و ... آن کشور همواره مورد نظر و قابل اعتنا بوده است. اما با شروع نقض عهد ایالات متحده ی آمریکا در موضوع برجام و ایجاد محدودیت های غیرقانونی، سئول نیز در تاسی به واشنگتن از تهران دوری جست و به بهانه ی محدودیت ها از بازگردانیدن وجوه مربوط به خرید انرژی از ایران نیز پرهیز کرد.

در بزنگاه های این چنینی کشورها شان و اهتمام واقعی خود را در عرصه بین الملل به منصه ظهور می رسانند و جایگاه واقعی خود را می نمایانند. هر چقدر هم که توسعه ی اقتصادی  و جلای سیمای بیرونی کشور صورت بگیرد، وقتی در بزنگاه ها تنها تابع بی اراده و آلت فعل قدرت برتر یا قیم باشند جایگاهی درخور پیدا نمی‌کنند.

کره جنوبی که سال آینده قدمت رابطه اش با تهران به شصت سال می رسد و خیابان های سئول و تهران در پایتخت های دو کشور نماد قدمت این رابطه است، اگر خواستار حضوری بادوام و مراوده ای پایدار با ایران است باید عزم واستمرار خود را در استقلال واقعی تصمیماتش در حوزه سیاست خارجی به رخ بکشد. در حالی که سطح روابط دو کشور در بالاترین ظرفیت های خود به سر می‌برد و هیچ سوءتفاهمی در کار رابطه خودنمایی نمی کرد تنها به سبب بدعهدی و خواست واشنگتن سئول دست به رفتاری نامتناسب در مواجهه با ایران و رابطه پرقدمت و با قیمت  خود با تهران نمود.

اکنون که صبر استراتژیک مردم ایران طرفین متخاصم را به این باور رسانید که جمهوری اسلامی ایران در مقابل فشارها هر چقدر هم پردامنه باشد، دست از مواضع اصولی خود برنمی دارد و در این سال ها ظرفیت متناسب مقاومت را در بخشهای گوناگون فراهم کرده و مذاکرات احیای برجام و بازگشت ایالات متحده به تعهدات برجامی و عبور طرفین اروپایی از بی عملی به میان آمده است سئول هم سیاست تازه ای را در پیش گرفته است و سفر آقای چانگ را نیز می توان در این راستا تعریف کرد.

کره ی جنوبی دریافته است که تصمیمات جمهوری اسلامی ایران تنها در تهران اتخاذ می شوند و چرخش و گردش و یا تب و لرز با خواست این و آن هیچ جایگاهی در مشی ومسیر تهران ندارند. به این سبب درصدد ترمیم و جبران برآمده است. همان گونه که در سخن سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمد از اهم موارد پرداخت منابع ارزی ایران در بانک های  کره جنوبی است و باید با سرعت و بی‌بهانه صورت بگیرد. می ماند همکاری های مشترک و صادرات واردات دو کشور که تهران در تمام این سال ها اراده و عزم خود را در پایداری و استمرار روابط نشان داده اما سئول با تلاطمات سیاست در واشنگتن سر بدعهدی و فراموشکاری را در پیش گرفت و اکنون تجربه سه ساله ی اخیر به مردم ایران آموخته است که دوستان روزهای خوشی را باید از میان رفقای روزهای سخت و دارندگان اراده های مستقل و پولادین جستجو کرد. سئول اگر خواهان مراوده به روال سابق با تهران است باید برای این سوال اساسی پاسخی در خود و درخور بیابد، این که می خواهد در یک رابطه ی مستمر و با اراده ی خود باشد یا تابعی از طوفانهای سیاسی در رابطه ی تهران و واشنگتن؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha