• شنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۹:۱۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400012815790
  • خبرنگار : 71516

با تاکید بر لزوم خروج نظامیان اتیوپی از سودان

البرهان: روابط محکمی با آمریکا داریم / دیوان لاهه مخالف محاکمه البشیر در سودان نیست

البرهان: روابط محکمی با آمریکا داریم / دیوان لاهه مخالف محاکمه البشیر در سودان نیست

رئیس شورای حاکمیتی سودان اعلام کرد، موضع این کشور درباره سد النهضه واضح است و خواهان توافق الزام‌آور و مکتوبی درباره آبگیری و راه اندازی سد است.

به گزارش ایسنا، عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان در مصاحبه با شبکه الحدث گفت: طی مرحله انتقالی توانستیم گام‌های ابتدایی برای بازگرداندن سودان به جایگاه خود برداریم. صلح و اقتصاد از مهم‌ترین چالش‌های دوره انتقالی هستند. دولت انتقالی نهایت تلاش خود را برای حل بحران اقتصادی به کار می‌گیرد. 

البرهان گفت که هیچ اختلافی میان او و عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان وجود ندارد.

البرهان حوادث منطقه "الجنینه" را تأسف‌بار خواند و گفت: امیدواریم در دوره انقلاب متوقف شود. من با مسئولان این شهر دیدار کردم. راهکارهای قبلی مشکل این استان را حل نکرده است. کندی در اجرای تصمیمات و نبود اطلاعات مشکل را پیچیده می‌کند.

درگیری‌های قبیله‌ای در الجنینه به کشته شدن ۱۴۴ تن و زخمی شدن ۲۳۳ تن از غیرنظامیان و نظامیان در شهر الجنینه در غرب دارفور منجر شد.

البرهان گفت: توافق صلحی که دولت خارطوم با گروه‌های مسلح امضا کرده است در بازگشت وضعیت مناطق درگیر به روال عادی نقش خواهد شد.

وی درباره محاکمه عمر البشیر، رئیس‌جمهور مخلوع سودان گفت: ما توافق کرده‌ایم وی در دادگاه حاضر شود. دیوان کیفری بین الملل خواهان تحویل البشیر نشده است بلکه تنها خواهان محاکمه وی شده است. این دادگاه با محاکمه البشیر در سودان یا هر مکان دیگری مخالفتی ندارد.

دیوان کیفری بین الملل بین ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ حکم جلب مسئولان سودانی از جمله عمر البشیر را به اتهام ارتکاب جنایت‌های کشتار جمعی یا جنایت علیه بشریت و جنایت‌های جنگی صادر کرد.

البرهان درباره سد النهضه گفت: موضع ما درباره سد واضح است، ما خواهان توافقی الزام‌آور و مکتوب درباره آبگیری و راه‌اندازی سد هستیم. ما با میانجیگری هیچ طرفی برای توقف جنگی که اتیوپی به دنبال آن است، مخالفتی نداریم.

وی درباره بحران مرزی با اتیوپی گفت: امکانات نظامی خود را آماده می‌کنیم. ما حق دفاع از خاک خود را داریم. از اتیوپی می‌خواهیم از اراضی ما عقب‌نشینی کند. آماده هماهنگی درباره مرزها هستیم. ما آماده دفاع از خاک خود هستیم و از اقدامات تنش‌آمیز اتیوپی متأسفیم. اختلافاتی با اتیوپی نداریم که به جنگ کشیده شود. اتیوپی همسایه ماست و با آن دشمنی نداریم.

وی گفت: روابط مصر و سودان به ویژه در زمینه نظامی قدیمی و مستحکم است.

درخصوص روابط با آمریکا نیز البرهان گفت که کشورش در زمینه امنیتی و اطلاعاتی روابط محکمی با واشنگتن دارد.

وی افز.د: سیاست دولت جدید ایالات متحده با دولت قبلی درقبال پرونده سودان تفاوتی ندارد.

 البرهان گفت که در صورت فراهم شدن شرایط به واشنگتن سفر خواهد کرد.

ایالات متحده ماه اکتبر گذشته پس از ۲۷ سال نام سودان را از لیست سیاه تروریسم حذف کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha