• دوشنبه / ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۷:۴۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400013017505
  • خبرنگار : 71290

با اشاره به برگزاری اجلاس استانبول

یک دیپلمات پیشین: جنگ راه حل افغانستان نیست

یک دیپلمات پیشین: جنگ راه حل افغانستان نیست

یک دیپلمات پیشین کشورمان خاطر نشان کرد: اگر طالبان در اجلاس استانبول شرکت کند طبیعتا باید برخی از تعهدها از جمله آتش بس را بپذیرد که اگر چنین شدم قدم موثری برداشته شده است.

محسن روحی صفت در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برگزاری نشست استانبول به منظور روند صلح افغانستان با توجه به این که نشست دوحه دستاورد چندانی در زمینه صلح نداشته است گفت: البته اجلاس دوحه برای طالبان خیلی مفید بود و آنها سود بردند و توانستند خودشان را به عنوان طرف مشورت بین‌المللی در سطح جهانی نشان دهد.

وی تصریح کرد: مذاکرات استانبول قدم بعدی است اما به این معنا نیست که آخرین نشست برای روند صلح باشد زیرا موضوع افغانستان تا این اندازه پیچیده و عمیق است که این احتمال وجود دارد نشست ها و مذاکرات دیگری غیر از استانبول هم وجود داشته باشد.

این دیپلمات پیشین کشورمان در افغانستان همچنین بیان کرد: نشست ها و اجلاسیه هایی که عموما برگزار شده و گفت‌وگوهایی هم که صورت گرفته گرچه قدمی برداشته شده اما به نظرم کار باید به دست افغان ها باشد یعنی محوریت کار را خودشان به عهده بگیرند. کشورهای خارجی که میزبانی را به عهده دارند تنها نقش تسهیل‌کنندگی انجام می دهند. اما بهتر است که چنین اجلاس‌هایی در کشور افغانستان انجام شود.

روحی صفت افزود: موضوعی که قرار است در نشست استانبول مطرح شود تشکیل حکومت مشارکتی است و مخالفان دولت فعلی و جریان سیاسی هم در این موضوع دخیل هستند. همه این ها نشان می دهد که جنگ راه حل افغانستان نیست هر راه حلی پیدا شود از طریق گفت‌وگو باید صورت پذیرد.

معاون پیشین دفتر مطالعات سیاسی وزارت خارجه در ادامه اظهار کرد: اگر طالبان در این دوره نشست ها متعهد به آتش بس شود قدم موثری برداشته شده اگر نشود که باز نتیجه ای نداشته است. به نظر می رسد طالبان وارد جریانی شده که خروج از آن برایش سخت و هزینه ساز است و اگر در مذاکرات حضور داشته باشد یعنی باید تعهداتی را هم بپذیرد. در واقع شرکت در اجلاس پذیرفتن برخی از تعهدها از جمله آتش بس است.

وی خاطر نشان کرد: برگزاری چنین نشست هایی به معنی ختم مشکلات افغانستان نیست. افغانستان چند لایه و پیچیده و با زخم عمیق است و نزدیک به 40 سال است که از بی ثباتی رنج می برد. لذا به نظر می رسد اجلاس استانبول در ادامه اجلاس دوحه باشد تا موضوع پیشرفت بیشتری داشته باشد.

وی در پایان گفت: از طرفی آمریکا هم  مصمم است تا نیروهایش را از افغانستان خارج کند اگر چنین کاری انجام ندهد مورد سرزنش و شماتت قرار می گیرد که افغانستان را مانند یک زمین سوخت رها کرده و بی ثباتی و درگیری  در آن بیشتر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha