• سه‌شنبه / ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ / ۲۰:۴۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400012413892
  • خبرنگار : 71145

ترکیه: نشست صلح افغانستان ۲۴ آوریل برگزار می‌شود/ اصرار خلیل‌زاد بر حضور طالبان در نشست

ترکیه: نشست صلح افغانستان ۲۴ آوریل برگزار می‌شود/ اصرار خلیل‌زاد بر حضور طالبان در نشست

وزارت امور خارجه ترکیه از تاریخ جدید برگزاری نشست صلح افغانستان در استانبول خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد: نشست صلح افغانستان با مشارکت نمایندگان دولت افغانستان، گروه طالبان و چند کشور دیگر قرار است از تاریخ ۲۴ آوریل تا چهار مه در استانبول برگزار شود. 

پیش از این، یک منبع وزارت امور خارجه ترکیه گفته بود، نشست صلح افغانستان در استانبول به خاطر آماده نبودن گروه طالبان به تعویق افتاده و قرار است ۲۶ آوریل برگزار شود. 

در این راستا، یک منبع افغانستان می‌گوید، زلمای خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا در افغانستان، طالبان را به شرکت در نشست افغانستان در ترکیه ترغیب کرد.

این منبع افغان گفت، خلیل‌زاد از اعضای مهم شورای رهبری طالبان خواسته در نشست ترکیه حضور یابند. او همچنین بر حضور پسر ملا عمر، ملا یعقوب آخوند که ریاست کنونی شاخه نظامی طالبان را برعهده دارد، اصرار دارد.

این منبع که در حال حاضر در ترکیه است، گفت، خلیل‌زاد همچنین هیئت مذاکره‌کننده در قطر و نیز ملا نقیب الله و سراج الدین حقانی معاون رهبر طالبان را به حضور در نشست ترکیه دعوت کرده است.

پیشتر مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفته بود، نشست صلح درباره افغانستان در استانبول قرار است در ماه آوریل برگزار شود. عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی آشتی ملی افغانستان گفته است، هیئت شورا قصد دارد در این نشست شرکت کند.

شبکه تلویزیونی طلوع نیوز، با اشاره به سخنان محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، گزارش داد، که طالبان تیمی از مذاکره کنندگان را برای شرکت در کنفرانس افغانستان تعیین کرده است.

کنفرانس استانبول در مورد افغانستان با مدیریت ترکیه، قطر و سازمان ملل متحد و با حضور نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان برگزار خواهد شد.

خبر برگزاری کنفرانس بین‌المللی استانبول در مورد افغانستان در حالی منتشر شده است که سخنگوی گروه طالبان روز گذشته گفت که این گروه برای شرکت در این نشست تصمیم نگرفته است.

ترکیه هدف اصلی کنفرانس بین‌المللی استانبول در مورد افغانستان را تسریع مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه برای رسیدن به یک توافق سیاسی «عادلانه و پایدار» عنوان کرده است.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه خود متعهد شده است که از یک افغانستان مستقل و متحد حمایت کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha