• سه‌شنبه / ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400012413602
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی:

نهاد اجماع ساز، کارایی لازم برای تغییر گفتمان‌های اصلاحات را ندارد

نهاد اجماع ساز، کارایی لازم برای تغییر گفتمان‌های اصلاحات را ندارد

ایسنا/اصفهان یک عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، گفت: یک گفتمان عدالت‌طلبی ۱۲ سال پیش وارد گفتمان اصلاح‌طلبی شد که نقد پرقدرتی به جریان مقابل خود که تظاهر به عدالت‌خواهی می‌کرد وارد ساخت.

هادی یزدانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: گفتمان اصلی جریان اصلاح‌طلبی، دموکراسی، آزادی‌خواهی و حاکمیت قانون است و این جریان معیارهای دولت رفاهی را که نمونه آن در  کشورهای اسکاندیناوی است مدنظر خود دارد.

این عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، ادامه داد: این روند عدالت‌طلبی اما پس از سال ۱۳۹۲ به عنوان یک اصل در اندیشه اصلاح طلبی استمرار یافت. البته توجه به این نکته ضروری است که عملکرد دولت‌ها مقوله‌ای مجزا از بحث گفتمان‌ها بوده است.

یزدانی گفت: مسئله اصلی جریان اصلاحات در حال حاضر کارآمدی دولت، کارآمدی انتخابات و به طور کلی کارآمدی اصل سیاست است و اینکه بتواند کاندیداهای خود را با آزادی به پروسه نامزدی انتخابات وارد کند.

وی افزود: جریان اصلاحات هیچ مشکلی ندارد که طی یک انتخابات عادلانه از مردم نه بشنود، اما باید فرآیند انتخابات کاملاً عادلانه باشد و نامزدهای جریان اصلاحات، با دلایل غیرمنطقی از چرخه کاندیداتوری حذف نشوند.

این عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، خاطرنشان کرد: کارآمدی سیاسی یک اصل پیشینی است که امروز مهم‌ترین مسئله جریان اصلاح‌طلب به شمار می‌رود. سؤال اصلی امروز نیز  از جریان اصلاحات این است که با توجه به مؤلفه‌های گفتمانی خود، ابزار اصلاح روند و تغییر شرایط را دارد یا خیر؟

یزدانی ادامه داد: در شرایط فعلی نیاز است به چنین پرسش‌هایی پاسخ دهیم که با توجه به انتخابات به عنوان مکانیسم اصلی اعمال اصلاح در دستگاه سیاسی، جریان اصلاح‌طلب این امکان را دارد که خود را به جامعه و صحنه سیاسی عرضه کند و آیا این اجازه را به او می‌دهند؟

وی درباره کارآمدی نهاد اجماع ساز و تأثیر آن بر گفتمان اصلاحات، تصریح کرد: تغییر گفتمانی همیشه تغییری از پایین به بالاست به این معنا که در میان مردم یک سری مطالبات وجود دارد که ما بر اساس آن گفتمان‌های خود را تنظیم می‌کنیم. اما نهاد اجماع ساز از نظر من نهادی است که بر این اساس سازماندهی نشده و کارآمدی لازم را در خصوص اعمال گفتمان‌های اصلاحات را ندارد و در نتیجه تشکیل آن از پایه نادرست است.

این عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، گفت: اجماع زمانی ضرورت دارد که ما با یک پراکندگی در عوامل خود مواجه باشیم و متأثر از این امر بخواهیم خود را حول یک شخص یا گفتمان منسجم کنیم در صورتی که مشکل اصلی جریان اصلاحات این نیست. این اجماع در تجربه‌های انتخاباتی سال‌های گذشته اتفاق افتاد، اما نتیجه‌ای که مورد نظر مردم بود از آن به دست نیامد.

یزدانی افزود: مسئله اصلی، کارآمدی جریان است و این یک جریان پایه‌ای و پیشینی است. ما باید در اصل سیاست تأمل کنیم و بیندیشیم که با توجه به مانع تراشی‌های جریان مخالف چگونه می‌توانیم گفتمان‌های اصلاحی خود را عملی کنیم.

وی درباره انتقادات وارد شده به گفتمان‌های جریان اصلاح طلب در دولت، خاطرنشان کرد: از اول هم دولت یازدهم را یک دولت اصلاح طلب نمی‌دانستیم زیرا این دولت برآمده از یک جریان اعتدالی و راست‌گرا بود. بنابراین بر اساس گفتمان‌های خود دولت را نقد نمی‌کنیم، بلکه انتقاد ما درباره کارآمدی این دولت است و اینکه بسیاری از انتظارات را در حوزه‌های سیاسی و اداری کشور برآورده نکرد.

این عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی درباره چشم‌انداز جریان اصلاحات و امکان نقش‌آفرینی در انتخابات آینده گفت: اصلاح و بهبود خواهی در مملکت حاصل برآیندی است که در یک طرف آن کلیت نظام و در طرف دیگر مطالبات و انتقادات مردم جا دارد. امروز با گذشت چند سال از خرداد ۱۳۷۶ پرسش و مطالبه اصلی مردم حول کارآمدی جریان اصلاحات است و امکان نقش‌آفرینی این جریان در گرو این مسئله است که تا چه اندازه توان عملی سازی گفتمان‌هایش را دارد و می‌تواند خود را به یک جریان کارآمد تبدیل کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha