• سه‌شنبه / ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ / ۲۲:۰۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1400012413921
  • خبرنگار : 71191

با رای دیوان عدالت اداری

خانه «سرلشگر ضرابی» تخریب شد

خانه «سرلشگر ضرابی» تخریب شد
تصاویر این گزارش متعلق به «سایت سفرنویس» است

نخستین مجوز تخریب خانه «سرلشگر ابراهیم ضرابی» را که رییس شهربانی کل کشور و دارنده نشان ذوالفقار بود متولیان وقت میراث فرهنگی در سال ۱۳۹۶ امضا کردند و همان شد که با رای دیوان عدالت اداری، این نشان تاریخی از دل بافت تاریخی منطقه ۱۱ تهران به طور کامل تخریب شد.

به گزارش ایسنا، شهرام شهریار  - فعال میراث فرهنگی - در مطلبی با عنوان « خانه سرلشگر ابراهیم ضرابی با نظر دیوان تخریب شد» در سایتِ سفرنویس، از تخریب کامل مجموعه‌ای تاریخی در تهران خبر می‌دهد که پیش‌تر بخش‌هایی از آن در محله فروزش تهران تخریب شده بود و حالا دیگر از خاطرات جمعی شهر حذف شده است.

او در این مطلب درباره‌ این خانه تاریخی و وضعیت آن در چند سال گذشته این‌طور آورده است: «آخرین بخش‌های باقی‌مانده از عمارت سرلشگر ابراهیم ضرابی، رئیس شهربانی کل کشور و دارای نشان ذوالفقار تخریب شد. خانه سرلشگر ابرهیم ضرابی در محله امیریه و ابتدای خیابان فروزش قرار داشت. خانه سرلشگر ابراهیم ضرابی با نظر دیوان عدالت اداری مجوز تخریب گرفت و برای همیشه از خاطرات جمعی شهر تهران محو شد.

مجوز اولیه تخریب خانه در آذرماه سال ۹۶ صادر شد اما چون مجوز یک‌ساله بود، مالک فعلی مجددا درخواست پروانه تخریب نوسازی کرد که با مخالفت شهردار منطقه ۱۱ و استعلام مجدد از میراث روبه‌رو شد. اما شعبه سوم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری به تخریب این اثر ارزشمند رای داد.

این خانه تاریخی که در ابتدای خیابان فروزش (معروف به مهدیخانی) قرار دارد، هیچ‌گاه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت نرسید و به نام‌های خانه «سرلشگر ابراهیم ضرابی»، «پری ضرابی (همسر علی مینویی)» و «مداح سید غم‌خوار» معروف شده است.

این خانه طبق نقشه دارالخلافه در اوایل پهلوی اول در باغات آقا میرزا محمد ناظر بنا شده بود، سلطان ابراهیم خان کاشی که بعدها به دلیل رشادت در جنگ تنگ زاهد شیر نشان ذوالفقار گرفت، نام خود را به ضرابی تغییر داد و به سرلشگر ابراهیم ضرابی شهره (معروف) شد.

براساس تاریخ شفاهی و گفت‌وگو با معتمدین و ساکنان قدیمی محل، بخش‌های بسیاری از خانه سرلشگر ابراهیم ضرابی در سال‌های معاصر تخریب و تنها بخشی از اصطبل خانه باقی مانده بود که در اختیار مداحی به نام سید غمخوار قرار داشت، می‌گویند سید غم‌خوار همیشه با اسب خود به هیئت‌های عزاداری می‌رفت و روضه می‌خواند.

خانه سرلشگر ابراهیم ضرابی دو بنای اندرونی و بیرونی داشت، بنای بیرونی در بخش جنوبی زمین قرار داشت و سردر آجری و سنتوری آن نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کرد. بنای بیرونی در دو طبقه ساخته شده بود. بنای اندرونی عمارتی یک‌طبقه و یک سالن هفت‌دری بود که بالای هر پنجره تزئینات گچ‌بری زیبایی قرار داشت.

در اسناد این خانه چنین قید شده است: «خانه شمالا به دیوار خانه حبیبه و عیال کاکا علی، شرقا به خانه حبیبه و عیال کاکاعلی، جنوبا به خیابان سرآب وزیر و غربا به ایوان خانه میرزا غلامحسین خان»»

در بخش دیگری از این گزارش این‌طور آمده است: «آیت‌الله ‌تنکابنی که خانه‌اش بین بازارچه نو و بازارچه میدان شاپور بود معمولاً روز عاشورا پای برهنه برای عزاداری به این محدوده می‌آمد. کوچه لب تشنه (شهید علی توحیدی) محل ظاهر شدن آب سراب وزیر بود. یعنی قنات مظهرش این‌جا بوده است. عزاداران حسینی تا ظهر عاشورا مشغول عزاداری بودند و آب نمی‌خوردند. آن‌ها و به‌ویژه بچه‌ها به یاد امام حسین (ع) تا ظهر لب به آب نمی‌زدند. در پایان مراسم و هنگام ظهر که به این محدوده می‌رسیدند بعد از نماز ظهر عاشورا، آیت‌الله ‌تنکابنی این‌جا لبیک یا حسین(ع) می‌کشید و بعد جامی را داخل سراب وزیر می‌زد و اول به بچه‌ها آب می‌داد.

خانه سرلشگر ابراهیم ضرابی بعد از اتفاقات سال ۱۳۵۷ توسط ستاد اجرایی فرمان امام مصادره شد و در اسناد نام مالکان زیادی به چشم می خورد؛ علی، قاسم، غلامحسین و محمدعلی مینویی ، عزیزالله غفاری، قاسم، غلامحسین و نصرالله پنبه‌چی، بهمن و حسن حسین‌زاده، حسین و بابک اخلاقی و زهرا فراهانی.»

او همچنین تاکید کرده است که «مالک ملک شرقی هم در فکر تخریب بنا است، اما فعلا بخشی از سردر را حذف فیزیکی کرده است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۰۲:۴۴

الان اینجا هم احتمالا یا میشه آپارتمان مسکونی یا مجتمع تجاری و مرکز خرید و از این اسمهای تهوع آور

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۰۵:۰۴

سردر باغ ملی هم جان میده برای تخریب

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۰۵:۲۰

این مسئولا ظاهراً بیکار دارن میچرخن.. یه چی بدید دستشون بازی کنن خوب.. کشور که اسباب بازی نیس آخه.. :(

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۰۵:۲۷

عیب نداره عجب دیوانی و عجب قاضی بوده نامش در تاریخ نوشته خواهد شد بجای سر لشکر ....

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۰۵:۳۳

نمیصرفید براتون که بازسازیش کنید همینطوری دارن تاریخ مارو مثل این خانه محو میکنند

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۰۶:۰۸

کدام اثر تاریخی را شما حفظ کردید که این دومیش باشه خراب کنید

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۰۷:۵۷

مگه باید استفاده بشه.. اینا آثار ملی و هویتی ایرانه.. معماری هر کشوری سطح و سبک غنای تاریخی هر کشوریه. که میشه از این آثار و معماربشون استفاده کرد به عنوان الگو

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۰۶:۱۰

خراب شد که شد ،لابد انتظاردارید بایدتاپایان رسیدن این عالم این خونه ها بمونه ادماش خوب یابد رفتن بودن یا نبود این خونه هاچه فایده ای داره اگرازش استفاده نشه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۳:۲۲

عزیز در خیلی از نقاط دنیا خانه های با قدمت بالا را رو نوسازی میکنند برای آثار ملی ولی اینجا همه چیز برعکس ویران میکنند تا بنای آخرش

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۷:۴۳

این بنا چه خراب بشود یا نشود متعلق به همه مردم است . چرا باید به یک مداح واگذار بشه .؟

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۸:۴۳

آفرین پوری

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۹:۰۲

تقصیر نداری . نمیفهمی آثار ملی یا قدمت یعنی چی ؟؟؟ فرهنگ‌یعنی چی ؟؟؟ تمدن یعنی جی؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۹:۳۷

خونه پدربزرگتم بود همینو میگفتی

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۰۸:۰۶

فقط میشه گفت جای بسیار تاسف داره، بالخره جناب سرلشگر بالاخص در اون زمانه قطعا شهربانی نهایتش 2 تا 3 تا سرلشگر داشته که یکیش ایشون بوده، مثل الان نبوده که تو هر شهری ناجا ده تا سردار داره، و اگر ایشون تونسته تو اون زمان به این مقام برسه قطعا لیاقت هایی داشته فارغ ازین قهرمان جنگ میهن و سرزمین بوده که این داستان ایشون رو محترم جلوه میده و قدمت بنا و اسم سنگین صاحب بنا با این معماری پیچیده در محله امیریه که یکی از محلات بسیار اصیل پایتخت هست نیز بر ارزش افزوده اثر صحه میگذاره، اول و دوم و سوم میراث فرهنگی تهران و کشور باید ازین تخریب شرمسار باشه که قطعا نیست و گرنه کمر همت میبست و با هر هزینه ایی ولو گزاف این بنا رو نجات میداد، بدتر از اون دیوان که هیچ ولسوزی نکرده و رای به تخریب داده و روند بوروکراسی رو به انضمام مامورم و معذور پیوست کرده، باز هم مایه تاسف داره...

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۶:۳۸

سلام دوست عزیز درخود آمریکا هم خیلی ازبناهای تاریخی رامنهدم میکنند وجاش برح وهتل و...میسازند اما چون اونجا آمریکاست واینجا ایران همه چیز فرق میکنه ضمنا سرلشگرهای زمان پهلوی اول عُرضه دفاع از کشوررانداشتند وگرنه چراکشور ظرف مدت ۲۴ساعت به اشغال متفقین دربیاد وشاهدمملکت تبعید بشه!!! سرلشگرهای اون زمان درحد گروهبانهای امروز و مرزبانهای شجاع الآن عُرضه ولیاقت نداشتند!

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۷:۲۴

مرسی عزیز بزرگوار از مطالب شیرین و عاقلانه حضرت عای نهایت استفاده رو بردم که از این بایت از شما عزیز آگاه کمال تشکر را دارم ،

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۰۲:۵۳

تو چیکار به امریکاداری ارزش خودتو با غربی ها یکی نکن

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۰۸:۳۰

بجز خراب کردن مکه کاردیگری هم بلد هستید این هم به تاریخ بیوست

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۴:۰۴

احسن

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۰۸:۳۴

واسه خرابه های بی نام و نشان به واسطه خواب فلان شخص مسیر یه اتوبان رو تغییر میدن یا جلو طرحهای عمرانی که مربوط به چند میلیون شهروند ایرانی هست رو میگیرن ولی واسه بخش کوچکی که مربوط به تاریخ ایران هست هیچ ارزشی قایل نمیشن و اموال مردم رو بین خودشون تقسیم میکنن به عناوین مختلف

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۰۸:۵۳

مملکتی به به فکر تاریخ وگذشته خود نباشه وای به حالش

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۰۸:۵۷

باسلام و درود ، اولا جای تأسف دارد ، مکانی باین پیشنه باید بصورت موزه ستاد کل نیروهای مسلح درمیامد ، وکلی عملکرد سرلشکرضرابی درانزمان برای جامعه بسیار مفید بوده ، چه بسا معتمدین محلی ازوی به نیکی یاد کرده ،

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۰۹:۱۰

در هلند دهکده ای بودکه خانه های قدیمیرا بهآنجا منتقل می کردند. بطوریکه همچون محله ای بود از خانه های قدیمی با تمام جزیئات و مردم می توانستند از آنجا بازدید کننذ. البته خانه های قدیمی در هلند بسیار کوچک بودند. از تهرانتا قم. و حتی کنار ازاد راه قم گرمسار یا جنوب بزرگ راه ابیک به چرم شهر زمین های بلا استفاده اسا که اگر بزرگی بود می توانست برای اینکار مد نظر باشد.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۰۹:۲۷

الان هم داره پنت هوس میزنه تخریب چی کشک چی

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۰۹:۳۶

حیف ....

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۰۹:۵۴

عجب افتخاری برید ویلاهای چندصد ملیاردی را خراب کنید که گه زده اند به محیط زیست و اقتصاد کشور

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۰:۱۴

خب مشخصه که ادم عادی نمیتونه ازشهرداری ومیراث همچین اجازه ای برای تخریب بگیرن. حالاکه خودمیراث این اجازه رو داده وشهرداری هم پولشوگرفته پس اقازاده ای پشت این هست

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۲۳:۵۲

احسنت،این کشور متعلق به ۲درصدمردمه،یعنی آقازادها😢

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۱:۳۹

جای بسی تاسف است... هرچی بود، پیشینه داشت وباید حفظ میشد.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۱:۴۲

کلا هدف از تخریب آثار قدیمی ها نابودی آثار بجامانده از قبل انقلاب است.بجای آنها هم برج می‌سازند

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۱:۵۲

مریض بودن خرابش کردن.آثارتاریخی رونابود میکنن خدا نابودشون کنه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۲:۱۲

فقط حيف

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۶:۱۶

واقعا متاسم برات . همین و بس .

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۷:۴۷

چرا اینکارا رو میکنین مثلا دارید خودتونو بزرگ جلوه میدین!!!!!!!؟؟؟واقعا براتون متاسفم😠😠😠

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۲:۳۱

بسیار عالی زودتر از اینا باید تخریب میشد

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۶:۲۰

واقعا متاسم برات . همین و بس .

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۹:۳۱

خواستی یه چیزی بر خلاف دیگران گفته باشی!!!

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۰۸:۰۱

روانت مشکل داره قطعا

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۲:۵۰

‌پناه بر خدا

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۳:۰۰

کافی است فقط ده نفر جلوی خانه بایستند تا از تخریبش جلوگیری شود اگر در تهران بودم حتما این کار را می‌کردم.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۳:۰۲

حیف شد که میراث برا آیندگان نموند. می شد گردشگری بشه و ازش پول هم در بیارن. و هزار کار خوب دیگه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۳:۰۳

ببین چند صد میلیارد پول گرفته تا خانه اش تخریب شود وحتما در بهترین نقطه تهران وددربکی از شهرهای شمالی زیباترین ویلا راهم به نام این آقا زدند

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۳:۰۵

کاش قدربودنها رابدانیم

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۳:۰۸

شهرداری یعنی پول میراث یعنی پول تو اینجا همه چی رو با پول میخرن

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۳:۲۲

سلام، بنظر تو ی مسائل ملی باید قوه قضاییه و شخص رییس آن دخالت کند و اینکه بین دو نفر پایین دستی اجماعی صورت بگیره، برای اذهان عمومی و تاریخ توجیهی ایجاد نمیشه ...

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۳:۲۲

ما از این همه مشکلات معیشتی داریم تباه میشیم انوقت افتادن دنبال تاریخ و جغرافیا... اگر راست میگین مسکن و زمین و مصالح قیمتش بیارین پایین.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۳:۲۳

جای بسی تاسف است فقط بفکر قلع و قمع تاریخ ایران هستند 😞😞

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۳:۲۹

بایستی بازسازی میکردند گذاشتن خراب شد یگه راهی جز تخریب نداشت ولی واقعااین ساختمانهاحیف است قداستش ازبین بره مالهرکی میخوادباشه .

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۳:۳۲

بجز خراب کردن چیز دیگه بلد نیستید نوبت ماهم میشه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۰۰:۱۶

ای خدا چی بگم که نگفتنش بهتره حساب کار بیا دستتون

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۳:۳۹

یک خانه کلنگی ۱۰۰متری که تاریخ ساخت آن شاید به ۶۰سال نمی رسد کارشناس میراث آمده نوشته دارای ارزش است در حد یک خانه روستایی هیچ معماری درب یا دیوار اصلا هر چه نگاه بکنی معنی ارزش را نمی فهمی شیراز قا آنی تقاضامندیم به وضعیت برابر قانون سا مان دهید

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۳:۳۹

خدا دستشون بشکنه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۳:۴۱

چی میشد بجای همجنین بنای تاریخی ساختمان بورس راتخریب میکردن

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۳:۴۹

الله برکت الله

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۳:۵۵

همین هفته قبل بود که خانه کوزه کنانی با قدمت ۱۳۷ سال تو مشهد در فاصله ۳۰ متری حرم رو تخریب کردند،البته گفتن که بنا فرسوده بوده،حالا هم نوبت خانه سرلشگر شد،خدا بخیر کنه ارگ کریم خان تو شیراز رو ویرون نکنن!!!!

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۳:۵۵

مقبره تاریخی یعقوب لیث هم داره خراب میشه هیچ کس کاری نداره خرابکاری عمدیه برای نا بودی تاریخ پارس زنده باد پارس و خلیج پارس هیچ موقع نگید فارس اصل پارس هست

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۴:۰۹

تنها دلیل تخریب فقط جرمش ساختمان قدیمی وساخته شده در زمان پهلوی اول است .افسوس که از میراث نیاکان دیگه چیزی باقی نمانده است .سراغ دارید آدرس بدید .

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۸:۰۱

سلام واقعا حیف...........

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۴:۱۰

هرکجابنای تاریخی وزیباهست خراب میکنین جای بازسازی چقدرناراحت میشم 😔😔😔بافت قدیم خیلی قشنگه 😔

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۶:۰۵

متاسفانه در آمد گردشگری از این نوع اماکن بسیار ناچیز هست اکثرا از تخریب بنا های اینچنینی که میراث در گذستگان و پاسدار تاریخ ایران زمین است ابراز نارضایتی می کنند اما بسیاری از این افراد حاضر نیستند برای بازسازی و بازدید از این نوع اماکن بلیت خریده و پول خرج کنن

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۶:۴۳

سلام ، فقط متاسفم اصل ونسب و پیشینه تاریخی ما ایرانیان اریایی در حال ناپدید شدن است ما ایرانیان که از نژاد برتر هستیم باید به خود با هویت تاریخی چند هزار ساله ببالیم نه امریکا که چند صد ساله وادعای برتری نژادی بر دنیا دارد از ماست که بر ماست

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۶:۴۹

عیب نداره یکی دیگه میسازن،،،ایشالا

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۸:۳۶

خونه های که تخریب میشن که خونه جدید ساخته بشه اونا هم خراب میشن

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۵:۰۶

افسوس هزاران دریغ خراب کنید ولیکن یقینا در نگارش تاریخ از کسانی که در تخریب این بنا دست داشته اند به بدی یاد خواهد شد

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۵:۰۶

نوبت بناهای تاریخی شده

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۵:۱۱

اون چند تا دونه امارت و کاخ هم که تا حالا باقی مونده بخاطر این بوده که توی جاهای خوش آب و هوای بالای شهر و محل استراحت حضرات هستند وگرنه اون ها هم تا الان به همین سرنوشت دچار شده بود ...تاسف باره

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۵:۱۸

مگر مکان و جایی که یک فرد واسه خودش وزندگی خانواده اش ساخته ودرطول زمان بنابه عللی ازجمله استهلاک و حوادث طبیعی وغیره ازبین رفته .چرا بایستی واسه ساختن بنای جدیدد و مدرن نکوبن و نسازن . میراث فرهنگی بودن چه ربطی به ساخت وسازکاران دارد .هرکه علاقمند بوده میخرید و بهمان شکل بازسازی میکرد .

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۵:۲۱

چه ربطی به ماداره به قدرکافی مشکل داریم یکی میخادبه حال ماگریه کنه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۵:۳۱

ببینید کجا اثار تاریخی مونده که خرابش نکردید خراب کنید جاش مناره علم کنید. اینطوری فکر میکنید محبوبترید مردم کارهای نکرده شما رو میبینند.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۵:۳۸

دیگه ببینید جای نمونده باشه که تخریب نکرده باشید. فقط روزی بناهای شما هم تخریب خواهد شد..بعضی از ادم ها یا بناها یا حتی حرف و سخن ها حرمت دارند نگذارید بی حرمت شن.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۵:۵۰

دوست عزیز ظاهراً هر آنچه که مردم را به یاد دوران گذشته بیندازد باید به طریقی یا ازبین برود یا از اساس تغییر پیدا کند.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۵:۵۵

بناهای مثل ارک تبریزخراب کردندچه برسه خانه ضرابی

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۶:۰۸

علتش این بوده چون دوران پهلوی بنا شده پس شاید از لحاظ این آقایون مشکل شرعی داره .وای به حال خرابکاران.روز قیامت باید جواب بدید

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۶:۲۷

به نظر من خیلی از بناهای جدید و ناکارآمد در کشور وتهران وجود دارد،،،اینکه ضرری برای مردم نداشت،،،این ساختمانهای بزرگ و با هزینه های زیاد که پر شده از مفت خور را ویران کنند حداقل کاری برای آبادانی این کشور میکردند...‌‌‌‌

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۶:۴۶

هویت ملی را برید از امریکایی ها یاد بگیرید حتی یک بنا افراد سرشناسشان نیست که محفوظ نباشه با تمام قدرت. آثار ملی خودشان را نگهداری می کنند. ولی در ایران به عمد یا از سر طمع مادی هیچ چیزی مهم نیست یه روز میشه که تخت جمشید رو تخریب کنند و هتل جایش بسازند. متاسفیم برای این اوضاع

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۷:۰۲

تحویل یکی از آقازاده های نعروف که برج سازی کارشه میشه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۷:۰۸

بسیار کار اشتباهی انجام دادید. واقعا هدفتان از این کار احمقانه چی بود؟ انصافاً حالم گرفته شد.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۷:۱۰

خب چرا تخریبش کردن...؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۷:۱۲

بی عرضه ها به جای تخریب این اماکن فرهنگی برید ساختمان بورس را تخریب کنید که جولانگاه مفسسسدااان شده و دارن مردم را خانه خراب میکنن . لعنة الله علی قوم الظالمین .

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۷:۴۹

جالبه!!! رأی قابل توجهی هستش!! فقط یکی بگه اگر یک بنای متروکه تاریخی مذهبی بود بازم نابودش میکردن؟؟ حداقل به شخصیت درونی و وژدان خودتون احترام بگذارید راستگو باشید

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۷:۵۳

افسوس افسوس و افسوس......

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۸:۵۰

خیلی میراث فرهنگی به فرهنگ اهمیت میده . خونه رو مفت صاحب نشه . پولش رو بده و از مالک خریداری کنه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۰۸:۴۰

در همین حد میفهمی؟ واقعا!

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۹:۱۸

همه دنیا از این آثار برای درآمد استفاده میکنن.ولی ما خونسردانه در نهایت نادانی تخریب میکنیم.مسلما اگر عقل داشتیم ، می فهمیدیم که درامد حاصل از این آثار بسیار بیشتراز نوسازی آنهاست.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۹:۲۹

چیز چیز جدیدی نیست مگر یادتان نیست که آقای خلخالی بلدوزر سوار شد و قصد تخریب آثار باستانی را داشت. در عاشورای امسال روی دیوارهای تخت جمشید با اسپری یا حسین نوشته بودن. میزان بودجه آثار باستانی و محیط زیست.آنچنان کم است که هیچ آثار باستانی مرمت نمیشود . مردم داوطلبانه برای محافظت و مراقبت در زمان بازدید اونجا خدمت میکنند . قلعه پرتغالی ها ، قرار شد مرمت شود ، اما؟!؟! یک لایه دیواز سنگی کشیدن جلوی دیوار قلعه !!! و دیگه دیوار قرمز قلعه دیده نمیشه؟؟!!!!!

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۲۲:۴۲

عجب

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۰۰:۴۰

یک یک این آ آقازاده ها ومسولين چی بگم

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۰۱:۰۸

ساختمان ما هم جز اثار ملی باید ثبت بشه ,ویا بریزن از نوع بسازن ,ولی جا و مکان دیگه ای نیست برای رفتن پول و توان هم نیست

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۰۱:۱۴

قربون امام حسین وعاشورا برم که اسمش مبارکش میاد خیلیها دق میکنند

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۰۷:۱۷

شد كه شد چکار کنیم حالا

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۰۹:۱۷

وقتی اینا میخواستند تخت جمشیدو به زیر آب بفرستند (سد بزنن اطرافش) فکر میکنید همچین خونه ها و مکان های تاریخی چقدر براشون مهمه؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۱۲:۳۲

به نظر من هم باید اونو بازسازی میکردن

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۲۱:۰۶

سلام طاعاتتون مورد قبول حق اقایان محترم اول تااخر ابن پروزه خراب نکردن اگر میشد نگهش نیداستید بهتر نبود اگر چیزی ایران دارد اثار باستانیاش میباشد این سالها چی ساختید وچرا افتخار میکنید که خرابشان نکردید ازنطر من سرتان راببندازید زیر ودیگه حرف نزنید همسر شهید

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۲۱:۱۵

خدای بزرگ کشورم را از دشمنان داخلی و خارجی خشکسالی و قحطی در امان دار

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۲۱:۴۲

سلام همه میدونیم در بلاد کفر و اکثرا غیر مسلمان ایچنین خانه هارو دولت خریداری و به کسانی که قدرت حفظ اصالت و مرمت این اثار رو دارند واگذار میکنه و انها هم بخوبی استفاده میکنند که خود یکی از جاذبه های توریستی میشه ولی ما با مومنان و متعهدان کاری جز تخریب در راستای ساختن برج و پاساژ بدرد نخور کاری بلد نیستیم یعنی ملت هم کمک به خیانت میکند

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۲۱:۴۵

دست مريصا دستان درد نکه مسلمان تاریخ را نابود نکنید تمام شهر نابود کردین اصلا بنای تاریخی نداریم

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۲۱:۴۵

تخریب خانه بهانه است دنبال زیر خاکی می گردن

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۲۲:۰۰

الان که کشور را به روسها و چینی ها تحویل دادند خیلی رشادت به خرج دادن

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۲۲:۴۷

قبرستان باستانی زیرش بود مثل پارک قیطریه تمام پارک قبرستان گبری هست

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۲۲:۵۸

چه بگم آخه دست شما مسعولان دستتون در نکنه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۲۳:۰۰

اصلان گیرم ۱۰۰ دیگه خم نگه داشته می شد بلاخره چی ؟چقدر هزینه بشه چقدر دوام بیاره به شتاب بسوی تمدن جدید الان دبی تمدن ما نداره خیلی آثار ملی و ميراث فرهنگی نداره ، چی شده بالاترین توریست نداره ؟

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۲۳:۱۲

مگر جز خربکاری تو این سالها دیدید

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۲۳:۲۲

بسیار عالی ذولفقار الان جای دیگر است اون بابا الان اگه بود نشان استواری هم بهش نمیدادن.نویسنده حاشیه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۰۰:۰۱

من میگم قبر کورش را هم خراب کنیم

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۰۰:۰۸

چرا این نفرت وعقده تمومی نداره

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۰۰:۴۶

سلام میراث فرهنگی کمک میطلبه نه مالک بخت برگشته نه تعمیر کنه نه تبدیل مالک یک مخروبه باشه دلسوز ها دست به جیب کنین جلو گیری از تخریب خریدار جدید میخواد

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۰۰:۴۷

بابا ترو خدا انقدر همه چی و بزرگ نکنید بخدا بعضی از مردم هنوز بی فرهنگی تو خونشون با سفرهای مزخرفشون گند زدن تو روزگارمون این از اوضاع مملکت حالا دنبال قاتل بروسلی میگردین

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۰۰:۵۲

آخی باز این مسئولان اسباب بازی شون رو دست جمعی گم کردن سر گرمی ندارن افتادن به جان میراث فرهنگی آخی برم یه کامیون جق جقه بخرم براشون

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۰۱:۱۵

سلام خریدارضایعات آهن هستم باتشکر

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۰۱:۳۰

درودچندمیلیاردرفت توجیبتون فکنم نشستن دارن سهمشون وبرمیدارن بماهم میخندن میگن مردم یارانه43000هزاری

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۰۴:۴۴

نکنه فهمیده بودن زیر این بنا گنجه مثل ارگ قدیم بم که بعدش زلزله اومد توی بم

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۰۵:۴۹

همه سردارهای ناجا جمع بشن چنین عمارتی ندارند...شماها لیاقتتون همان ضرابی هاست که تو گونی بندازند وشکنجه بدن وبه ناموس روز روشن تعرض کنند ولی سردارهای الان صیاد شیرازی و سلیمانی وکاظمی وهمدانی ...که خودشون توگونی خوابیدند تا من وتو رو خوشخواب بخوابیم آقایان وخانم ها. چشم ها رو باز کنید...

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۰۵:۵۱

دم فرمانده ناجا واهمه گروهبان های الان ناجا گرم که با حقوق کم مشغولند...

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۰۶:۳۴

به کجا چنین شتابان؟!؟!

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۰۹:۲۴

ملک غصب آخرش این است

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۱۱:۱۹

وقتی داعش در کشور سوریه وعراق ساختمانهای تاریخی رو خراب میکردن صداوسیما فیلم میگرفت وپخش میکرد که خیلی کار بدیه ولی ما که خراب کنیم خیلی کار خوببه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۱۲:۰۱

خیلی خوبه، ادامه دهید، بنایای تاریخی زیادند، اونا رو هم در صف تخریب بگذارید، اگر تاریخ محو شود، آدم کمتر ناراحت می شود

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۱۲:۲۴

این بناها به خاطر ارزش معماری اونها باید مقاوم سازی و حفظ بشه. واقعاً یک سری تصمیم گیری ها جای تأسف و تأمل داره...

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۱۲:۵۱

مملکتی که مردمش مشکلات اقتصادی دارند حفظ اثار تاریخی اولویتی ندارد.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۰۳:۲۷

بابا مال خودشونه چرا خراب نکنند برج بسازن؟ شما رو در و دیوار تخت جمشید یادگاری ننویس اثر ۱۰۰ ساله حفظ کردنت پیش کش

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۱۴:۰۳

واقعا متاسفم چرا که به جای تخریب می‌تونستیم باز سازی کنیم و از اون به عنوان کتاب خانه یاموزه دراون کار فرهنگی و گردشگری انجام بدهیم ومنبعی برای کسب درآمد باشد نمی‌دونم با این کارها چه چیزی را میخواهند از ذهن مردم پاک کنند

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۸ ۱۳:۳۳

دوستان تاریخ نمیشه عوض کرد