• چهارشنبه / ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400012514219
  • خبرنگار : 71605

کنگره ۲۰۲۱ حزب کمونیست،کوبا در آستانه ورود به دوره پسا-کاسترو

کنگره ۲۰۲۱ حزب کمونیست،کوبا در آستانه ورود به دوره پسا-کاسترو

کوبا همزمان با کناره‌گیری "رائول کاسترو" به عنوان رئیس حزب کمونیست حاکم در کنگره هفته جاری، آماده ورود به دوره پسا-کاسترو است. کنگره حزب کمونیستی کوبا همچنین قرار است به بحران شدید اقتصادی این جزیره، پاسخ به همه‌گیری و نشانه‌های مخالفت فزاینده نیز رسیدگی کند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، کاسترو، ۸۹ ساله و برادر بزرگ‌تر فقید وی "فیدل کاسترو"، از زمان رهبری انقلاب ۱۹۵۹ که دیکتاتور مورد حمایت آمریکا را سرنگون کرد و کشور تحت اداره کمونیستی را بنیان نهاد، به طور متوالی اداره کوبا را بر عهده داشته‌اند.

کنگره فوق که هر ۵ سال یک‌بار انجام می‌شود، مهم‌ترین جلسه حزب کمونیستی است که به انتخاب رهبری حزب و تنظیم دستورالعمل‌های سیاسی می‌پردازد. رائول کاسترو در کنگره ۲۰۱۶ گفت کنگره بعدی، آخرین کنگره‌ای است که توسط به اصطلاح "نسل تاریخی" پیشکسوتان انقلابی، اداره می‌شود.

انتظار نمی‌رود نسل جدید رهبران جوان‌تر تغییرات گسترده‌ای در مدل تک‌حزبی و سوسیالیستی کوبا ایجاد کنند، اما به گفته تحلیل‌گران کوبایی، آن‌ها برای دنبال کردن اصلاحات بیشتر به سبک بازار در اقتصاد بیمار و برنامه‌ریزی شده از مرکز کوبا، تحت فشار خواهند بود.

کنگره ۱۶-۱۹ آوریل (۲۷ تا ۳۰ فروردین) در حالی برگزار می‌شود که کوبایی‌ها در پی تشدید بحران نقدینگی به خاطر سخت‌تر شدن تحریم‌های چنددهه‌ای آمریکا و همه‌گیری کرونا، با کمبود گسترده کالاهای اساسی مبارزه می‌کنند.

به گفته تحلیل‌گران، نکاتی در مورد مسیر اصلاحات آینده ممکن است در این جلسه ارائه شود. اما بسیاری کوبایی‌ها می‌گویند نسبت به تغییر اوضاع در کوتاه‌مدت، امیدوار نیستند. به گفته حزب، تنها ۷۰ درصد دستورالعمل‌های مربوط به اولین اقدامات برای گشایش اقتصاد، که در سال ۲۰۱۱ اعلام شد، اجرایی شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha