• شنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۵:۴۲
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1400012816319
  • خبرنگار : 71567

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل دانشگاه خبر داد

راه اندازی کمیته پایش فعالیت های بین المللی دانشگاه تهران

راه اندازی کمیته پایش فعالیت های بین المللی دانشگاه تهران

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل دانشگاه تهران از راه اندازی کمیته‌ای در معاونت بین‌الملل این دانشگاه خبر داد و گفت:کار عمده‌ این کمیته پایش جایگاه بین‌المللی دانشگاه تهران در نظام‌های مختلف رتبه‌بندی اعم از کیو اس، شانگ های، تایمز، سایما... است.

به گزارش ایسنا،  عبدالمجید اسکندری ضمن بیان این مطلب به تشریح فعالیت های بین المللی دانشگاه تهران پرداخت و گفت: این دانشگاه در بسیاری دیگر از اتحادیه‌های بین‌المللی نظیر فدراسیون دانشگاه‌های جهان اسلام، شورای بین‌الملل علوم، اتحادیه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های کشاورزی، مرکز بین‌المللی زلزله شناسی، اتحادیه بین‌المللی نجوم، فدراسیون بین‌الملل انجمن‌های کتابداری، سازمان تحقیقاتی جنگل یوفرو، سازمان مبارزه بیولوژیک، اتحادیه بین‌الملل تبادل دانشجویان برای تجارب فنی، اتحادیه بین‌الملل پارک‌های علمی، اتحادیه بین‌الملل تاریخ و فلسفه علم، اتحادیه بین‌المللی ژئودزی و ژئوفیزیک، اتحادیه بین‌المللی جغرافیا، انجمن بین‌الملل تحقیقات فضایی کاسپار و نظایر آن حضوری فعال دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر دانشگاه تهران  با بسیاری از دانشگاه‌های کشورهای هم‌جوار و دیگر مناطق برنامه‌های تبادل فرهنگی و علمی دارد. به خصوص درچهارچوب برنامه‌های تبادل علمی دانشجو، استاد و کارشناس اتحادیه اروپا، نظیر اراسموس پلاس و پیش از این اراسموس (پروژه‌های سلام و مرحبا) دانشگاه تهران دارای بیشترین تعداد قرارداد اجرایی است. 

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل دانشگاه تهران تاکید کرد: پروژه‌های عظیم ظرفیت‌سازی اتحادیه اروپا، موسساتی نظیر مرکز تعاملات بین‌الملل زبان چینی (مرکز کنفسیوس) مرکز روسکی میر، سروانتس، سرویس تبادلات فرهنگی آلمان، اتریش، مرکز پژوهش‌های آسیا و نظایر آن در دانشگاه تهران وجود دارد و همه ساله با اعطای بورس و کمک‌های معنوی و مادی به ظرفیت‌های دانشگاهی می‌افزایند.

به گفته اسکندری، در سال‌های اخیر با تشکیل اتحادیه دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه و یا همکاری با دانشگاه‌های برتر سایر کشورها نظیر ترکیه و فرانسه و آلمان سطح جدیدی از همکاری‌ها در اختیار دانشگاه قرار گرفته است. امروزه بسیاری از سیاستمداران و دانشمندان بین‌الملل مایلند که در دانشگاه تهران حضور یابند و سخنرانی کنند و  در سال‌های مختلف شاهد حضور رؤسای جمهور، رهبران جهان، و چهره‌های بین‌المللی در دانشگاه تهران نظیر نلسون ماندلا، کاسترو، رئیس جمهور سویس، نخست وزیر ایتالیا، رئیس مجلس گرجستان، وزیر خارجه آلمان، وزیر خارجه سویس، … بوده‌ایم. شاید برای برخی این حضورها تشریفاتی جلوه کند اما با رصد توسعه فعالیت‌ها بعد از این بازدیدها شاهد آن بوده‌ایم که این برنامه‌ها به رشد سریع تعامل دانشگاه تهران با جهان خارج بسیار کمک کرده است.

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل دانشگاه تهران ادامه داد: جایگاه  این دانشگاه بر اثر این ارتباطات و حضور این شخصیت‌ها به‌نحوی است که با نامه دانشگاه تهران بسیاری از کشورها، شرایط اعطای ویزا را تسهیل می‌کنند. نشست‌های مختلف مانند نشست اروپا – خاورمیانه، فعالیت‌های بین‌الملل پارک علم و فناوری، کسب جوایز معتبر بین‌الملل و جهانی توسط اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران همگی نشان از سطح همکاری‌های بالای دانشگاه تهران دارد.

به گفته وی، این ارتباطات و امکانات معنی دار در کنار تبدیل شدن بین‌الملل‌سازی به یکی از شعارهای راهبردی دانشگاه تهران نشان از اهمیت ارتباطات بین‌الملل در دنیای علم دارد و می‌تواند به حل مشکلات داخلی، منطقه‌ای و بین‌الملل کمک کند. اعتقاد دارم ظرفیت‌های همکاری دانشگاه تهران بیش از سطح موجود است و بخصوص در حوزه علوم انسانی باید بیشتر آثار اساتید دانشگاه تهران در سطح جهان منتشر شود. وقتی یک ترجمه از رباعیات خیام و یا مولوی چندین میلیون خواننده در سراسر جهان پیدا می‌کند، تصور کنید انتشار اندیشه‌های والای اندیشمندان امروز دانشگاه تهران در حوزه‌های علوم انسانی چه اثر مهمی در ارتقا رتبه دانشگاه می‌تواند داشته باشد و این یکی از ظرفیت‌هایی است که باید بیشتر در ارتباط با آن کار شود.

اسکندری خاطر نشان کرد:کارهای مهمی در دوره‌های مختلف مدیریتی حوزه بین‌الملل صورت گرفته است و نتیجه آن تعامل با جهان، استفاده از ظرفیت‌های تحقیقاتی جهانی، ارتقای کیفی و تلاش در جهت کسب استانداردهای بین‌المللی است. از سال‌ها قبل کمیته‌ای در معاونت بین‌الملل تشکیل شده است که کار عمده‌اش پایش جایگاه بین‌المللی دانشگاه در نظام‌های مختلف رتبه‌بندی اعم از کیو اس، شانگ های، تایمز، سایماگو، لایدن، یوروپ، و نظایر آن است. این کمیته با بهره‌گیری از توان اساتید برجسته و آسیب شناسی گزارش‌های تحلیلی و علمی تدوین نموده و به بدنه مدیریتی دانشگاه ارائه می‌دهد و یا با برگزاری جلسات آموزشی، در زمینه اطلاع رسانی در خصوص راه‌های ارتقای جایگاه دانشگاه تهران با کمک معاونت‌های مختلف اقدام می‌کند. این تلاش‌ها و نیز انعکاس فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه به نظام‌های رتبه بندی در سیر صعودی رتبه بین‌المللی دانشگاه بسیار مؤثر بوده است.

وی افزود: یکی از مزیت‌های حضور دانشجوی خارجی در کشور بحث افزایش تبادلات فرهنگی به عنوان قدرت نرم برای تأثیرگذاری در کشورهای مبدا است و این امر می‌تواند با تعامل بیشتر با دانش‌آموختگان بین‌الملل دانشگاه صورت بگیرد، آیا دانشگاه تهران برنامه‌ای برای تعامل با دانش‌آموختگان بین‌الملل دارد؟ به طور مشخص‌تر آیا دانشگاه ارتباطات خود را با دانش‌آموختگان بین‌المللی حفظ می‌کند؟

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل دانشگاه تهران تاکید کرد: تا جایی‌که من در جریان آن هستم،خوشبختانه حوزه معاونت بین‌الملل در دانشگاه از بدو فعالیت خود ارتباط سازنده‌ای با دانش آموختگان دانشگاه داشته است. بسیاری از دانش‌آموختگان به مناسبت‌های مختلف ازجمله نشست‌های سالیانه اساتید و دانشجویان زبان فارسی و یا سایر برنامه‌ها مجدد در دانشگاه حضور یافته‌اند و یا با تماس خود با دانشگاه تهران جهت کمک به توسعه همکاری‌های اعلام آمادگی کرده‌اند. بدون تردید این دانش‌آموختگان گنجینه‌های با ارزشی هستند. بسیاری از آنها در کشورهای خود پست‌های مدیریتی و اجرایی دارند و همواره در برنامه‌های مختلف دانشگاه با آنها در تماس بوده‌ایم و از وجودشان بهره‌مند شده‌ایم. 

وی ادامه داد:دانشجویانی از کشورهای همسایه آن هم به تعداد زیاد در دانشگاه تهران حضور داشته باشند فی نفسه چیز بدی نیست. در همه کشورها از جمله ایران اولویت همکاری‌های کشوری و دانشگاهی با کشورهای همسایه است. در تحقیقات میدانی که در کشورهای مختلف در این خصوص انجام داده‌ایم مثلاً در چین بسیاری از دانشجویان از کشورهای همسایه مانند کره شمالی، کره جنوبی، تایلند، میانمار، لائوس، کامبوج و البته از سایر کشورها هم هستند. برای دانشگاه تهران حضور این دانشجویان بسیار با ارزش است زیرا می‌توانند به توسعه روابط تجاری و حفظ ثبات و امنیت با ساختن کشورهایی دانش بنیان کمک کنند.

اسکندری یادآور شد:برخی اوقات تقویت مناسبات سیاسی و تجاری بین کشورها و یا حمایت مالی از آنها باعث افزایش تعداد دانشجویان می‌شود. بسیاری از منازعات منطقه ریشه در ناآگاهی و عدم دانش دارد که این دانشجویان و اساتید همانند سفرای فرهنگی با بازگشت به کشور خود به روشنگری کمک می‌کنند. البته دانشگاه در ملاقات با شخصیت‌های دانشگاهی و بین‌الملل سایر کشورها در ایران و یا در بازدیدهای خارجی همواره آمادگی خود را برای پذیرش دانشجویان و اساتید سایر کشورها اعلام می‌دارد که حاصل آن حضور این افراد از کشورهای مختلف است. در ضمن باید توجه داشت که پذیرش این طیف از دانشجویان و اساتید همراه با تقویت زیرساخت‌های آموزشی و رفاهی و نیز ایجاد محیطی بین‌الملل است که همگی این‌ها در برنامه‌های راهبردی پیش بینی شده است و در مسیر آن تلاش‌های خوبی صورت می‌گیرد. همه معاونت‌ها برنامه‌های پیشنهادی خود را از طریق معاونت محترم طرح و برنامه در قالب برنامه‌های راهبردی سه ساله ارائه می‌دهند و معاونت بین‌الملل نیز در این مسیر برنامه‌های راهبردی خود را که مشتمل بر نقشه راه است ارائه نموده است که در آن تلاش درجهت جذب دانشجویان بین‌الملل بیشتر و تعامل با دانش آموختگان بین‌الملل نقش پررنگی دارد.

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: دانشگاه تهران از همان روزهای نخست اقدام به تعامل با دانشگاه‌های کشورهای مختلف آن حوزه از جمله تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، آذربایجان، گرجستان و روسیه نموده است و در هر دوره تعدادی از این دانشجویان و اساتید در دانشگاه تهران حضور داشته‌اند. بسیاری از این علاقه‌مندان به حضور در ایران بدلیل مشکلات مادی در چهارچوب بورس‌های دولتی یا با کمک نهادهای بین‌الملل در ایران حضور داشته‌اند. جایگاه دانشگاه تهران در کشورهای ذکر شده شناخته شده است و شاهد آن، مشارکت آنها در برنامه‌های علمی مختلف دانشگاه تهران است.

به گزار روابط عمومی دانشگاه تهران، وی یادآور شد: در برنامه‌های راهبردی همکاری بین‌المللی دانشگاه تهران طرح‌هایی در جهت پذیرش بیشتر دانشجویان و اساتید این مناطق بخصوص با انتصاب مشاور ریاست دانشگاه در امور قفقاز، آسیای مرکزی و روسیه پیش بینی شده است. برخی از این کشورها از نظر زبانی با ترکیه قرابت دارند و این موضوع هم به حضور ترکیه کمک کرده است ولی بر اساس بررسی‌های میدانی، دوستی ملت ایران با ملت‌های مناطق یاد شده ریشه‌های عمیق فرهنگی، تاریخی و دینی دارد که همین سرمایه خوبی برای احیای دوستی‌ها و همکاری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha