• شنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۷:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400012816412
  • خبرنگار : 50089

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

نوشیدن آب فراوان در افطار و سحر تاثیری در جلوگیری از تشنگی ندارد

نوشیدن آب فراوان در افطار و سحر تاثیری در جلوگیری از تشنگی ندارد

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نوشیدن حجم زیاد آب در زمان افطار و سحر می‌تواند به دستگاه گوارش آسیب وارد کند و تاثیری در جلوگیری از تشنگی ندارد.

دکتر مجید غیور مبرهن در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اهمیت تغذیه در روزه‌داری، اظهار کرد: روزه‌داری تأثیری در ابتلا به بیماری کرونا ندارد و افراد با تغذیه سالم می‌توانند به راحتی روزه بگیرند. فقط افراد مبتلا به بیماری کرونا نباید روزه بگیرند. برای افزایش سیستم ایمنی بدن در ماه مبارک رمضان و برای جلوگیری از ابتلا به کرونا دستورالعمل‌ها باید رعایت شود.

این متخصص تغذیه افزود: برای رفع تشنگی و افزایش سیستم ایمنی بدن مصرف میوه‌جات، سبزیجات و همچنین  قندهای طبیعی مانند عسل و خرما توصیه می‌شود. از مصرف قندهای غیر طبیعی مانند شیرینی‌جات، زولبیا و بامیه پرهیز شود.

وی ادامه داد: مصرف آب، شیر ولرم، آب میوه‌های طبیعی و شربت عسل از نوشیدنی‌هایی هستند که می‌توان در فاصله افطار تا سحر به‌صورت فراوان نوشید. چای، قهوه و نوشابه به عنوان مایعات محسوب نمی‌شوند و مصرف آن‌ها توصیه نمی‌شود.

استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: وارد کردن حجم زیاد و ناگهانی مواد غذایی در زمان افطار به دلیل اینکه دستگاه گوارش مدت زمانی طولانی در حالت استراحت بوده است، می‌تواند به دستگاه گوارش آسیب برساند؛ بنابراین توصیه می‌شود غذای سبک مصرف شود.

غیور با اشاره به اینکه در زمان افطار از نوشیدن آب سرد پرهیز کنید، عنوان کرد: افراد روزه‌دار می‌توانند با یک لیوان شیر ولرم همراه با خرما یا عسل روزه خود را باز کنند. خوردن سوپ که حجم زیادی از معده را پر می‌کند، توصیه نمی‌شود. خوردن نان، پنیر، گردو یا سبزی در هنگام افطار به جد سفارش می‌شود.

وی با بیان اینکه نوشیدن حجم زیاد آب در زمان افطار و سحر می‌تواند به دستگاه گوارش آسیب وارد کند و تاثیری در جلوگیری از تشنگی ندارد، ادامه داد: باید در فاصله زمانی بین افطار تا سحر مایعات فراوان نوشید، به‌ویژه شربت عسل که سبب ایجاد تشنگی در فرد و افزایش نوشیدن مایعات در این فاصله زمانی می‌شود.

این متخصص تغذیه ادامه داد: وعده اصلی غذا در این ماه هنگام سحر است. برنج، گوشت قرمز، مرغ به خصوص ماهی به ‌صورت کبابی، حبوبات، سبزی، کاهو و کلم مصرف شود و از مصرف غذای پرچرب و شیرین در هنگام سحر پرهیز کنند.

غیور تاکید کرد: برای وعده شام بهتر است غذای برنجی مصرف نشود. برای این وعده سوپ، عدسی، میوه‌جات سبزیجات و مغزی‌جات مانند مغز پسته و بادام درختی بیشتر توصیه می‌شود که این موارد در افزایش سیستم ایمنی کمک زیادی می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سلامتی بدن در گرو کارکرد مطلوب دستگاه گوارش است؛ لذا اگر یک سیستم گوارشی سالم داشته باشیم و از تغذیه خوبی بهره‌مند شویم، هرگز بیمار نخواهیم شد. افرادی که از فاز حاد بیماری کرونا خارج شده‌اند وحال عمومی آن‌ها به حالت قبل بازگشته است، می‌توانند روزه بگیرند.

وی گفت: برای فرزندان که برای اولین بار روزه می‌گیرند پیتزا، غذاهای فست فودی و پرچرب تهیه نکنید، زیرا مشکلات بیشتری برای آن‌ها خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.