• چهارشنبه / ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 1400012514279
  • خبرنگار : 71613

زنگ خطر برای دوومیدانی ایران؛ با غفلت مدال آسیا هم از دست می‌رود

زنگ خطر برای دوومیدانی ایران؛ با غفلت مدال آسیا هم از دست می‌رود

نتایج حاصل از مسابقات بین‌المللی جام امام رضا(ع) نشان داد در صورت غفلت در این رشته، ایران شانس مدال‌آوری در آسیا را هم از دست می‌دهد.

 به گزارش ایسنا، نخستین دوره مسابقات بین‌المللی دوومیدانی جام امام رضا(ع) طی روزهای ۲۲ و ۲۳ فروردین به میزبانی مشهد برگزار شد که در پایان تیم اعزامی عراق با کسب ۸ طلا، ۲ نقره و ۴ برنز به عنوان قهرمان معرفی شد.

جام امام رضا که در تقویم فدراسیون جهانی ثبت شده بود، ۴۰ امتیاز برای المپیک داشت و ورزشکاران در صورت ثبت رکورد ورودی می‌توانستند راهی بازی‌های توکیو شوند. این رقابت‌ها هرچند حاشیه‌های مختلفی داشت اما می‌توان به فدراسیون در برگزاری آن نمره قبولی داد.

هر چند مسابقات خوب برگزار شد اما در حالیکه انتظار داشتیم ورزشکاران ایران از فرصت میزبانی استفاده کنند و رکوردهای بهتری را به ثبت برسانند،  در برخی ماده‌هایی که دوومیدانی‌کاران باتجربه و نامداری از ایران حضور داشتند، نتایج پیش‌بینی نشده‌ای به دست آمد و کشورهای مهمان عنوان قهرمانی را کسب کردند؛ اتفاقی که نشان دهنده ضعف دوومیدانی ایران است، ضعفی که سال‌هاست در این ورزش پایه به چشم می‌آید و بار دیگر هم آشکار شد.

قهرمانی ورزشکاری از عراق در ماده دوی ۱۰۰ متر و نایب قهرمانی حسن تفتیان یکی از اصلی‌ترین موضوعات بود. شاید بسیاری پیش از مسابقات تفتیان را قهرمان مسلم می‌پنداشتند اما این اتفاق نیفتاد. البته یکی از اصلی‌ترین مسائلی که این نتیجه را رقم زد، سرقت کفش‌های تفتیان پیش از مسابقه بود که باعث شد با کفش‌های ماده ۸۰۰ متر بدود.

سجاد هاشمی یکی دیگر از ورزشکارانی است که خود را برای کسب سهمیه المپیک توکیو آماده می‌کند. او که در مسابقات دوی ۴۰۰ متر ایران عنوان نخست را کسب می‌کرد، در جام امام رضا بعد از طاها حسین یاسین عراقی دوم شد. در ۲۰۰ متر هم همین ورزشکار عراقی از محمدحسین ابارقی و هاشمی پیش افتاد و اول شد. این نتایج در حالی بود که هاشمی مدتی با حمایت فدراسیون دوومیدانی به ترکیه رفت و در چند مسابقه داخل سالن شرکت کرد.

ناکامی کیوان قنبرزاده مقابل مجدالدین غزال سوری هم قابل توجه بود. جایی که رکورددار پرش ارتفاع ایران نتوانست رکوردی بهتر از ۲.۱۵ ثبت کند و با اختلافی ۶ سانتی متری با این پرنده سوری دوم شد.

ماده‌های ۱۱۰ متربامانع، ۱۵۰۰ متر، ۵۰۰۰ متر، ۱۰۰۰۰ متر، پرتاب نیزه، پرش با نیزه، دهگانه، ۴ در ۱۰۰ متر امدادی، ۴ در ۴۰۰ متر امدادی دیگر ماده‌هایی بودند که ورزشکارانی از عراق، سوریه، پاکستان و ترکیه در آن به قهرمانی رسیدند. هر چند باید به این نکته توجه کرد که جام امام رضا اولین مسابقه فضای باز در سال ۱۴۰۰ بود و ورزشکاران هنوز به آمادگی لازم برای ثبت رکوردهای بهتر نرسیده‌اند اما این شرایط برای ورزشکاران سایر کشورها هم تا حدودی صدق می‌کند و فصل مسابقات فضای باز به تازگی آغاز شده است.

در شرایطی که فدراسیون امیدوار به افزایش تعداد سهمیه‌های دوومیدانی در المپیک بود، نتایجی که در جام امام رضا بدست آمد، حکایت از فاصله ایران با رکوردهای ورودی داشت و امیدها را کمرنگ کرد. کسانی که از ماه‌ها قبل در اردو به سر می‌بردند، یا زیر نظر مربی خارجی کار می‌کردند نتایج قابل قبولی را ثبت نکردند و شاید انتظار افزایش سهمیه‌ها در این شرایط خوش‌بینی فدراسیون باشد. 

ضعف عملکرد در جام امام رضا(ع) زنگ خطری را برای دوومیدانی ایران به صدا درآورد که اگر به موقع به آن توجه نشود، شاید  آسیا را هم از دست بدهیم و در این عرصه هم نتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم. هرچند نتایج در سال‌های اخیر نشان داده که مدال‌آوری در آسیا هم برای ایران سخت شده است.  

علاوه بر فدراسیون، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک هم باید به این ورزش پایه توجه بیشتری داشته باشند و به پیشرفت آن کمک کنند. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۱:۴۲

دوومیدانی نیاز به 70 میلیارد تومن بودجه سالانه داره تا به 20 مدال آسیا برسه. این پول خرج 5 تا بازیکن فوتبال میشه. هدفتون از نوشتن این مقاله چیه؟ اینو به وزیر ورزش بگید که هیچ کاری برای ورزش ایران نکرد و فقط پی فوتبال و یک تیم فوتبال باشگاهی بود.