• شنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۹:۳۹
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 1400012815803
  • خبرنگار : 50147

هفت هزار هکتار کانون آلوده سوسک‌های چوبخوار /هشدار حمله مجدد ملخ‌ها

هفت هزار هکتار کانون آلوده سوسک‌های چوبخوار /هشدار حمله مجدد ملخ‌ها

ایسنا/بوشهر معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: آفات مختلف چوبخوار نخیلات را تهدید می‌کند، سوسک شاخک بلند و سوسک کرگدنی جزو سوسک‌های چوبخوار نخیلات هستند که در استان بوشهر بین پنج تا هفت هزار هکتار کانون آلوده داریم.

خسرو عمرانی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: هجوم ملخ‌ها و جمعیت این آفت در استان بوشهر کاملاً کنترل و مهار شده است مگر اینکه دسته‌جات جدیدی وارد شوند و یا اینکه ملخ‌های باقیمانده، تخم‌ریزی کرده و پوره‌های ملخ ظاهر شود. ما همچنان در حال ردیابی بوده و به محض ورود و حمله دسته‌جات جدید و یا پوره‌های ملخ -که اوایل فروردین وارد شدند- تخم‌ریزی کرده و ظاهر شوند تا اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی افزود: فعلا وضعیت آرام است و در حال حاضر از حیث ملخ‌ خطری وجود ندارد ولی هشدار هم برای ورود و هم پوره ملخ‌ها وجود دارد.

این مسئول درباره آفات چوبخوار نخیلات خاطرنشان کرد: آفات مختلف چوبخوار نخیلات را تهدید می‌کند، سوسک شاخک بلند و سوسک کرگدنی جزو سوسک‌های چوبخوار نخیلات هستند که در استان بوشهر وجود دارند و با توجه به کمبود شدید منابع آبی هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی و تغییر اقلیم این آفات مهاجم‌تر شده‌اند و در سطح گسترده‌ای از نخیلات استان خسارت وارد می‌کنند.

معاون جهاد کشاورزی بوشهر با اشاره به خسارت آفات چوبخوار اظهار کرد: برآورد ما این است که نزدیک به ۷ هزار هکتار کانون‌های آلوده هستند، در واقع از حیث آفات چوبخوار بین پنج تا هفت هزار هکتار کانون آلوده داریم؛ البته در جاهای دیگر هم وجود دارد اما در این گستره سطح آلودگی و جمعیت آفت بالا است.

عمرانی با اشاره به اقدامات مقابله‌ای برای مبارزه با این آفت گفت: طرح تحول نخلستان که بحث اصلی آن اصلاح شیوه آبیاری است که همزمان با آن می‌توان عملیات به‌باغی را بهتر انجام داد، حذف و جایگزینی نخیلات قدیمی غیراقتصادی، اصلاح و نوسازی باغات درجه دو، کنترل به روش‌ شیمیایی (سمپاشی) و غیرشیمیایی از جمله راه‌های مدیریت این شرایط است.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha