• سه‌شنبه / ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400012413260
  • خبرنگار : 50322

برداشت گل محمدی از موقوفه شوکت‌آباد بیرجند

برداشت گل محمدی از موقوفه شوکت‌آباد بیرجند

ایسنا/خراسان جنوبی با آغاز فصل بهار، برداشت گل محمدی از باغ موقوفه شوکت‌آباد آغاز شده و درآمد حاصل از فروش آن براساس سرفصل‌های وقف‌نامه هزینه می‌شود.

با اینکه اسمش گل سرخ است ولی با گونه‏های مختلف و به رنگ‌های گوناگون سفید، زرد، صورتی تا سرخ آتشین دیده می‏‌شود، ولی هر قدر گلش سرخ‏تر باشد، تانن آن بیشتر بوده و خواص دارویی آن بیشتر است .

گل محمدی، این آشنای کویر؛ گلی است که به شرایط بیابانی خراسان جنوبی خو گرفته و در شهرهایش با نام بهار عجین شده است. برداشت و گلاب گیری از این گل در سال‌های اخیر در خراسان جنوبی رونق خاصی گرفته و بر عطر دل‌انگیزش افزوده است.

به گزارش ایسنا، بهار که می‌شود، باغ‌های خراسان جنوبی رنگ صورتی گل محمدی می‌گیرد؛ گل‌هایی که طراوت خاصی به کویر می‌دهند و عطرش همان بهشتی را به تو هدیه می‌دهد که موسوم به بهشت کویر است.

چیدن غنچه‌‏های گل محمدی باید موقعی باشد که غنچه رسیده و در شرف باز شدن است. پس از چیدن، گلبرگ‌ها را سوا می‌کنند و در سایه خشک کرده و بعد آن را در شیشه سر بسته نگاهداری می‌کنند.

گلبرگ‌های خشک شده گل محمدی، التیام دهنده زخم است. گل سرخ تب را پایین می‌‏آورد. پاشیدن گلبرگ‌های خشک آن روی زخم، آن را ضد عفونی کرده و التیام می‏‌دهد. ضماد آن را جهت درمان زگیل و لکه‏های جلدی و روییدن گوشت تازه و تحلیل ورم‌ها توصیه کرده‏اند.

سطح زیر کشت گل محمدی در استان سال ۹۹، ۱۸ هکتار بوده است که ۵۰۳ تن گل محمدی از مزارع برداشت شده است و پیش بینی می‌شود امسال ۵۱۰ تن گل محمدی از باغات استان برداشت شود.

سال گذشته ۳۱۸ هکتار اراضی گل محمدی در استان برداشت شد که نسبت به سال ۹۸، ۵۸ هکتار افزایش سطح داشته‌ایم. برداشت گل محمدی از ۱۰ فروردین ماه در مناطق گرم‌تر شروع شده است و تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

در میان باغات خراسان جنوبی، موقوفه‌ای در ۵ کیلومتری شرق بیرجند، کنار جاده بیرجند-زاهدان، در روستای شوکت‌آباد وجود دارد که قسمتی از باغ آن با نام فدک به رنگ گل محمدی درآمده است. درآمد حاصل از فروش این گل‌ها براساس سرفصل‌های وقف‌نامه هزینه می‌شود که توسعه فعالیت‌های قرآنی از آن جمله است.

پیش بینی می‌شود که حدود ۲ و نیم تن گل محمدی از این مزارع برداشت شود که درآمد حاصل از فروش آن صرف امور مربوط به نیات واقفان می‌شود.

برداشت گل محمدی تا اواخر اردیبهشت‌ماه در خراسان جنوبی ادامه دارد. گل محمدی با توجه به شرایطی که استان دارد یکی از گیاهان بسیار مقاوم به تنش‌های محیطی است و به این دلیل خراسان‌جنوبی ظرفیت فوق‌العاده‌ای در تولید گل محمدی دارد.

موقوفه باغ و عمارت شوکت آباد به مساحت ۸.۵ هکتار است. در حال حاضر نیز شش دانگ مزرعه و قنات شوکت آباد وقفی بوده و این موقوفه دو وقف نامه به نام محمد ابراهیم و امیراسماعیل شوکت الملک دارد.

این موقوفه  ۳۷ نیت دارد. باغ و عمارت شوکت آباد مربوط به دوره قاجار و از املاک امیراسماعیل خان شوکت الملک است که یکی از طرح‌های قابل استفاده در آن، کشت گیاهان از جمله گل محمدی است.

عکس: امیر مددی‌پور

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha