• جمعه / ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۰:۲۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1400012715293
  • خبرنگار : 71012

برای چهلمین روز درگذشت علی اصغر آزادان

در استودیوهای کوچک الوند کارهای بزرگی خلق کرد + فیلم

در استودیوهای کوچک الوند کارهای بزرگی خلق کرد + فیلم

آخرین روزهای اسفند ماه ۱۳۹۹ جامعه­ ی هنری کشورمان هنرمندی را از دست داد که از پیشکسوتان تلویزیون به شمار می­ رفت و از سوی شاگردانش به عنوان پدر تله تئاتر ایران یاد می شد.

به گزارش ایسنا، علی اصغر آزادان فعالیت حرفه ای خود در ساخت تئاتر تلویزیونی را از اواخر دهه ۵۰ خورشیدی آغاز کرد و توانست در طول عمر هنری خود بیش از ۴۰ تله تئاتر را تهیه و تولید کند.

بسیاری از بزرگان تئاتر و سینمای کشور در آثار تولیدی این هنرمند به عنوان بازیگر یا کارگردان ایفای نقش کرده اند. از علی نصیریان و اکبر زنجانپور گرفته تا داریوش مؤدبیان و مسعود فروتن؛ همگی در خلق تله تئاترهای ماندگار در تاریخ تلویزیون ایران با زنده یاد آزادان همکاری داشته اند.

به مناسبت چهلمین روز درگذشت این هنرمند، تنی چند از همکاران وی از مقام فرهنگی و هنری وی یاد کرده اند.

کودکان دهه ۶۰ کارهای علی اصغر آزادان را فراموش نمی کنند

حسن نجفی سولاری ـ استاد دانشگاه و رییس سابق مرکز تولید و فنی سیما ـ با یادآوری سال های همکاری با علی اصغر آزادان در تلویزیون، در توصیف شخصیت هنری و فردی این هنرمند، گفت: شهریور ۱۳۶۱ به عنوان مدیر گروه در جمع عوامل تولید شبکه دو پذیرفته شدم و من که جوان و زخم خورده رژیم شاه و جبهه و جنگ بودم، حالا در میان افرادی که عمدتا تحصیلکرده آمریکا و فرانسه بودند از نظر علم رسانه، آن هم تلویزیون چیز زیادی در چنته نداشتم؛ مگر تجارب عملی دوران دانشجویی در انجمن فیلم دانشجویان. رفاقت با برجسته های علم رسانه و تواضع در مقابل آن بزرگان فن تولید تلویزیون، موجب شد که یادگیری در محضر استادان زیادی برایم فراهم شود. آقای درویش زاده و همسرش خانم علیزاده، آقای طراوتی، خانم سجادی، آقای غروی، خانم مروت، آقای مدرس، خانم زعیم، آقای سپاهی، خانم وکیلی، آقای باغچه سرا، خانم اسدی و عزیز از دست رفته هنرمندمان آزادان و خیلی های دیگر. اصلا خدا مقدر کرده بود که پنج سال در شبکه دوم سیما عمرم برکت کند و با رفاقت با این گوهرهای گرانبها، به این شاگرد مکتب رسانه، درس تولید پیام، آموزش داده شود.

از سمت راست مهران رسام، علی اصغر آزادان و فروتن

صمیمیت با جمع نخبگان بدان جا می رسید که از تجارب شخصی خویش درس زندگی به من می آموختند و یکی از این اساتید عزیز علی اصغر آزادان بود. او در بین همکاران به وقار و متانت و خوش خلقی شهره بود.

نجفی سولاری در ادامه مرور خاطراتش چنین اظهار کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی و گرایش شبکه دو به برنامه هایی غیر از آموزش رسمی، موقعیت برای افرادی چون علی اصغر آزادان فراهم شد که با حمایت مدیران شبکه دوم در رقابت با شبکه اول سیما طرح های تولیدات نمایشی در دستور کار قرار گیرد. با وجود کمبود منابع مالی و تجهیزاتی برای کارهای نمایشی استودیویی، آزادان با شجاعت و جسارت مسئولیت تهیه کنندگی سریال های داستانی کودکانه را می پذیرفت و در استودیوهای کوچک الوند کارهای بزرگی تولید کرد. وی ضمن تولید برنامه ها موجب می شد عوامل تولید رشد کنند و تیم های تولید نمایشی با ساختار تلویزیونی به تدریج توانمند شوند.

به گفته رییس سابق مرکز تولید و فنی سیما، کودکان دهه ۶۰ خاطره کارهای علی اصغر آزادان را هرگز فراموش نمی کنند. مجموعه چند قسمتی «چاق و لاغر» با همکاری رسام و بیرنگ از جمله آن آثار است.

مراسم خاکسپاری علی اصغر آزادان

نجفی سولاری به اظهاراتش اینگونه ادامه داد: آزادان سقف پرواز خود را بالاتر برد و رمان های بزرگ جهانی را هدف گیری کرد و با آزادمنشی که در تمهید کارها به خرج می داد، محدودیت ها را مرتفع می کرد. وی علاوه بر شبکه دو کارهای فاخری را نیز برای شبکه چهار تهیه کنندگی کرد. تله تئاترهای ملودی شهر باران، خرده جنایت های زن و شوهری، قضیه رابرت اوپنهایمری،  امپراطوری کشتار، استاد معمار، جان گابرین بورکمن، ببر گراز دندان، میهمانی درندگان،  آرامش از نوع دیگر، شام آخر، معمای یک قتل، تاجر ونیزی اثر شکسپیر از آثاری است که آزادان تهیه کنندگی کرده است.

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: عزیزمان علی اصغر آزادان بعد از سال های ۱۳۸۷ به عنوان مشاور پروژه های تلویزیونی با تهیه کنندگان و کارگردان هایی مثل مهران رسام همکاری کرد که از آن جمله سریال هئیت مدیره و مرز خوشبختی را می توان نام برد. آخرین کار مشترک آزادان برای شبکه سلامت سیما با عنوان «منم دوستت دارم» هم اکنون در حال پخش است. سال اخیر، آزادان، استاد بزرگ ما و هنرمند دوست داشتنی مردم این سرزمین درگیر بیماری می شود. این مرد متعهد به سازمان صداوسیما، رفیق صبور ما، این مرد خجالتی با همان وقار و متانت دهه ۶۰ در روز ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ جان به جان تسلیم می کند و علاوه بر آثار برجسته تلویزیونی خاطره های بسیاری برای همکارانش به ویژه شاگردانی چون حقیر باقی گذاشته است.

سمت چپ تصویر مرحوم علی اصغر آزادان

تهیه کننده ای با کارنامه عالی

سهیلا جدلی ـ تهیه کننده ارشد تلویزیون و کارشناس کمیته تخصصی تهیه کنندگی سیما ـ از علی اصغر آزادان به عنوان یکی از پرافتخارترین تهیه کنندگان تلویزیون ایران یاد کرد و در توصیف جایگاه هنری او یادآور شد: مرحوم آزادان، تهیه کننده ای با کارنامه عالی بود. در دهه شصت با مجموعه نمایشی «چاق و لاغر» کاری بی نظیر در قاب تلویزیون برای مخاطبان کودک و نوجوان ارائه دادند که افتخار ماندگاری است برای گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما. در دهه های هفتاد و هشتاد با بهترین تله تئاترها توانستند قشر روشنفکر و اهل قلم را پای صفحه تلویزیون بکشانند.

مجموعه چاق و لاغر به تهیه کنندگی علی اصغر آزادان

جدلی با بیان اینکه در دهه نود فعالیت های علی اصغر آزادان در زمینه برنامه سازی کمتر شد، در عین حال گفت: با این حال ایشان مشاوری توانمند برای جوانانی بودند که پا به دنیای تلویزیون گذاشتند. در کمیته های تخصصی حضوری همیشگی داشتند و در عین خوش بینی به آینده برنامه سازان جوان، نظرهای حرفه ای خود را از آنان دریغ نمی کردند.

این تهیه کننده روابط اجتماعی قوی حین کار، مهربانی با زیردستان و ایجاد جو مثبت و بانشاط در حین ساخت برنامه ها را از ویژگی های مرحوم آزادان برشمرد و گفت: کار کردن و کسب تجربه در کنار ایشان آرزوی هر فردی بود که میل به پیشرفت و ترقی در عرصه تلویزیون را داشت. جامعه تهیه کنندگان تلویزیونی ایران یک هنرمند توانا و تکرار نشدنی را از دست داد. روح شان شاد و نامشان تا ابد ماندگار.

توصیه چهار «ع» به جوانان

احد رجایی ـ مدیر سابق امور کارشناسی و ارزیابی سیما ـ با اشاره به بیت «رفتی و رفتن تو آتش نهاد بر دل/ از کاروان چه ماند جز آتشی به منزل»، در چهلمین روز درگذشت این هنرمند یادآور شد: آزادان که برای مدت طولانی عضو کمیته ی تخصصی تهیه کنندگی در معاونت سیما بود، در جلسات کمیته، به جوانانی که برای استخدام یا ترفیع شغلی می آمدند نیز توصیه می کرد همواره در زندگی و از جمله کار خود، چهار "ع" را دنبال کنند: عقل، علم، عشق و عمل.

رجایی در ادامه صحبتهایش درباره مرحوم آزادان اظهار کرد: او خود به این چهار رکن، پایبند بود و این گونه نبود که تنها حرف بزند و نظریه پردازی کند. بلکه خود نیز اهل عمل بود و بی دلیل نیست که او را به حق پدر تله تئاتر نامیده اند. در دورانی که تلویزیون، برنامه های سرگرم کننده ای برای مردم نداشت و تولید سریال نیز چندان رونق پیدا نکرده بود، هوشمندانه با تولید تله تئاترهایی از شاهکارهای ادبیات نمایشی دنیا، مخاطب را پای تلویزیون نشاند و ثابت کرد می توان هم اثر فاخر ساخت و هم مخاطب را سرگرم کرد. دو ویژگی ای که کمتر با هم در برنامه های تلویزیونی جمع می شوند. او با تولید این آثار بسیاری از هنرمندان را به خدمت گرفت و تلویزیون را عرصه ی هنرنمایی آن ها کرد.

تله تئاتر خرده جنایت های زن و شوهری به تهیه کنندگی علی اصغر آزادان

مدیر سابق امور کارشناسی و ارزیابی سیما سپس از نگاه ویژه علی اصغر آزادان به کودکان و نوجوانان یاد کرد و ادامه داد: او معتقد بود سرمایه گذاری اصلی را باید برای آن ها انجام داد. آزادان با تکیه بر پشتوانه ی آکادمیک، نگاه خلاقانه و توجه به رضایت مخاطب آثار ماندگاری را خلق کرد که بعد از گذشت دهه ها از تولید آن ها هنوز هم به ندرت تولیداتی را می توان پیدا کرد که با آن ها در یک تراز قرار گیرند. دهه ی شصت را باید دهه ی طلایی تئاترهای تلویزیونی دانست و زنده یاد آزادان، از بانیان اصلی این نهضت هنری ـ فرهنگی به شمار می آمد.

در پایان می توانید ویدئویی از موفقیت ها و سخنان علی اصغر آزادان را مشاهده کنید:

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha