• سه‌شنبه / ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400012413325
  • خبرنگار : 71628

اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا مطرح کرد

تاثیر عملیات‌های خرابکارانه مانند حادثه نطنز بر مذاکرات وین

تاثیر عملیات‌های خرابکارانه مانند حادثه نطنز بر مذاکرات وین

یک اندیشکده در گزارشی با اشاره به سانحه نطنز در بحبوحه مذاکرات وین به تاثیر این عملیات خرابکارانه بر تداوم مذاکرات وین و نتیجه‌بخش بودن آن پرداخت.

به گزارش ایسنا،  اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در گزارشی درباره این که آیا حمله خرابکارانه اخیر رخ داده در نطنز،  تاسیسات غنی سازی ایران تاثیری بر مذاکرات وین خواهد گذاشت که در راستای احیای توافق هسته ای انجام می شود، نوشت: معلوم نیست که حمله ی اخیر مذاکرات وین را از خط خارج کند یا نه.  آمریکا و ایران هر دو  می خواهند به نحوی به توافق بازگردند که البته در راستای منافع خودشان باشد. این حمله محکومیت این سانحه از سوی ایران را خواهد داشت اما لزوما مانعی برای دیپلماسی نخواهد شد. شبکه هسته ای ایران پیش از این نیز مورد حمله قرار گرفته بود و با این وجود، دو طرف (آمریکا و ایران) توانستند به توافق هسته‌ای دست بیابند. 
این اندیشکده در ادامه در تشریح این مسئله که اگر ایران برنامه هسته ای اش را در تاسیساتی زیر زمینی عمیق تری ادامه دهد، مسئله بازرسی پس از چنین اقدامی همچنان پابرجا خواهد بود و خواهد توانست آن طور که باید به انجام برسد، نوشت: ایران تا همین الان هم مقررات بازرسی ها را محدود کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مسئول این بازرسی هاست درباره برخی عدم همکاری ها با ایران در تماس بوده است. این که برنامه هسته ای ایران به عمق بیشتری زیر زمین منتقل شود، اگر ایران محل تاسیساتش را اعلام کند و آن ها را برای بازرسی های منظم باز کند، نباید مانعی برای بازرسی ها باشد. اعضای برجام می توانند برای این شفاف سازی اعمال فشار کنند. 
در ادامه این گزارش، درباره این که پیشبرد روند این مذاکرات تا کنون چگونه بوده، آمده است: ایران اصرار دارد که آمریکا دیگر عضوی از توافق هسته ای نیست و واشنگتن پیش از آن که بتواند یک عضو قانونی مذاکرات باشد، باید به توافق هسته ای بازگردد. استدلال آمریکا این است که ایران خودش باید پیش از بازگشت آمریکا به توافق، به پایبندی به توافق هسته ای بازگردد. با این وجود، این مذاکرات غیر مستقیم برای ارائه برنامه ای گام به گام برای هر دو طرف در راستای بازگشت به پایبندی به توافق در نظر گرفته شده است. دو کارگروه تعیین شده اند،  یکی برای معین کردن تحریم هایی که باید توسط آمریکا لغو شوند چون پس از خروج آمریکا از توافق در سال 2018 اعمال شده اند و یکی دیگر برای تشخیص دادن تطبیق هایی که ایران باید در برنامه هسته ای اش ایجاد کند تا به پایبندی بازگردد. 
اندیشکده شورای روابط خارجی در پایان  درباره این که اگر مذاکرات وین نتیجه بخش نباشد، تاثیر آن بر خاورمیانه چه خواهد بود، مطرح کرد: بسیاری از متحدان آمریکا در خاورمیانه، از جمله عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی،  گوش به زنگ بازگشت آمریکا به توافقی هستند که به باور آن ها بدون مسدود کردن مسیر ایران به یک سلاح هسته‌ای، آن را از منافع اقتصادی بهره مند می سازد. با این وجود، تنش های منطقه ای و الگوی حملات و تلافی ها احتمالا فارغ از این که چسم انداز توافق چه باشد،  پابرجا خواهد ماند. 
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۴ ۱۱:۳۱

زمانی نتیجه بخش خواهد بود که همین هفته جاری همه چیز تمام شود( تحریم و .... ) و الا داستان موش و گربه سال های قبل ایجاد می شود و تجربه کردن تجربه های قبلی بسیار خطا است ؛ لذا نه خوشبین همستیم و نه بدبین بلکه فکر می کنم همه اش برای دوری مردم از اصل مسئله که معیشت بسیار بسیار سخت می باشد است... و تو خود بخوان حدیث مفصل .....

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۰:۲۶

به خدا قسم حتی اگر تحریم ها هم برچیده شوند ، عمرا کاسبان تحریم داخلی از خیر سود هنگفتی که تحریم برایشان داشت ، بگذرند