• پنجشنبه / ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1400012615102

«مقبره بی‌بی نصرت» ابرکوه در انتظار ثبت ملی

«مقبره بی‌بی نصرت» ابرکوه در انتظار ثبت ملی

ایسنا/یزد سرپرست پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی ابرکوه گفت: پرونده ثبتی مقبره بی‌بی نصرت ابرکوه که در حد فاصله کوه گنبد عالی و کوه صفه قرار دارد، توسط پایگاه تکمیل و جهت ثبت ملی به مراجع مربوطه ارسال شده است.

«حمید مشتاقیان» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: مقبره بی‌بی نصرت، بنایی مستطیل شکل با ابعاد ۱۱ در ۱۸ متر متشکل از دو ناو در جهت شرقی- غربی است که در جهت شمالی- جنوبی با مصالحی همچون خشت، ملات گل، اندود کاه‌گل و گچ بنا شده است.

وی تصریح کرد: ورودی اصلی بنای نامبرده در جبهه جنوبی قرار گرفته است که سه متر و ۱۰ سانتی‌متر عرض داشته و ضخامت جرزهای آن نیز یک متر و ۲۰ سانتی‌متر است. ضمن اینکه در جبهه غربی ورودی، اتاقک کوچکی به ابعاد ۱.۷۰ در ۱.۱۰ متر با طاق گهواره‌ای و یک ورودی به عرض ۸۰ سانتی‌متر قرار گرفته است.

مشتاقیان خاطرنشان کرد: پوشش قوسی شکل ورودی مقبره بی‌بی نصرت تخریب شده و فقط پاکار قوس در جبهه غربی نمایان است. در زیر پاکار کتیبه‌ای به خط ثلث و آیاتی از قرآن کریم به صورت گچ‌بری نوشته شده است. با توجه به شواهد موجود به‌احتمال‌زیاد این کتیبه دورتادور فضا را پوشانده است که بیشترین قسمت آن تخریب و فقط دو بخش کوچک از آن باقی‌مانده است.

وی تأکید کرد: مقبره بی‌بی نصرت برای اولین بار در تیرماه سال ۸۹ توسط یک گروه باستان‌شناسی مورد بازدید قرار گرفته و پس از انجام مراحل خوانا سازی کتیبه موجود به کلمه «نصرت» رسیده و با توجه به تحقیقات محلی انجام شده، نام بنا را مقبره بی‌بی نصرت نامیدند.

این مسئول ابراز کرد: باستان شناسان با توجه به مجموعه سفال‌هایی که در سال ۸۹ در این بنا رؤیت کردند، قدمت آن را بین قرن هشت یا ۹ تا ۱۱ هجری قمری تخمین زده‌اند که قدمت اصلی آن پس از ثبت ملی مشخص خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha